Tømreren skrev: "Mht din leverandør: Man kunne jo mene, at DE jo kunne være ligeglade med, hvad du tager for varen, men det er de åbenbart ikke. Det kan vel skyldes, at de ikke vil have deres mærke til at blive kendt som et billigmærke....så det ikke kommer til at gå dem som det gik med Herstal f.eks. Det var jo prima i starten og høje priser, men nu om dage er det blevet en discountvare....og det er måske det din leverandør vil undgå.". Undskyld jeg hiver op i denne gamle tråd, men jeg faldt lige over dit indlæg. Hvad mener du med at "det kan komme til at gå som det gjorde med Herstal". Så vidt jeg ved tjente de millioner på at lave de eksklusive produkter om til discountprodukter. |
Er det ulovligt ???
|
Nogle forhandlere får større rabatter fordi de hjemtager større mængder. Men hvis markedsprisen blev sat tilsvarende ned, ville produktet på sigt blive "et billigmærke" = discount i manges øjne. Derfor bliver leverandøren også nødt til at sætte prisen ned til forhandlere for at sikre at der stadig er avance - og at mærket bliver solgt. Der findes usigeligt mange tøjmærker, og der er også mange gode mærker på markedet. Det kunne jo være at du kunne finde en anden mærkevareleverandør, der solgte til dig billigere. Ovenstående skal ikke læses som en undskyldning for at det finder sted. Min kæreste har selv engang forhandlet Rosendahl i en webbutik. Hun kunne ikke konkurrere med fysiske butikker, idet der i en webbutik jo også er porto. Og med dikterede ("vejledende) priser så kunne hun jo ikke sætte net-prisen under konkurrenternes. At hun så prøvede forskellige ordninger med porto inklusive og forsk. rabatter er så en anden sag. Det er generelt noget svineri, når der er nogen, der forsøger at forhindre markedskræfternes frie spil. Klart - prøv at få så høj en pris for noget, som du kan. Men accepter, at andre er villige til at tjene mindre, har mindre udgifter, eller i det hele taget forsøger at presse dig. Konkurrer derfor på service og kvalitet. Done deal. |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Med fare for at ende i et sidespring, så behøver man blot at tage et kig til vore naboer sydpå, for at få forklaringen på at skrønen ikke er mere end netop det; en skrøne - eller i hvert fald en statistik lidt halvdårligt fortolket . Overalt i Tyskland, Frankrig og Italien (og givet også andre steder i Europa, hvortil jeg blot ikke har noget førstehåndskendskab), har man kæmpemæssige handelscentre, med den ene store kæmpebutik efter den anden. Der findes ikke bare et eneste i Danmark der kan måle sig med hvad de har i f.eks. Kiel (som endda ikke er voldsomt stor). Derfor kører bl.a. tyskerne i gennemsnit ikke langt efter deres varer, for mange af dem kan få stort set det hele eet sted. Statistik kan læses på mange måder, men at holde den op imod virkeligheden er ofte en god hjælp til at forstå den og dens rette sammenhæng. Det er ikke fordi jeg advokerer for disse megacentre - det er blot en konstatering. Men at have to forskellige elektronikforretninger inden for samme butikskompleks, hver lige så store som Bilka i Horsens, er lidt af en oplevelse hvis man har hang til knapper ![]() Med hensyn til diskussionens oprindelige retning, så er kernen jo ret svær at tackle, hvis man er ganske lille og uden den store magt. For leverandørerne kan jo netop ganske frit vælge hvem de ønsker at handle med og hvem ikke. Så er det jo nemt at sige, at vi som aftagere har den samme ret til at vælge, men har man kun en lille omsætning, har man en lige så lille gennemslagskraft overfor leverandørerne. Man kunne jo næsten ønske sig en form for indkøbsklub, hvor alle landets små forretninger gik sammen om at købe gennem den sammen indkøbsforening - det ville give magt! Det ville omvendt bare ikke give ret meget variation i detailhandlen ![]() |
