Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimistisk oplæg til skattereform

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Business.dk skriver her om detaljerne i skattekommisionens oplæg til en skattereform: http://www.business.dk/article/20090115/okonomi/90115087/

En detalje der slog mig er, at de foreslår at momsfritagelsen for dagblade droppes. Det synes jeg er helt rimeligt! Det har altid været uforståeligt for mig, hvorfor dagbladene modtager denne statsstøtte. Specielt fordi det netop KUN er dagblade - og således ikke ugeblade, magasiner eller online medier.

Jeg tror nok et af argumenterne har været at det er "kultur". Jeg har bare svært ved at se Ekstra Bladet som "kultur" (iøvrigt med al respoekt for hvad de laver). I hvert fald er det meget svært at forstå, hvorfor Ekstra Bladet skulle være mere kultur end f.eks. Se og Hør. Og er et online medie som Amino ikke i virkeligheden vigtigere for samfundet i dag?

Når det så er sagt, så må man sige at det er ekstremt optimistisk, hvis kommisionen tror de kan trække 2,9 milliarder ud af dagbladene, som i forvejen kæmper for overhovedet at overleve. Pålægges de momsen skal vi nok regne med at flere af dem vil dø endnu hurtigere end de ellers ville. Ikke at det gør mig så meget - de har i flere år nægtet at tilpasse sig virkeligheden, og så må man jo til sidst lukke. Men, det giver altså i alle fald ikke de 2,9 milliarder i statskassen som kommisionen vurderer.

Kommisionens oplæg stinker af gamle mænd, der har været lukket inde i alt for små rum i alt for lang tid! :)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:31

Jeg er mere spændt på om ikke nedsættelsen af topskatten og fjernelse af mellemskatten, kombineret med en øget rentebyrde (lavere rentefradrag) for boligejere kommer til at gå ud over lavtlønnede med fast ejendom.

De vil jo umiddelbart ikke få noget ud af at topskatten sænkes, til gengæld skal de betale mere i rente.

For så skal DF nok få sat en stopper for det forslag.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:36

Ja, og dertil skal så lægges reduktionen i befordringsfradraget, som også let kan ramme de lavestlønnede, som i flere år har måtte flytte længere og længere væk fra byerne for at få råd til noget at bo i.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:42

Mikkel deMib Svendsen:

Ja, og dertil skal så lægges reduktionen i befordringsfradraget, som også let kan ramme de lavestlønnede, som i flere år har måtte flytte længere og længere væk fra byerne for at få råd til noget at bo i.

Ja, det lyder jo sådan set ganske gennemtænk og "smart" for samfundet at lade de "fattige" betale for at de "rige" kan betale mindre i skat. Huh?

Det skal nok give ballade i det lille land.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:47

Hmm hvis fjerner dagbladenes støtte, tror jeg på at dagbladenes digitalisering går lidt stærkere end thorborg har spåede...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:29

Reaktionen fra dagbladene er ikke overrskende LOL

http://www.business.dk/article/20090115/medier/90115109/

"Det er utrolig vanskelig at tjene penge på dagblade i øjeblikket"
Skal alle der har det lidt svært så have statsstøtte? Hvor mange af jer Amino'er savner også lidt støtte?

"Dagbladene er et demokratisk gode og en demokratisk nødvendighed"
Pis og papir. Et bestemt fysisk format er ikke nødvendig for demokrati. Journalister har bestemt deres berettigelse, men det behøver hverken at være som ansatte i de nuværende mediehuse eller på tryk. Journalisterne på TV gør vel ligeså meget. Eller dem der er rykket online.

"Derfor er det politisk besluttet, at der skal være nul-moms."
Ja, og derfor kan denne dumme beslutning naturligvis også laves om. Det må aviserne leve med i et demokrati - som jo lige netop er det de siger de er sådan et vigtigt grundlag for. Sjovt paradoks :)

"det vil få alvorlige konsekvenser for dagbladenes udbredelse"
Njjaa, det klarer aviserne sgu meget godt selv :)

"Dagblade tjener ikke penge nok til selv at rumme en momspålæggelse"
Ja, det kender jeg godt. Betyder det at jeg også kan blive fri for det der moms-pjat?

