Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en e-butik værd? Hjælp os lige i kloge e-handel og økonomi-kloge Aminoer

Side 4 ud af 6 (60 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Jeg har kun prøvet at købe emailadresser een gang og gav omkring 3,5 kr. pr. stk. De blev opsamlet så man kunne vinde et gavekort på børnetøj. Efterfølgende lavede jeg lidt forskellige test af adresserne, bla et nyhedsbrev med gratis fragt - som normalt plejer at give mange mindre bestillinger. Mener der kom 3 ordrer.... så de var virkelig ingenting værd. Tænk hvis man har 100.000 af den salgs adresser :·) Så hellere 10.000 som reelt har tilmeldt sig af interesse - og dermed konverterer bedre.

personligt synes jeg der er forskel på at "købe" e-mailadresser og så have en mailingliste, som folk selv har tilmeldt sig. Jeg har en lille "sidegesjæft", med et månedligt nyhedsbrev - som giver godt 10% i i svar (Køb) og det er vi egentlig godt tilfredse med. Så jeg er enig I at kvalitet på en mailingliste er vigtigere

Konverteringsgraden vil det komme til udtryk i omsætningen / dækningsbidraget.

Henrik

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Jeg er mest på linie med Anette og Frank.

Overskuddet er et godt udgangspunkt, og er shoppen veldreven afspejler overskuddet allerede værdien af maillister, SEO arbejde m.m. Lad varelager ligge uden for formlen som et separat punkt.

Nu hvor det er E-butikker vi snakker om, så ville jeg gerne vide følgende:

* X = Antal forsendelser årligt.

* Y = Gennemsnitligt antal produkter per ordre.

Det giver mig et bedre fingerpeg om hvor mange timer jeg skal knokle for at få samme overskud. Af fastsætte en løn på 250.000 kr kan være alt for lidt eller alt for meget alt efter om der anvendes dropshipping, eller det er en "tiger-butik" med 500 ordrer til 30 kr stykket om dagen.

Ud fra de to tal ovenfor kan man så udregne en gennemsnitlig udgift  til pakning og forsendelse.

Mvh Jesper

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine tanker:

  1. Besøgstal
  2. Konverteringsgrad
  3. Dækningsbidrag

Og det skal selvfølgelig være stabile tal, det kan måske klares ved at tage gennemsnittet over 3 mdr i foregående regnskabsår.

Hvis alle 3 værdier er i top er der ikke særlig meget man kan gøre for shoppen med mindre man vil lave en vertikal expansion, og indføre nogle nye produkter eller springe på et nyt marked, og så kan man i princippet ligeså godt starte med en ny shop.

Jo tættere de tal er på 100% jo mere er shoppen værd, jo lavere de er desto mere skal der arbejdes på shoppe...aka, der er et marked at arbejde videre med i det eksisterende segment.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin,

Super spændende emne, du har taget fat på her. Det ville være fantastisk med en formel, så man nemt og overskueligt kan få nogle brugbare bud på, hvad en forretning er værd. Dette uanset om det er en e-butik eller hvilken som helst anden type virksomhed.

Jeg vil gerne give mine bud på dine forslag her:

Martin Thorborg:

* Omsætning (Kroner)
(Aner det ikke)

 

Omsætning mener jeg ikke kan tillægges nogen værdi. Nogen kan omsætte for millarder og kun tjene få hundrede tusinde. Se f.eks. Fortune 500 listen over verdens 500 største virksomheder. Mange omsætter enormt, men har dundrende underskud. Aktiekurserne på de selskaber falder og falder og betyder, at hvis een enkeltperson køber samtlige aktier, så får han en stor virksomhed for få penge - men hvor mange penge skal han så bruge på at genoprette skuden, hvis det overhovedet er muligt?

Andre virksomheder omsætter ikke særligt meget, men tjener til gengæld masser af penge per omsætningskrone. Disse virksomheder er langt mere værd end dem, der ikke tjener penge eller kun tjener få - men med samme omsætning.

 

Martin Thorborg:


* Omsætning (Stigende eller faldende over det sidste år)
(Aner det ikke)

Jeg mener ikke at det kan tillægges nogen større værdi om omsætningen er stigende eller faldende. Hvis det skulle med, så skulle man måske gange resultatet med en mindre faktor. Antager vi, at omsætningen er stigende i de senere år, så kunne man sige: Omsætning steget med 10%, så lægger vi 5% til værdien. Ikke hele stigningen kan bruges som faktor, så jeg ville måske honorere halvdelen som vist her.

 

Martin Thorborg:


* Overskud (Kroner)
(Overskud - løn 250.000 kr.) - skat 30% * 10)

Jeg ville ikke opgøre overskuddet efter skat, men før skat. Man opererer med begrebet EBITDA i den finansielle verden. Det betyder: Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortisation eller på godt dansk: Indtjening før renter, skatter og afskrivninger. EBITDA er som regel den guideline, som man bruger for at vurdere en virksomheds drigt og aktuelle situation.

