Jeg har også moret mig over DSB''s seneste reklame, der mere eller mindre modsiges i nyhedsblokken efterfølgende. Noget lignende er eksempelvis forleden, da jeg kørte forbi Vordingborg Køkkenet i Holstebro og så at deres slogan på facaden var "Vi har Danmarks bedste betjening". Efter min mening er det væsentligt bedre hvis det er den opfattelse kunderne har i deres sind når de forlader butikken, end noget de får "påduttet" inden de træder ind i butikken - det er så meget lettere at blive skuffet som kunde, når det er et sådant slogan butikken skal leve op til.
For et par år siden så jeg et videoklip fra TV2 Øst, hvor indslaget handlede om en glasvirksomhed der havde præsenteret en ny glastype, der kunne modstå stenslag og -kast. For at cementere det gode produkt yderligere, fortalte direktøren stolt at de også havde brugt glasset i deres nye firmadomicil, som de stod foran under interviewet.
Efterfølgende tog journalisten en sten op fra jorden og spurgte om hun måtte prøve at teste glasset, hvilket hun fik lov til. Resultatet giver næsten sig selv - et af glaspanelerne splintredes i tusind stykker! Det der skulle have været en god omtale af virksomheden og dens nye produkt, vendtes pludselig som en boomerang mod dem selv.
Hvis jeg går i Netto og får et smil af de søde kassedamer og -piger, så får jeg straks en bedre dag. Hvis Netto nu reklamerede med at medarbejderne altid smilede og jeg så et surt ansigt, så ville jeg blive sur og føle at Netto løb fra deres "løfter".
Hovrdan har I andre det med slogans og løfter fra virksomheder, der måske ikke altid holder vand?
P.S.: Hvis der er nogen der har videoklippet liggende, vil jeg gerne opbevare en ekstra sikkerhedskopi af den ;-) |
Måske er det ikke så tosset endda, at DSB kører deres reklamer for tiden.
Jeg synes at Harry-reklamerne er geniale, og storgriner hver gang jeg ser dem. Måske er jeg et let offer, det ved jeg ikke, men reklamerne har altså haft en positiv virkning på min holdning til DSB.
Med reklamerne undgår DSB måske at falde til et absolut nulpunkt i folks bevidsthed og holdning. Det er nemmere at bygge en positiv holdning op efter en krise hvis man ikke skal starte fra et nulpunkt.
Det er godt nok lidt off-topic, men nu hvor vi er ved reklamer uden direkte mening, kan jeg ikke lade være med at kommentere Arla reklamerne.
Hvorfor dælen kører de reklamekampagner? Når man står i supermarkedet kan godt nok vælge mellem mange forskellige mejeriprodukter, men de fleste kommer sgu da fra Arla. Arla har et monopol der kan gøre Dyremose/TDC grønne af misundelse!
Det er vel ikke for at vinde markedsandele, men for pudse deres image af de ofre marketingskroner, eller hva''?
mvh Carsten