Business.dk skriver her om detaljerne i skattekommisionens oplæg til en skattereform: http://www.business.dk/article/20090115/okonomi/90115087/ En detalje der slog mig er, at de foreslår at momsfritagelsen for dagblade droppes. Det synes jeg er helt rimeligt! Det har altid været uforståeligt for mig, hvorfor dagbladene modtager denne statsstøtte. Specielt fordi det netop KUN er dagblade - og således ikke ugeblade, magasiner eller online medier. Jeg tror nok et af argumenterne har været at det er "kultur". Jeg har bare svært ved at se Ekstra Bladet som "kultur" (iøvrigt med al respoekt for hvad de laver). I hvert fald er det meget svært at forstå, hvorfor Ekstra Bladet skulle være mere kultur end f.eks. Se og Hør. Og er et online medie som Amino ikke i virkeligheden vigtigere for samfundet i dag? Når det så er sagt, så må man sige at det er ekstremt optimistisk, hvis kommisionen tror de kan trække 2,9 milliarder ud af dagbladene, som i forvejen kæmper for overhovedet at overleve. Pålægges de momsen skal vi nok regne med at flere af dem vil dø endnu hurtigere end de ellers ville. Ikke at det gør mig så meget - de har i flere år nægtet at tilpasse sig virkeligheden, og så må man jo til sidst lukke. Men, det giver altså i alle fald ikke de 2,9 milliarder i statskassen som kommisionen vurderer. Kommisionens oplæg stinker af gamle mænd, der har været lukket inde i alt for små rum i alt for lang tid! :)
|
Jeg er mere spændt på om ikke nedsættelsen af topskatten og fjernelse af mellemskatten, kombineret med en øget rentebyrde (lavere rentefradrag) for boligejere kommer til at gå ud over lavtlønnede med fast ejendom.
De vil jo umiddelbart ikke få noget ud af at topskatten sænkes, til gengæld skal de betale mere i rente.
For så skal DF nok få sat en stopper for det forslag.