Herudover, så ville jeg sætte lønnen til virksomhedsejeren til mindst 350.000 kr. En løn på 250.000 er alt for lidt, når man skal huske, at en del af dette også er feriepenge. Altså mindst 350.000 kr. Ellers ville det være ligeså lønsomt at sidde i kassen i Bilka, men dog sjovere at være selvstændig.

Men ellers er jeg faktisk enig i den beregning. Overskuddet gange 10 må være meget rimeligt at kunne forlange. Det betyder jo, at investoren vil få sine penge hjem i løbet af 10 år og det er da ikke en dårlig forretning, når man husker, at han så kan sælge forretningen igen til den tid for samme beløb eller mere.

Martin Thorborg:


* Overskud (Stigende eller faldende over det sidste år)
(Aner det ikke)


Denne er også tricky. Som i tilfældet med stigende/faldende overskud, så vil jeg godt give denne en faktor på halvdelen af den procentvise stigning eller fald.

Martin Thorborg:


* Mail liste - hvor mange abonnenter
(5 kr. pr. abonnent?) 

* Unikke besøgende pr. måned (Gennemsnit over seneste halve år)
(2 kr. pr. unik besøgende?)

* Antal indgående links (Er lidt i tvivl om den)
(25 kr. pr. link?)

* Butika alder (År)
(5.000 kr. pr. år?


Disse fire elementer har jeg noget svært ved at tillæge nogen særlig værdi. Lad os tage noget eksempler:

Du har en mailliste på 1.000.000 mennesker - og der er ingen, der læser disse mails? Kan man så kalde dette en værdi? Hvordan ved køber, at disse bliver læst? Kan man give konverteringsraten en værdi? Nej, det mener jeg ikke. Det eneste, der betyder noget - er hvad fik du i kassen sidste år. Det er helt underordnet, om de handlede hos dig fordi de står på din mail eller ej.

Tag nu en fysisk butik, der har sendt reklamer ud i nærområdet i København. Betyder det noget for deres virksomheds værdi, om det er Hr. og Fru Jensen, der bor 50 mtr væk eller om det er Hr. og Fru Olsson fra Malmø (som ikke har fået din reklame), der lægger 1.000 kr i din kasse? Jeg mener det ikke. Det afgørende er, at da de kom ind i butikken - at de så handlede hos dig!

Jeg ved godt, at man tillægger antal besøgende stor værdi i internetkredse - men er det ikke mest, når de klikker på "køb" at de har værdi? Fysiske butikker har da også masser af osere, der ingenting køber, men bare skal slå tiden ihjel eller pille ved alting og smutter igen. Det drejer sig igen om salg, salg og salg!

Så er der indgående links: At man har byttet links med en masse andre og dit navn florerer en masse steder - har det en reel værdi? Carlsberg har også merchandise og parasoller og bordskånere og alskens udstyr liggende overalt - men er det det, der giver Carlsberg værdi? PR måske, men da ikke en reel værdi. Eller at du har 36 skilte indenfor 800 meter, der peger mod din fysiske butik - det giver da heller ingen værdi? Det føler jeg i hvert fald ikke, at det gør.

Butiks alder: Jeg kan ikke se, hvad der er afgørende for, at alderen på en butik har indflydelse på værdien på butikken? Hvis butikken ikke er fulgt med tiden og har vigende omsætning, så skal de honoreres for, at det er en gammel butik? Der findes sikkert masser af eksempler på hjemmesider, der har været med siden nettets start, men som får færre og færre besøgende/handlende, fordi andre gør det bedre end dem. Så jeg kan ikke se, hvor værdien er i, at man "bare" har været med længe.

Martin Thorborg:


* Værdi af lager (Hvad ville det koste hvis skulle købe i dag)
(Værdi minus 25% ?)


Jeg synes, at værdien af lageret har sin berettigelse. Men det skal vel at mærke være anskaffelsesprisen, ikke salgsværdien som nogen ynder at bruge. Bruger man salgsværdien og køber lageret, så er der jo ingen fortjeneste ved at sælge ud af lageret. Altså skal anskaffelsesprisen ligge til grund og gerne -25%, som du foreslår. Der er jo ingen garanti for, at varelageret som sådan er særligt omsætteligt. Det kunne være forrige års kollektion, der er totalt usælgelig faktisk.

Jeg mener også, at vi mangler at tage højde for medfølgende driftsmidler og inventar? Men taler vi udelukkende om webshops, så springer vi det punkt over, da det formentligt er indehaverens egne driftsmidler og inventar, der bruges - og som han beholder.