Dine leverandører må gerne anbefale en salgspris. Om du vælger at følge den er dit eget valg. Sådan er loven i Danmark og EU, jeg har bare omskrevet den til menneske sprog. Ligeledes må din leverandør ikke nægte at sælge til dig. Hvis du ønsker at være kunde ved et selskab skal de handle med dig. Rent praktisk er det selvfølgelig en anden sag. Der er talrige eksempler på, at leverandører ikke levere til tiden eller ikke vil give ordentlige salgspriser hvis man ikke lever op til deres "krav". Så sagt med andre ord, det er ulovligt, men er de store nok i forhold til dig, har du reelt ikke mange valg. Magtforholdet leverandør og sælger i mellem er altafgørende. |
Jeg har så læst samtlige tråde igennem på denne debat og det ryster mig lidt at der er fortalere for prisfastsætning. Havde jeg ikke forventet af iværksættere. Der findes intet argument for at tage fast pris, de underminere blot markedet. Lad os tage et godt eksempel fra vvs markedet som jeg er yderst bekendt med. I gamle dage styrede de lokale vvs mestere markedet fuldstændigt og tjente meget høje avancer på salg af produkter. Ligeså snart kunden havde sagt ja til et produkt tjente du fluks 75% i avance eller mere. Det er selvfølgeligt fedt at tjene penge. Problemet ligger så i, at e-handelen slog igennem. www.billigvvs.dk solgte pludselig produkterne til under den vejledende pris. De lokale vvs mestere kunne intet gøre fordi de havde siddet på deres fede røv uden at nytænke. Derfor har dette firma på 5 år opnået en omsætning på 100 mill. og et pænt overskud. Desuden har flere forbrugere råd til at skifte deres batterier og armaturer ud, hvilket har betydet en opgang for hele branchen. Faste priser holder konkurrencen i ro og dræber markedet. Jeg læste at en forsvarede de faste priser med argumenter om, at producenten lavede dyre kampagner mm. Men det har jo intet at gøre med hvad butikkerne sælger varerne for. Producenterne vil altid tjene penge, sålænge de kan holde styr på deres debet og kredit. Deres produkter er prissat i forhold til forventet salg og deres budgetter fastsæættes derudaf. Så tjener de ikke penge er deres produkt ikke godt nok. Man kommer altid længst med fri konkurrence Man forsøgte også lidt længere mod øst at oprette en helt samfundsform på den måde, og jeg tror ikke det lykkedes, men må lige tjekke op. |
Det er ikke lovligt at leverandører tvinger butikker til faste salgspriser, men mange virksomheder arbejder med vejledende udsalgspriser som de fleste butikker så faktisk holder sig til. Mange små butikker er afhængige af at de har en vis avance på deres varer, så derfor er det ikke i nogens interesse hvis der er butikker som dumper priserne til under vejl. udsalgspris. Jeg er selv leverandør, og giver efter mine kunders ønske en vejlende udsalgspris udfra den normale avancefaktor, men jeg siger altid til mine kunder at de er velkomne til at tage de priser som de selv mener produktet kan bære. Det betyder at nogle kunder faktisk tager mere end den vejlende udsalgspris - eksempelvis hvis de ligger i et eksklusivt område med store faste udgifter. Tag diskussionen med dine leverandører hvis du ikke mener at deres priser holder. Check dine konkurrenter, og sæt så dine priser efter hvad dine kunder er villige til at betale. Måske giver du bedre service som kan tillade en højere pris. Husk at medregne alle dine udgifter, for at vurdere hvad din gennemsnitlige avance skal være, og hold så fast i den - ellers er det jo svært at skabe overskud, og overleve på sigt. Mvh Maria |
Jo, kunderne! Og det er netop derfor der er lovgivning som sikrer den fri prisdannelse. Jeg vil som kunde ikke finde mig I, at priser holdes kunstigt oppe, bare for at nogle små og urentable virksomheder kan holdes i live. Kan man ikke klare konkurrencen, så må man finde noget andet at lave! |