Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lydtekniker & moms

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er selvstændig Lydtekniker og lever udelukkende af mit firma. Største delen af min indkomst kommer dog fra et spillested som jeg så fakturerer månedligt. 

Jeg står i den situation hvor jeg er begyndt at udfører en del arbejde for musikere som ikke er moms registreret. Problemet er så at en hyre på 1500,- ikke er ret meget hvis jeg skal betale moms af dem. 

Derfor er mit spørgsmål. Kan jeg køre disse "jobs" uden om firmaet og opgive det som et eller andet på min selv-angivelse for at undgå at skulle betale moms?

På forhånd tak

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

I mine mange år i musikbranchen tog jeg altid den slags som B-indkomst. Det har aldrig givet mig problemer med hverken revision eller skat

Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret.

 Hvad med bilag? hvad skal der stå på en regning som jeg skriver til et band?

på forhånd tak 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

 Du bør helt klart lige vende det med en revisor.
Eller eventuelt give SKAT et ring og spørge direkte - De bider ikke - og så er det gratis Smile.

Jeg hælder til at give Mikkel ret. Bl.a. musikere er momsfritaget, men der er også noget om at dem arbejder inden for branchen også kan være helt eller delvist fritaget for moms. Men jeg ved ikke noget konkret om det. Det er blot noget jeg har hørt. Men det er også derfor jeg skriver at du bør undersøge det nærmere.

Men uanset hvad, så kommer du ikke udenom at skulle skrive regninger ud til kunderne. Selvom de er momsfritaget, så skal de trods alt stadig have nogle bilag for at kunne trække udgifterne fra - og du skal have noget dokumentation for din indkomst.

/Jesper

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Men uanset hvad, så kommer du ikke udenom at skulle skrive regninger ud til kunderne. Selvom de er momsfritaget, så skal de trods alt stadig have nogle bilag for at kunne trække udgifterne fra - og du skal have noget dokumentation for din indkomst.

Jeg er enig med Mikkel om at det skal køres som B-indkomst.  Derimod er jeg IKKE enig med Jesper om at du skal skrive en "regning" ud til kunderne.  Musikkerne skal i pricippet lave en lønseddel til dig og det er deres ansvar at der sker lønindberetning til SKAT.

Henrik

Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Hvis nu bandet har nøjagtig lige så lidt styr på det her som jeg har. Hvad kan jeg så gøre for at jeg ikke lige pludselig snyder i skat? Jeg har kigget lidt på dmf.dk' s blanketter, men syntes ikke rigtig jeg kan finde en som passer til mig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hmmm.hvis du kan betragtes som koncertarrangør, så er du ikke momsfritaget.

Men det er vel ikke tilfældet?

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bliver nødt til at finde en revisor med speciale i brachen, ligesom du også skal passe på, hvad du tager for gode varer hos SKAT.
Der er mange, både skattemedarbejdere og revisorer der ikke er inde i de særlige forhold i musikbranchen.

Hvis du har en omsætning på over 50.000 kr., er jeg ret sikker på, at du SKAL betale moms.
Musik og underholdning er fritaget for moms, men det er din ydelse ikke (er jeg ret sikker på)
Men du skal jo bare lægge moms oveni din pris.  Musikerne betaler jo også moms når de køber deres musikudstyr osv. De kan ikke trække momsen, men kan stadig trække hele beløbet fra i regnskabet.

Man kan iøvrigt godt få CVR-nummer uden at være momsregistreret, det er bare ikke alle skattemedarbejdere der ved det.
Der er jo andre momsfrie bracher end underholdning, f.eks. taxavognmænd, udlejningsejendomme etc.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..Allan...mener nu også, at denne case lugter mere af momsregistrering samt normal fakturering+moms.

En lydtekniker kan vel ikk betragtes som en musiker.

Man kan godt få CVR.nr. uden momsregistrering, men ikke CVR.nr. uden at blive registreret for noget

f.eks. taxavognmand(lønsumafgift)! 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

> En lydtekniker kan vel ikk betragtes som en musiker.

Det kan han da sagtens! Mange af de bands jeg har arbejdet med har været en integreret gruppe - nogle spiller nogle laver lyd, andre slæber. På afregningen står der det samme.

Jeg har også lavet lyd på arrangementer for offentlige myndigheder - sidste gang i slutningen af sidste år for Frederiksberg Kommune. De udbetaler altid den slags som B-indkomst og kræver blot at man angiver CPR og bankkonto på en kvitering til dem.

Iøvrigt vil jeg i den anledning bemærke, at min praksis bygger på de 15 år jeg havde min gamle revisor (inden han gik på pension), som havde rigtig mange andre kunder i musikbranchen. Og, som sagt, det har aldrig givet problemer med SKAT.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)