Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at sælge sin "brugte" e-bog?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

E-bøger er, trods navnesammenfaldet, juridisk set ikke en bog og er derfor ikke underlagt de samme bestemmelser som gælder for bøger. E-bøger er, såvidt jeg forstår, blot et "elektronisk produkt", på linie med software osv.

Med bøger og CD'er er der visse krav - f.eks. kan bibliotekerne købe dem og låne dem ud til hvem de vil - med en ekstrem lille afregning til ophavsmændende. Der er også andre regler som "tryksager" er underlagt, men som ikke gælder en e-bog, da det netop ikke er en tryksag.

> Men hvis man har læst den og vil sælge den til en enkelt person?

Det afhænger som sagt af den licens du køber bogen under. For både mit eget, Thorborg og Rosenstands vedkommende giver licensen til vores e-bøger IKKE ret til videresalg, og det vil således være et brud på licensen hvis du gør det.

I den forbindelse skal du huske på, at der sagtens kan være lagt skjulte vandmærker ind (f.eks. skjult i billeder eller usynlige lag), som gør at det er meget let at finde frem til den der har videresolgt eller spredt en bog.

Du skulle vel ikke ligge inde med nogle kilder til de forskellige licens typer?

Jeg går næsten ud fra at der må være nogle standard licenser man handler under og kunne utroligt godt tænke mig at se forskellen på de mange forskellige typer.

Ellers tak de uddybede svar...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:00

> Jeg går næsten ud fra at der må være nogle standard licenser

Nej, du kan skrue din licensbetingelser sammen som du ønsker, med de begrænsninger som relevant lovgivning eventuelt kan have. Det vil normalt være noget du får en advokat til. Det har jeg gjort.

Det vigtigste er, at kunderne kender dine betingelser inden de køber dig e-bog. Så kan de selv vælge om de vil acceptere disse, eller lade være med at købe bogen.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 10:08
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Cuno:

Med al respekt for deMib, Thorborg og Rosenstrands arbejde, og alle andre forfattere, så ser jeg nogle problemstillinger her.

1) Hvis jeg køber en bog, læser den og sælger den videre, så er det jo det. Ingen tvivl om at man kan det.

2) Køber jeg en film, ser den og sælger den videre. Ingen problemer.

3) Køber jeg et program, MS office, eller et spil. Spiller det / bruger det, sælger det videre. Ingen problemer.

4) Køber jeg en eBog, læser den og sælger den. Problemer! Hvorfor??

Vi forudsætter at jeg sletter min kopi (Husk dette i jeres svar!!), og i øvrigt ikke mere har adgang til det, hvor i ligger så problemet? Der er både det juridiske og det moralske. Hvis jeg sletter alle kopier så er den moralske del jo på plads. På samme måde som de skitserede eksempler. 

Juridisk kan man som forfatter / udbyder sikkert sætte licensbetingelser op, men stadig, skulle jeg ikke kunne sælge originalen, som jeg kan med de andre CD'er eller DVD'er Licenser jeg har købt? Hvorfor er en eBog anderledes end en "rigtig" bog, her er forfatter / forlag jo også interesseret i at kunne sælge flest muligt, hvorfor de vil benytte samme licenser. Prøv at give mig en forklaring på dette?

Obs, er ikke ude med riven efter nogle. så tag det ikke personligt. Er selv på vej med en bog i anden genre, men synes det er en interessant og nødvendig debat.

Jeg vil give dig ret - jeg syntes også det er en interessant debat.

Desværre tror jeg mange vælger at overse den da de er bange for at fornærme de forkerte, når alt man egentligt vil er at høre argumenter for hvorfor man er forhindret i at videresælge sin nyindkøbte ejendom...

Kunne det i værste fald tænkes at der er mange som er i strid med markedsførings loven når de skriver at man kan købe en e-bog uden tydeligt at oplyse at man ikke har ret til at gøre ved den hvad man vil? deMib oplyser at den ikke må videresælges - men det syntes jeg ikke alle gør lige godt...

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 10:13

Mikkel deMib Svendsen:

> Jeg går næsten ud fra at der må være nogle standard licenser

Nej, du kan skrue din licensbetingelser sammen som du ønsker, med de begrænsninger som relevant lovgivning eventuelt kan have. Det vil normalt være noget du får en advokat til. Det har jeg gjort.

Det vigtigste er, at kunderne kender dine betingelser inden de køber dig e-bog. Så kan de selv vælge om de vil acceptere disse, eller lade være med at købe bogen.

Skremmende på en måde syntes jeg - At der ikke er lavet nogle standard licenser som kan / skal følge. Men det er jo trods alt et frit marked og det er helt fair efter min mening hvis man bare bliver oplyst om det i forvejen for så kan man jo som du skriver bare lade være med at købe bogen hvis betingelserne er for hårde.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 10:13

arrr... arrr irriterende dobbelt post - beklager

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:08

> deMib oplyser at den ikke må videresælges - men det syntes jeg ikke alle gør lige godt...

Tak! Jeg synes også jeg har forsøgt at gøre det så tydeligt som muligt. Det er på ingen måde min hensigt at snyde folk - de skal betingelserne inden de køber min bog.

Men jeg synes da også at Martin gør det rimelig klart her: http://www.e-pusher.dk/faqs/info/
"Bogen er personlig og du må derfor ikke sælge den, udlåne den, give den væk eller på anden måde distribuere den."

