Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis du var skatteminister!

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Nu kommer Skattekommissionen snart med sit oplæg til en ny skattereform, og derefter går regeringen i gang med sit udspil.

Der er store forventninger til betydelige personlige skattelettelser. Til gengæld er der lagt op til flere grønne afgifter for erhvervslivet, mere brugerbetaling og en reduktion af erhvervsstøtten generelt.

Vi vil på ErhvervsBladet.dk gerne høre dit bud på den optimale skattereform.

Hvordan ville din skattereform se ud, hvis du var skatteminister?

Morten Asmussen, chefredaktør

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:12

Hej Morten - Vi har allerede været lidt omkring emnet her, hvis du ikke har set den tråd allerede.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:46

Tja, jeg tror jeg vil tage SF's finanslovsforslag fra sidste valg op igen. (sært at det skulle være præcist det parti som kom med en gennemtænkt, finansieret, væsktskabende og fremsynet løsning).

Højere skat på bolig lavere skat på arbejde. I udgangspunktet vil det generelt give det samme økonomiske råderum men det vil også give et betydeligt større incitament for at arbejde mere. Sådan en gang økonomi for begyndere Big Smile.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 06
Indlæg ialt: 235
Fra  www.catertrader.dk Skrevet kl. 11:58

Det må vel handle om, at få skatten på arbejde ned, og så tilgengæld en beskatning ved salg af både andel og ejerbolig. Hvis beskatningen af boligerne skal indføres, så lejeværdien af egenbolig, og alt det ressoucekrævende arbejde der er forbundet med det fjernes.

Virksomhederne har indørt "lean" de senere år, måske var det en ide, at gøre det samme med skattesystemet. F.eks. Hvorfor betale licens eller børnepasning, hvorfor ikke simpelthen lade det være en del af skatteprocenten, og den der så ikke bruger, kan få et fradrag. Der undlaldes en masse adminstration.

Nystartede virksomheder burde have lempeligere vilkår, eksempelvis som man har i Irland. f.eks. momsfritagelse i den første periode, eller noget i den stil. I Irland har det skabt en masse vækst, som vi Danmark fra nu af godt kunne bruge, da "krystalkuglen" viser stigende arbejdsløshed og økonomisk nedgang i 2009 og frem. Man prøver nu at lappe økonomien med noget man i forvejen kender, men jeg tror ikke det hjælper - det er ihvertfald meget kortsigtet. Bankpakker og hjælp til erhvervslivet og hvad har vi. I min verden har bankerne tjent kassen på de senste års opsving, og som andre gode købmænd burde de nok have lagt lidt til side, og ikke kun tilgodeset aktionærerne...Nå varm luft nok, men jeg mener ikke det er en statsopgave, hvis virksomheden ikke kan hænge sammen, må den lukke, selvom man hedder Danske Bank.

Der mange ting man burde overveje i skattejunglen, men lean er nok en af vejene frem. Synlighed og gennemskueligehed kan godt gå hen og blive fremtiden, senest illustreret af Barak Obama..

www.catertrader.dk - udstyr til cafe, grill, pizzaria, restaurant mv.

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 13:10

Alle disse skattetiltag, der formentlig ikke har den store effekt i øjeblikket, da det ikke ser ud til at bliver meget at lave for alle hænderne ( og dem er der flest af), men for nogle højt uddannede, som sikkert for en stor dels vedkommende skal omskoles til at passe til de opgaver der skal løses.

Det der bliver lagt frem, svarer jo til at forsøge at finjustere en bil med defekt motor, den bliver måske lidt bedre, men det bliver ikke rigtig godt, nej vi skal have et system der giver alle ret til en skattefri indtægt på 72.000 kr om året, og så skal vi betale 30 % af resten, der skal ikke være nogen fradrag for renter, kørsel og lignende, det giver et stærkt forenklet system som frigør en masse arbejdskraft fra skat, som så kan være med til at løse andre opgaver i samfundet.

dbh

Morten

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 13:16

Morten

Er der lavet beregninger på den model du forslår? I udgangspunktet tror jeg ikke rigtig man kan være uenig i dit forslag, så længe det spytter bare ca. lige så meget i kassen som der kommer ind nu.

Nogen der ved hvad de forskellige fradrag beløber sig til samlet om året?

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 13:42

Man kunne vel finde danskernes samlede brutto indkomst, det samlede antal danske lønmodtager, og ud fra det beregne netto provenuet i f.eks. 2007, og sammenligne det med det beløb der faktisk blev inddrevet i samme år.

Men det handler også om at vi kan få udført en masse småjobs hvidt, som idag bliver lavet sort, eks. rengøring ol., det øger jo den hvide indtægt, samtidig vil modellen ikke gøre forskel på "rig og fattig".

DBH

Morten

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 13:50

Jeg tror ikke det er så let at finde de tal... Har dog heller ikke lige prøvet :)

Jeg tror faktisk din model vil være rimeligt socialt balanceret. Jo højere indkomst i dag jo større fradrag (i langt  de fleste tilfælde).

Så spørgsmålet ere vel bare om det ellers hænger sammen...

Fra København
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Fra  Deducta Search Skrevet kl. 14:20

Uanset hvad så vil jeg da i hvert fald ikke fjerne de studerendes SU. Incitamentet til at læse en kandidat er nu kraftigt forringet!.. Og det kan da på ingen måde være i samfundets interesse.

Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 14:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg tror i grunden også det kommer ret højt op på listen over det dummeste jeg nogensinde har hørt!

Vi skal have flere og flere højtuddannede, men vi fjerne mere og mere incitament for at tage en lang uddannelse! Det virker lidt sært.

Specielt når man jævnligt kan læse i aviserne hvor forgældede de studerende efterhånden er ved at være efter endt uddannelse og hvor meget en katastrofe det er.

Løsningen på det hele må da så naturligvis være at tvinge dem til at slutte af med en MEGET større gæld end de allerede gør.

Det er fanme ikke gennemtænkt!

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)