Hej Martin,
Super spændende emne, du har taget fat på her. Det ville være fantastisk med en formel, så man nemt og overskueligt kan få nogle brugbare bud på, hvad en forretning er værd. Dette uanset om det er en e-butik eller hvilken som helst anden type virksomhed.
Jeg vil gerne give mine bud på dine forslag her:
* Omsætning (Kroner)
(Aner det ikke)
Omsætning mener jeg ikke kan tillægges nogen værdi. Nogen kan omsætte for millarder og kun tjene få hundrede tusinde. Se f.eks. Fortune 500 listen over verdens 500 største virksomheder. Mange omsætter enormt, men har dundrende underskud. Aktiekurserne på de selskaber falder og falder og betyder, at hvis een enkeltperson køber samtlige aktier, så får han en stor virksomhed for få penge - men hvor mange penge skal han så bruge på at genoprette skuden, hvis det overhovedet er muligt?
Andre virksomheder omsætter ikke særligt meget, men tjener til gengæld masser af penge per omsætningskrone. Disse virksomheder er langt mere værd end dem, der ikke tjener penge eller kun tjener få - men med samme omsætning.
* Omsætning (Stigende eller faldende over det sidste år)
(Aner det ikke)
Jeg mener ikke at det kan tillægges nogen større værdi om omsætningen er stigende eller faldende. Hvis det skulle med, så skulle man måske gange resultatet med en mindre faktor. Antager vi, at omsætningen er stigende i de senere år, så kunne man sige: Omsætning steget med 10%, så lægger vi 5% til værdien. Ikke hele stigningen kan bruges som faktor, så jeg ville måske honorere halvdelen som vist her.
* Overskud (Kroner)
(Overskud - løn 250.000 kr.) - skat 30% * 10)
Jeg ville ikke opgøre overskuddet efter skat, men før skat. Man opererer med begrebet EBITDA i den finansielle verden. Det betyder: Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortisation eller på godt dansk: Indtjening før renter, skatter og afskrivninger. EBITDA er som regel den guideline, som man bruger for at vurdere en virksomheds drigt og aktuelle situation.
Herudover, så ville jeg sætte lønnen til virksomhedsejeren til mindst 350.000 kr. En løn på 250.000 er alt for lidt, når man skal huske, at en del af dette også er feriepenge. Altså mindst 350.000 kr. Ellers ville det være ligeså lønsomt at sidde i kassen i Bilka, men dog sjovere at være selvstændig.
Men ellers er jeg faktisk enig i den beregning. Overskuddet gange 10 må være meget rimeligt at kunne forlange. Det betyder jo, at investoren vil få sine penge hjem i løbet af 10 år og det er da ikke en dårlig forretning, når man husker, at han så kan sælge forretningen igen til den tid for samme beløb eller mere.
* Overskud (Stigende eller faldende over det sidste år)
(Aner det ikke)
Denne er også tricky. Som i tilfældet med stigende/faldende overskud, så vil jeg godt give denne en faktor på halvdelen af den procentvise stigning eller fald.
* Mail liste - hvor mange abonnenter
(5 kr. pr. abonnent?)
* Unikke besøgende pr. måned (Gennemsnit over seneste halve år)
(2 kr. pr. unik besøgende?)
* Antal indgående links (Er lidt i tvivl om den)
(25 kr. pr. link?)
* Butika alder (År)
(5.000 kr. pr. år?
Disse fire elementer har jeg noget svært ved at tillæge nogen særlig værdi. Lad os tage noget eksempler:
Du har en mailliste på 1.000.000 mennesker - og der er ingen, der læser disse mails? Kan man så kalde dette en værdi? Hvordan ved køber, at disse bliver læst? Kan man give konverteringsraten en værdi? Nej, det mener jeg ikke. Det eneste, der betyder noget - er hvad fik du i kassen sidste år. Det er helt underordnet, om de handlede hos dig fordi de står på din mail eller ej.
