Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lydtekniker & moms

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..Mikkel...du har sikkert ret.

Har ikke undersøgt det nærmere og kender heller ikke nok til musikbranchen.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Har googlet lidt på lydtekniker-moms.

Det ser dog ud til, at de fleste lydteknikere betaler moms/er momsregistrerede.

Så er alligevel ikke så sikker på at du har ret Mikkel.

Afhænger nok af de nærmere omstændigheder(afgrænsningsspørgsmål)!

Men umiddelbart mener jeg dog, at spørger skal momsregistreres!

Desuden skal han fakturere+moms, fordi han har flere musikere som kunder.

Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange svar.

Jeg vil lige nævne at jeg er moms registreret, men at jeg gerne vil kunne tilbyde min service som lydtekniker til 2000,- istedet for 2000,-  + moms. da bands ikke nødvendigvis er moms registreret  er de sidste 500,- jo lige ud af deres lommer.  Eller set fra min synsvinkel mister jeg ligepludselig 400,-  Hvis ikke jeg har lagt moms oven i prisen. Det er altså kun ved private bands jeg ønsker at undgå moms helvedet, ikke ved min primære indtægtskilde som er spillesteder.

Derfor ville jeg jo gerne køre min sekundære indtægtskilde,  bands,  uden om mit firma og notere det som b-indtægt på min selvangivelse, men jeg aner ikke hvordan jeg skal oplyse det til skattevæsnet? Skal jeg lave en form for faktura som ikke har noget med mit firma at gøre? Skal jeg bruge nogle oplysninger fra det pågældende band, underskrift, cpr nr osv.?  

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis bandet skal betale dig 2.000,- uden moms som B-indkomst, er de ansvarlige for at indberette det til skattevæsnet med dit cpr.nr., og du skal så også selv indberette indtægten overfor Skat. I så tilfælde kan du blot lave en dags-dato-kvittering med angivelse af arbejdets omfang og dit cpr.nr. Det er det rent praktiske i den historie.

Jeg har ikke her taget stilling til, om Skatte-far mener du må gøre det, når du udfører en moms-pligtig ydelse, da det er din ydelse der er afgørende for, om der skal tillægges moms, ikke arbejdstagerens momspligt ctr. at du er selvstændig erhvervsdrivende. Jeg er tilbøjelig til at mene, at du skal lave en faktura+moms, og at du må æde de 400,- hvis du vil udføre arbejdet til den pris.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtig nok som Mikkel og andre beskriver, at man i mange tilfælde kan lave en kvittering og angive som b-indkomst.

Men der er vel en grænse for hvor meget man kan tjene på den måde. Måske er det de 50.000 kr. som er grænsen for momsregistrering (Peter??)

For ellers kunne alle der sælger konsulentydelser jo undgå momsen på den måde, måske endda også håndværkere.

Mikkel vedr. det du skriver omkring bands, så er det jo noget andet hvis man er et band med faste medlemmer, inkl. lydmand der sælger en samlet momsfri ydelse og på en eller anden måde deler overksuddet, end hvis man er selvstændig lydmand der sælger sine ydelser til bands.

Jeg er ret sikker på at den ikke går, men vil foreslå at du får et bindende svar fra SKAT. Det er jo værd at forsøge.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvad kræves der for at at en betaling kan henføres til B-indkomst.  Et honorar er en betaling for personligt arbejde, der udføres uden for en ansættelsesforhold., og som IKKE kan henføres til selvstændig erhvervsvirksomhed.

Problemet er her at du allerede er momsregistreret for tilsvarende ydelser. Det er således svært at argumentere for at arbejdet ikke er del af din erhvervsvirksomhed. Derimod hvis du solgte bananer eller noget der ikke kunne henføres til din normale virksomhed så ville jeg ikke have problemer med at argumentere for B-indkomst.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...momsning kan nok ikke undgåes!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Han kan ikke undgå momsen. Udøvende musikere, mobildiskoteker og dj's der er selvstændigt erhvervsdrivende er fritaget for moms fordi det betragtes som kunstnerisk virksomhed, hvorimod et bookingbureau, et udlejningsfirma o.l. ikke kan undgå momsen. Det samme gælder lydteknikeren. Noget andet er at lydteknikerens opgaver for det faste spillested meget vel kan være at betragte som lønmodtagerindkomst men det er en anden diskussion.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Aug 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

I mine mange år i musikbranchen tog jeg altid den slags som B-indkomst. Det har aldrig givet mig problemer med hverken revision eller skat

Det svar er ganske uansvarligt. Selvstændig virksomhed eller bare B-indkomst som lydtekniker med over 50.000 kr. i omsætning er momspligtig.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

musikogjura:
Det svar er ganske uansvarligt. 

Du havde ganske enkelt brug for at grave et mere end 11 år gammelt indlæg frem fra arkivet og kalde det uansvarligt? 

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)