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 01:24

Mikkel deMib Svendsen:
Reaktionen fra dagbladene er ikke overrskende LOL

Tag det helt roligt, Mikkel. Det kommer ikke til at ske, men de skal jo reagere.

Der er da ingen regering som er dum nok til at gøre sig uvenner med alle trykte medier fra den ene dag til den anden. Kørselsfradraget er en anden ting. Skatteyderne støtter jo idag folk der bor i store huse tæt på dejlig natur - og har bil ;-)  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:38

Nej, du har nok ret. Men så er det jo godt, at vi er nogle stykker der ike er i lommen på journalisterne og kan råbe lidt op, når noget så dybt urimeligt som momsfritagelsen for dagblade diskuteres.

Jeg tror ikke medierne har fundet ud af at vi - os på nettet - i højere og højere grad bliver den "5. statsmagt", der bl.a. kan holde et vågent øje med tåbelige udmeldinger fra den gamle "4. statsmagt" :)

For tåbeligt er det sgu - at man fastlåser mediestøtte til bestemte formater. Selve formatet - tryk, TV eller online, er sgu da det mest ligegyldige.

Jeg kan godt se pointen i, at samfundet støtter, at der findes gode medier, der kan aggere som den nok så vigtige "4. statsmagt", men at fastlåse det til et bestemt format er tåbeligt. Og sådan en støtte skal kun være der hvis det er nødvendigt - hvis medierne, som på Nettet, kan klare sig selv, så er det da bedre. Så er de helt uafhængige, som de bør være.

Det er jo ikke tryksværten der giver demokrati - det er de mennesker, der stiller spørgsmål ved det der sker i samfundet og holder politikerne i nakken. Om det er på tryk, online eller TV er da lige meget - det må til enhver tid foregår der hvor folk nu engang er. Og om de har gået på journalisthøjskolen eller ej er mindst ligeså ligegyldigt. Faktum er, at folk i dag forsvinder fra de trykte medier og søger over mod de elektroniske. Fra elitær gammeldags journalisme til dialogbaseret kommunikation.

Hvis aviserne kun kan overleve med den nuværende statsstøtte så luk dem

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:30

Nu skal man lige bide mærke i at det er et oplæg fra skattekommisionen og ikke fra ministeren. Hvis alle skattekommisionens oplæg var blevet til virkelighed havde vi i dag haft en flad bruttoskat. Sagt med andre ord. Der er langt fra oplæg til virkelighed.

Jeg er iøvrigt enig i det sidste. Jeg er imod at man fører politik i form af fordelingspolitik over skattepolitikken, og giver bestemte grupper særlige fordele, som alene er øk./aldersbestemte. Så må man kompensere på anden måde.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:41

Ja, det er naturligvis langt fra sikkert at forslaget gennemføres som det foreligger - og det er da også muligt, at mange politikere vil være for meget tøsedrenge til at tage kampen op mod nogle gamle, døende og forkælede medier. Men så må vi andre jo presse på :)

Min pointe med indlæget var blot to ting:

1) Det ville være helt rimeligt, at fjerne momsfritagelsen på Dagblade. I samme åndedrag kunne man så også fjerne den på taxakørsel og porto

2) Det er otopi at forestille sig, at fjernelsen af momsfritagelsen for dagblade vil indbringe 2,9 milliarder. Hvor skulle de komme fra? Se på avisernes regnskaber ... De kan KUN komme fra enten investorerne eller ved at abonnenterne er vilige til at betale de 2,9 milliarder ekstra for deres aviser. Hvem i den virkelige tror på det?

Aviserne har således ret i, at fjernes momsfritagelsen vil mange gå konkurs. Hertil vil jeg så bemærke dels at det gør de nok alligevel - det er bare et spørgsmål om tid, og dels, at hvis en kommerciel dansk virksomhed ikke kan klare sig uden statsstøtte, så må den lukke.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)