Tag nu en fysisk butik, der har sendt reklamer ud i nærområdet i København. Betyder det noget for deres virksomheds værdi, om det er Hr. og Fru Jensen, der bor 50 mtr væk eller om det er Hr. og Fru Olsson fra Malmø (som ikke har fået din reklame), der lægger 1.000 kr i din kasse? Jeg mener det ikke. Det afgørende er, at da de kom ind i butikken - at de så handlede hos dig!
Jeg ved godt, at man tillægger antal besøgende stor værdi i internetkredse - men er det ikke mest, når de klikker på "køb" at de har værdi? Fysiske butikker har da også masser af osere, der ingenting køber, men bare skal slå tiden ihjel eller pille ved alting og smutter igen. Det drejer sig igen om salg, salg og salg!
Så er der indgående links: At man har byttet links med en masse andre og dit navn florerer en masse steder - har det en reel værdi? Carlsberg har også merchandise og parasoller og bordskånere og alskens udstyr liggende overalt - men er det det, der giver Carlsberg værdi? PR måske, men da ikke en reel værdi. Eller at du har 36 skilte indenfor 800 meter, der peger mod din fysiske butik - det giver da heller ingen værdi? Det føler jeg i hvert fald ikke, at det gør.
Butiks alder: Jeg kan ikke se, hvad der er afgørende for, at alderen på en butik har indflydelse på værdien på butikken? Hvis butikken ikke er fulgt med tiden og har vigende omsætning, så skal de honoreres for, at det er en gammel butik? Der findes sikkert masser af eksempler på hjemmesider, der har været med siden nettets start, men som får færre og færre besøgende/handlende, fordi andre gør det bedre end dem. Så jeg kan ikke se, hvor værdien er i, at man "bare" har været med længe.
* Værdi af lager (Hvad ville det koste hvis skulle købe i dag)
(Værdi minus 25% ?)
Jeg synes, at værdien af lageret har sin berettigelse. Men det skal vel at mærke være anskaffelsesprisen, ikke salgsværdien som nogen ynder at bruge. Bruger man salgsværdien og køber lageret, så er der jo ingen fortjeneste ved at sælge ud af lageret. Altså skal anskaffelsesprisen ligge til grund og gerne -25%, som du foreslår. Der er jo ingen garanti for, at varelageret som sådan er særligt omsætteligt. Det kunne være forrige års kollektion, der er totalt usælgelig faktisk.
Jeg mener også, at vi mangler at tage højde for medfølgende driftsmidler og inventar? Men taler vi udelukkende om webshops, så springer vi det punkt over, da det formentligt er indehaverens egne driftsmidler og inventar, der bruges - og som han beholder.
Det får mit regnestykke til at se sådan ud:
Butikken omsatte sidste år for 2,2 mio kr og forrige år for 2 mio kr - altså vækst på 10%. Overskuddet (efter løn) i de to år var på hhv 100.000 og 80.000 - en vækst på 25%. Varelager på kr 100.000.
Så regner jeg således:
100.000 x (halvdelen af væksten i omsætning) 1,05 x (halvdelen af væksten i overskud) 1,12 x 10 +(værdien af varelager - 25%) 75.000 = 1.251.000 kr
Tallene her tager nogenlunde udgangspunkt i dine egne tal, Martin - men resultatet er ikke så forskelligt fra dit. Men prøver man at gennemregne med mange forskellige situationer og højere tal, samt vækstrater/fald, så vil det givet se noget anderledes ud.
Jeg betragter dog helt klart overskuddet som det allervæsentligste. I dette tilfælde, vil det tage den nye indehaver 12½ år at hive sin investering hjem og det vil nogle nok mene er lidt i overkanten, når man tager i betragtning, at der i alle henseender ikke bare er tale om en investering, men også en risiko.
Hvad mener I andre?
Bedste hilsner fra
Flemming