Jeg kan ikke lige finde noget tilsvarende på Thomas website under handelsbetingelser. Men det må han nok hellere selv forklare nærmere om ... :)

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 13:11

Til Mikkel, Martin og Thomas R.

Må jeg spørge hvorfor I ikke vil tillade at den sælges videre? Jeg mener, Hvis I havde lavdet det som en almindelig bog (Som er en dyrerer produktion end en eBog), så kunne alle jo sælge den videre. Hvad er det der gør den personlig?!?!

Hvis jeg som MSCE studerende der har købt bøger for flere tusinde kroner, beslutter mig for at sælge disse videre, er det ikke noget problem. Det kan vel sidestilles med det I laver. Jeg kunne også starte en eShop og købe eks. ePusher, sælge eShoppen efter et Stykke tid, men uden ePusher, fordi den er personlig? Men sidestillet med Bøgerne fra Microsoft er det jo vidensbøger der sælges, og jeg kan ikke se forskellen.

Version 1 af jeres bøger er vel ikke så gode som version 2 og 3, så hvis jeg køber version 1 brugt, og finder ud af at det er interessant, så er jeg vel tilbøjelig til at købe den nyeste version også, hvorfor det fungerer som markedsføring.

Monty Python drengene har lige lagt alt deres materiale ud på youtube for free, med link til at købe originalerne på Amazone. De har aldrig solgt så meget.

Er det ikke trenden?

Obs, jeg er helt med på at vi ikke skal kopiere materialet her. Så udeluk den del i svarene. Det er vi alle enige om ikke er i orden.

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 13:15
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Thomas Cuno:

Må jeg spørge hvorfor I ikke vil tillade at den sælges videre?

Mit bud er grådighed, som er blevet utroligt fremdyrket under den nuværende VC-regering ...

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 13:31
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

ThomasVJ:

Mit bud er grådighed, som er blevet utroligt fremdyrket under den nuværende VC-regering ...

Vrøvl Smile
Det er forretning, ikke grådighed.
Der er derfor de fleste betydende producenter af software i dag har indført online aktivering af deres produkter.
Når produktet ikke er fysisk håndgribeligt (man kunne måske kalde det virtuelt?), er det svært at sikre sig mod pirateri.
Derfor vil alle seriøse producenter af kommercielt software helt naturligt forsøge at sikre mod spredning af deres produkt, uden de får udbytte af det store arbejde og de penge de har bundet i produktion, udvikling, markedsføring m.m.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:18

Thomas Cuno:

Må jeg spørge hvorfor I ikke vil tillade at den sælges videre? Jeg mener, Hvis I havde lavdet det som en almindelig bog (Som er en dyrerer produktion end en eBog), så kunne alle jo sælge den videre. Hvad er det der gør den personlig?!?!

Hvis jeg som MSCE studerende der har købt bøger for flere tusinde kroner, beslutter mig for at sælge disse videre, er det ikke noget problem. Det kan vel sidestilles med det I laver. Jeg kunne også starte en eShop og købe eks. ePusher, sælge eShoppen efter et Stykke tid, men uden ePusher, fordi den er personlig? Men sidestillet med Bøgerne fra Microsoft er det jo vidensbøger der sælges, og jeg kan ikke se forskellen.

Version 1 af jeres bøger er vel ikke så gode som version 2 og 3, så hvis jeg køber version 1 brugt, og finder ud af at det er interessant, så er jeg vel tilbøjelig til at købe den nyeste version også, hvorfor det fungerer som markedsføring.

Monty Python drengene har lige lagt alt deres materiale ud på youtube for free, med link til at købe originalerne på Amazone. De har aldrig solgt så meget.

Er det ikke trenden?

Obs, jeg er helt med på at vi ikke skal kopiere materialet her. Så udeluk den del i svarene. Det er vi alle enige om ikke er i orden.

Hej Thomas

Jeg har helt ærligt ikke brugt mange sekunder på den "beslutning". Da jeg lancerede E-pusher, så så jeg at andre e-bogs forfattere havde den formulering på deres bøger og så brugte jeg den uden at tænke så meget over det.
E-bøger er en ret ny disciplin og ingen ved rigtigt hvordan man skal gøre tingene. Jeg startede ud med noget avanceret Adobe software, der beskyttede min bog godt, men det viste sig at det gjorde bogen dårlig og besværlig at bruge. Derfor fjernede jeg det og lavede det lidt mindre avanceret.

Når du køber en fysisk bog eller f.eks. et cd-rom spil, så sælger du et "fysisk" produkt, der typisk gør, at når andre har købt det af dig, så kan du enten ikke selv bruge det, eller også er produktet forringet, da du ikke længere har bogen,  æsken, manualer etc.

Var der en sikker måde, hvor folk kunne sælge deres e-pusher og de så var nødsaget til at slette den fra deres harddisk, så havde jeg ikke noget problem i det. Men det er der ikke og det er nok også derfor at man ikke (Mig bekendt) kan videresælge software man har købt og downloadet på nettet.
Jeg har heller ikke set eksempler på at man kan videresælge brugte MP3 filer og der er problemstillingen vel den samme.

Så det handler vel om at det er et umodent marked, hvor ingen af os ved hvordan tingene gøres bedst og i det marked er det vel meget naturligt at man prøver at beskytte sit arbejde så godt man kan, lige som en butik prøver at begrænse svind.

Dbh Martin

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)