"Skatten på arbejde skal ned, så arbejdsomme og veluddannede gider at bestille noget mere. Det er jo dem, vi skal leve af !" Sådan lyder det fra ISS-direktør, Eric Rylberg, på forsiden af pot-avisen, Søndagsavisen idag og han forsætter: "Men i Danmark er vi for velbjærgede og velnærede til at erkende, at vi er på vej mod afgrunden." Det er stærke udtalelser fra samfundsrevseren og provokatøren, Eric Søe Rylberg, der i artiklen udtaler sig villig til at slagte et par hellige velfærdskøer – Eric mener det er nødvendigt – og han forstår så udmærket godt, at folk efterspørger mere fritid. Fritid er nemlig det eneste der endnu ikke beskattes. (Jeg gengiver ikke hele artiklen med Eric i min blog, men på Søndagsavisen.dk kan du muligvis logge dig ind). Forsiden ser sådan ud (Eric på forsiden) Mit indlæg er en optakt til en debat over det vi alle taler om, men intet foretager os omkring: Skatten! – vi er alle enige om, at vi betaler alt for meget i skat – men samtidig opstår debatten, som altid munder ud i... ”Jamen, vi behøver mere velfærd, velfærd, velfærd!”. Når det så er sagt, så er vi dovne danskere tilbøjelige til bare at lade stå til: ”I Danmark kan vi komme på sygehuset lige så tosset vi vil – tænk sig hvis vi boede i USA, så må vi selv betale!”. Jeg er tilhænger af brugerbetaling på sundheds- og sygehusområdet. Det er jeg udfra en ganske enkel betragtning: Det danske sundhedsvæsen er skruet sådan sammen , at man bruger mere tid, flere ressourcer på at helbrede end at forebygge. Vi bør bruge væsentlige flere midler på at forebygge; det betaler sig på sigt – midlerne skal tages fra det overforbrug der sker på at helbrede – og begrebet ”at helbrede” skal overgå til brugerbetaling. Brugerbetaling er ikke et onde, men en samfundsmæssig nødvendighed – og der findes løsninger, som kan kastes i spil: Tegne en sygeforsikring – jeg vil nok snarere foretrække at kalde det en sundhedsforsikring, der samtidig forpligter os til at være bevidste om sundhed, hvilken mad vi spiser, hvilke usunde vaner vi har, etc. Sundhedsområdet – nej, SYGE-området er simpelthen en alt for opslugende post. Men er ikke den altoverskyggende grund til at skatten er så høj som den er nu. Så.. for at få debatten igang: Jeg mener vi betaler for meget i skat – men synes det er grotesk, at skatteapparatet er skruet sådan sammen, at vi alle skal være lige, at vi skal have lige store stykker – det hænger bare ikke sammen: Det er jo den rene sandhed OG FAKTA, at vi i Danmark arbejder de første 7 måneder af året for Skattevæsenet. Resten af året tager de så yderligere 25% i skat på alt hvad |
Vidste du at USA bruger en højere procentdel af deres BNP på deres sundhedssystem - SAMTIDIGT med at de fleste folk er afhængige af en sygeforsikring for at kunne få de samme behandlingstilbud som her i Danmark?