Det får mit regnestykke til at se sådan ud:

Butikken omsatte sidste år for 2,2 mio kr og forrige år for 2 mio kr - altså vækst på 10%. Overskuddet (efter løn) i de to år var på hhv 100.000 og 80.000 - en vækst på 25%. Varelager på kr 100.000.

Så regner jeg således:

100.000 x (halvdelen af væksten i omsætning) 1,05 x (halvdelen af væksten i overskud) 1,12 x 10 +(værdien af varelager - 25%) 75.000 =  1.251.000 kr

Tallene her tager nogenlunde udgangspunkt i dine egne tal, Martin - men resultatet er ikke så forskelligt fra dit. Men prøver man at gennemregne med mange forskellige situationer og højere tal, samt vækstrater/fald, så vil det givet se noget anderledes ud.

Jeg betragter dog helt klart overskuddet som det allervæsentligste. I dette tilfælde, vil det tage den nye indehaver 12½ år at hive sin investering hjem og det vil nogle nok mene er lidt i overkanten, når man tager i betragtning, at der i alle henseender ikke bare er tale om en investering, men også en risiko.

Hvad mener I andre?

Bedste hilsner fra

Flemming

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil give dig ret i de ting du skriver, Flemming. Dog ville jeg ikke selv give 1,2 mio for butikken når regnestykket er færdigt :·) Medmindre der var andre faktorer som spillede ind udover tallene.

Udover de ting som er skrevet - kunne det så ikke være meget sjovt at der var et »barometer« som kunne lægge til og trække fra prisen alt efter hvor attraktivt det er at handle virksomhed i perioden? Jeg kunne ikke selv finde på at sætte til salg pt, da der ikke rigtig er nogen som tør smide en god pose penge efter en virksomhed. Jeg tror også at mange af de virksomheder som er til salg lige nu, står til en alt for høj pris i forhold til den risiko der er ved den nuværende »finanskrise«. Måske....!

Hvis man virkelig gerne vil sælge - ville det også være rart at kunne se om man måske sætter for høj en pris - i forhold til hvad folk reelt vil give. Man kunne så via formlen regne ud hvor meget virksomheden var værd i en normal situation - og så bagefter vælge at slå »barometeret« til - og se hvad prisen så ville ende på :·)

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Forresten - så synes jeg det kunne være sjovt hvis der kom et »solgt« skilt - ved de virksomheder som har afsluttet en handel på virksomhedsbørsen :·)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

> kunne ikke selv finde på at sætte til salg pt, da der ikke rigtig er nogen som tør smide en god pose penge efter en virksomhed.

4 milliarder for dba er da ellers meget godt synes jeg :)

Martin, alt efter hvor præcis du vil lave disse estimater, så ville jeg nok vælge en form for "conditional calculation", hvor der benyttes forskellige faktorer og vægtning alt efter virksomhedens type. Typen vælges så først og herefter vælges faktorer, der så bruges i den endelige beregning. Nogle faktorer vil gå igen på tværs af typer - andre ikke, og vægtningen af dem kan varriere.

En enkelt beregningsformel vil ganske enkelt ikke kunne rumme f.eks. DBA.dk, en lille børnetøjsbutik, en håndværksvirksmhed med 20 svende eller en pølsevogn. Der er også forskel på strategierne. Kører du en ekstrem vækststrategi er overskud fuldkommen ligegyldigt, hvor det for mange andre kan være en afgørende faktor. Driver du en datingportal er antallet af aktive profiler en afgørende faktor. Sælger du et kommodificeret produkt er væksten vigtig. Er det en konsulentvirksomhed er dokumentationen af alle processor afgørende.

Med andre ord, jeg tror det hele ville blive meget lettere, hvis man starter med at definere en række arketyper for virksomheder, og så først herefter ser på de faktorer, der for hver type er de vigtigste indikatorer af værdien.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Med andre ord, jeg tror det hele ville blive meget lettere, hvis man starter med at definere en række arketyper for virksomheder, og så først herefter ser på de faktorer, der for hver type er de vigtigste indikatorer af værdien

I Martins allerførste linie snakker han om e-butikker, det udelukker i hvert fald dine pølsevogne og tømrervirksomheder.

Det bliver super spændende hvad der bliver lagt ind i den endelige algoritme, det er nok aldrig noget man kan blive helt enige om. Når man er køber vil man i 9 ud af 10 tilfæle ofte fokusere på hvordan man ekspanderer virksomheden, og kan det ikke give ret kraftige udfald på priserne. Jeg så, at der tidligere var nogen der fokuserede på konverteringen; prøv at sæt nogle tal ind i regnestykket! Det vil uden tvivl klart kunne betale sig at købe en butik der konverterer 1% frem for 4%. 

Jimmy

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske vi eshop ejere kunne lære noget af pølsevognene, kæmpe brand, 200 % avance og de konverterer mere end 97%. Det må være den gratis ketchup

 

Jimmy

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 4 ud af 6 (60 indlæg)