Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 1 ud af 18 (173 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Kort fortalt går Markedsføringsloven §6a ud på, at man som erhvervsdrivende ikke uopfordret må henvende sig til private personer vha. telefonisk eller elektronisk henvendelse (som jeg har fået den fortalt).

Jeg synes mange af MLM-koncepterne lægger op til at man skal bruge sit private netværk til at afsætte til og at hver repræsentant er en selvstændig virksomhed. Jeg har lidt svært ved at se, hvordan man så overholder MF-loven?

Bruger I de almindelige reklame-kanaler i det offentlige rum? Dvs. aviser, sandwich-skilte i gågaden eller hvordan?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Til listen over ting, du bør kræve forklaret, kan tilføjes MLM-folkenes omgang med ordet gratis.

Et snit fra en anden brugers kommentar til dette:
"Hvis der skal lægges penge på bordet først for at få noget "gratis" kalde det "købsbetingen tilgift" og det er ulovligt at reklamere med i Danmark. Det er der mange gode grunde til at det er."

Jeg tror helt ærlig ikke du finder nogen der reklamere på via almindelige medier, da koncepterne er så naturstridige at folk hurtigt vil tage afstand fra dem. Der skal virkelig hård og agressiv markedsføring til, du får ikke kunderne til at henvende sig af sig selv.

Mit bedste råd er at finde noget mere seriøst at bruge din tid på. Jeg ville helt ærlig være ked af at skulle hive mine venner med i sådan noget rod, de er langt mere værd end de par tusinde jeg kunne få ud af at ødelægge min vennekreds, ved konstant at bearbejdere dem ved enhver social lejlighed (at dem der så hopper med på den, er dem der har mest tillid til mig vil kun gøre det endnu mere grotesk.... man røvrender sine bedste venner for usle småbeløb).
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hehe - jeg har ikke tænkt at blive MLM''er. Det ærger mig bare, at hver gang, at der bliver stillet reelle spørgsmål omkring de forretningsmæssige forhold - så bliver der stillet afvigende modspørgsmål eller der kommer forblommede ord, som jeg ikke kan bruge til noget.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det lød blot som et indlæg fra en der var interesseret. Godt valg :)
Og ja, seriøst spørgsmål om reele problemstillinger bliver somregl fejet af bordet med fordrejede fakta og en bunke succeshistorier.

Stopper igen, så nogle af mlm-folkene kan få mulighed for at svarer på dine spørgsmål.

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 8/16/2005 3:06:48 PM Forfatter: krabsen
Markedsføringsloven beskriver, hvordan man skal forholde sig til det ''kolde marked'' og altså ikke til det ''varme marked''.
 
Hvad? Det forstår jeg ikke en brik af. Markedsføringsloven gælder når erhvervsdrivende vil henvende sig til det private marked. Om det er koldt eller varmt er ligegyldigt. Hvis du mener med ''varmt'' marked at det er eksisterende kunder.... giver det stadig ikke svar på hvordan du får det til at blive et ''varmt'' marked.
 
En ting er teori noget andet er praksis - der er gråzoner overalt.
Som uddannet jurist og dommer i byretten har jeg det tæt på livet i dagligdagen.
Momsen har fx aldrig rigtig slået 100 % igennem i provinsen eller hos håndværkere - og her snakker vi om almindelige traditionelle virksomheder - men dette retfærdiggører naturligvis IKKE, at man fx må overtræde markedsføringsloven.
Hvor mange med kørekort kan se sig selv i spejlet og sige, at de ALTID har overholdt fx færdselsloven og hastighedsgrænserne...!?
Det kan godt være, at det lyder hyklerisk - men teori og praksis er nu engang to forskellige ting.
Man skal passe på med at gå i for små sko - for så klemmer de - og man får ubevidst en negativ attitude.
Ingen tvivl om, at NM-folk bevæger sig i en gråzone, - men mig bekendt er der ingen NM-folk, der nogensinde er blevet dømt for en overtrædelse af markedsføringsloven...!?
 
Dvs. at fordi der er ikke er nogen der er blevet dømt, er det ensbetydende med at det er i orden at overtræde markedsføringsloven? Den må du længere ud i skoven med. Og at retfærdiggøre en lovovertrædelse med at der sker lovovertrædelser hver dag indenfor andre områder, er da helt hovedløst. Jeg synes egentlig ikke det er en gråzone - Erhvervsdrivende må ikke kontakte private med salg for øje, med mindre den private har anmodet om det. Det virker da for mig ikke som en gråzone - det er sort/hvidt.
 
Det jeg ikke forstår, er at man vil basere sin virksomhed på bevidst at overtræde en gældende lov ud fra den betragtning, at der ikke er nogen blevet dømt for det før. At gå i små sko fordi man vil overholde loven... så stik mig da et par sko str. 37. Markedsføringsloven er en af dem der er blevet strammet væsentligt op indenfor de seneste år - og der er stigende fokus på især §6a (bl.a. spam falder ind under den her).
 
At værne om at privatlivets fred, synes jeg er en af de mest fornuftige regler i det danske retssamfund. Og det er en del af privatlivets fred, at man ikke bliver rendt på dørene og kimet ned af sælgere.
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Beklager min quote blev forkert - den skulle have dækket hele det afsnit som Krabsen har skrevet (slutter med "...markedsføringsloven...!?".
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 8/16/2005 3:06:48 PM Forfatter: krabsen
Som uddannet jurist og dommer i byretten har jeg det tæt på livet i dagligdagen.
 
Helt ærligt Krabsen
Jeg tror simpelt hen ikke på, at du er hverken uddannet jurist eller dommer i byretten.
Jurister formulerer sig i reglen markant anderledes - især når talen falder på lovstof.
Hvis du virkelig er jurist og dommer i byretten, så synes jeg, du skal stå frem og sige hvem du er. Det vil styrke troværdigheden af dine indtil nu 30 indlæg om MLM på 3 dage.
 
mvh Hans
Tilmeldt 13. Aug 05
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ''varme marked'' betyder, at man henvender sig til folk, som man kender i forvejen.

Det ''kolde marked'' er, hvis man stemmer dørklokker hos tilfældige personer.
 
Det er IKKE i orden at overtræde markedsføringsloven - multi-nationale virksomheder bliver dog fra tid til anden dømt for dette - men mig bekendt er ingen NM-personer blevet dømt for nogle overtrædelser...!?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
>   Det ''varme marked'' betyder, at man henvender sig til folk, som man kender i forvejen.
> Det ''kolde marked'' er, hvis man stemmer dørklokker hos tilfældige personer.
 
Kan du præcisere hvor i markedsføringsloven disse to former er defineret? Jeg kan ikke finde det. Det eneste jeg kan se er, at privatpersoner selv skal bede om kontakt - ellers er det ulovligt. Det er bl.a. derfor bankerne har bedt de fleste af os om at underskrive en aftale om at de må fortælle os om nye produkter, for selvom vi i forvejen er kunder hos dem må de ikke markedsføre sig overfor os som privatpersoner. Bankerne har ikke tradition for at spilde tid på den slags papirnusseri med mindre der virkelig er grund til det.
 
Så, endnu engang, hvor i Markedsføringsloven finder du belæg for din påstand om at der skulle være forskel på "varme" og "kolde" markeder?
 
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du virkelig er dommer, må jeg ærlig indrømme jeg ville være meget meget ked af at skulle have en sag hvor du var dommer.

Hvis du dømmer udfra om andre er dømt, og om der er lidt gråzoner i loven, så burde du ærlig talt ikke være dommer.
Side 1 ud af 18 (173 indlæg)