Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det ulovligt ???

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Man kan jo også vende bøtten 180 grader; det kan være fornuftigt nok med en fastpris-ordning, ulovligt eller ej.

Jeg arbejder selv i en branche, hvor der i en længere periode har været en voldsom priskrig på nogle af produkterne. Det betyder et DB på mindre end 5% på nogle af de varer (som oven i købet er dem, som tager mest lagerplads), som man som detailforretning/webshop ikke kan undlade af have i sortimentet.

Jeg har samtidig en (teoretisk) produktserie, som jeg skal sælge til en fast pris - og det gør jeg fordi den pris giver mig et fornuftigt DB. Samtidig er der tale om et produkt, hvor der ikke er så mange forhandlere (producenten er meget selektiv) og hvor der er meget stor efterspørgsel. Hvorfor skulle jeg så brokke mig - jeg får jo min andel af markedet!?

Tingene er ikke bare sort/hvidt.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 00:03
Dato: 6/8/2006 11:59:25 PM Forfatter: Kim Gam-Jensen
Man kan jo også vende bøtten 180 grader; det kan være fornuftigt nok med en fastpris-ordning, ulovligt eller ej.

Tingene er ikke bare sort/hvidt.

Det er de for loven!

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:19
> Man kan jo også vende bøtten 180 grader ...
Ja, og det er der sikkert mange virksomheder der gerne ville have. Det er NETOP derfor det er nødvendigt med konkurrencelovgivning som den vi, og i''øvrigt de fleste andre civilicerede, lande har. Når virksomheder forsøger at forhindre den fri konkurrence på et marked, ved at slå sig sammen, lave hemmelige aftaler og andet, skader det altid kunderne - dem der skal betale. Derfor er den slags ulovligt, og det synes jeg faktisk er helt fint. Man kan ikke på den ene side bede om kapitalisme og markedsøkonomi - og så på den anden side acceptere hemmelige prisaftaler og karteldannelser.
Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 01:13
Ro på nu. Et godt DB til forretningen kan (ja, det er bevidst at jeg skriver KAN) jo også være til fordel for kunderne.

Webshop-kunder rundt omkring råber og skriger på mangel på service, problemer med reklamationer, for lang leverigstid og masser af andre ting. Men det hænger ikke rigtig sammen med, at kunderne er så forhippede på at få lave priser, at de checker prisen 10 steder for at ende med at prutte om den det 11. sted. Der er altså en sammenhæng mellem pris og kvalitet (både på produktet og den efterfølgende service)!

Nu er det ikke altid for at skade kunderne(!), at virksomheder slår sig sammen. I den virkelige verden kan det også være for at skabe større indkøbsvolumen og dermed skabe bedre vilkår for kunderne. Det skaber større DB som vel ikke nødvendigvis betyder at der er lavet "hemmelige aftaler og andet" eller at det skader kunderne?

Jeg er ikke specielt fortaler for hemmelige prisaftaler, men kan på den anden side godt se fordelen i, at virksomhederne tjener nok penge til at kunne servicere deres kunder på en fornuftig måde og undgår de værste priskrige, der underminerer deres DB og i sidste ende måske resulterer i, at de må lukke forretningen. At en producent vurderer at deres produkt bør koste kr. 3.299,-  kan ikke give mig ondt nogen steder. Jeg kan bare vælge at undlade at købe produktet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:29
Såvidt jeg ved er der ingen lovgivning der forhindrer at virksomheder slår sig sammen, eller at de laver storindkøb sammen, men det er vel heller ikke det der egentligt diskuteres her. Problemet opstår først, når virksomheder forsøger at forhindre den fri konkurrence og prisdannelse på markedet og det mener jeg er fint at man forbyder. Og det er netop det der er tale om her - nemlig at en leverandør ønsker at diktere en pris som alle forhandlere skal følge. Det kan man ikke komme udenom er til skade for forbrugerne.
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 13:40
hej Mikkel og Kim

Jeg er jo som sagt ny i gamet og er derfor først ved at finde min plads, -og det som irriterer mig lidt ved mine "faste" priser, er at jeg ikke syntes, at jeg kan tillade mig at give mine kunder en ekstra rabat f.eks. Så må jeg jo i princippet kun gøre det på de af mine produkter, hvor jeg selv bestemmer prisen og ikke på det hele, som jeg f.eks. gerne ville - så hvis jeg følger deres regler, så gør de mit liv i forretningen mere bøvlet ved f.eks. rabatter m.m og reelt dyrere end hvis jeg selv bestemte. Det er det, som jeg har lært af det indtil videre...

Og at man blot kan gøre som man vil, som nogle mener, -ja, det kan man måske, -men da alle vogter på hinanden, så skal der jo/vel nok være en eller anden, som "sladrer" til leverandøren, om at den og den ikke overholder priserne..

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 230
Skrevet kl. 22:20
Så må jeg heller sige noget..

Se på it verden ..www.edbpriser.dk dejligt sådan skal de være... så har vi jo netto der sælger den samme mælk for 5 som Irma sælger for 7.-

Men det er ikke slået igennem i tøjbranchen og der går nok lidt før det sker.. der er jo heller ingen tvivl om at danmark er der sted hvor folk skifter leverandør eller kører 100km for at spare 10 kroner... og derfor ved Chritobel også at hende webshop kun kan gøre sig unik ved at have bedre priser for der er 30 andre online shop der sælger de samme mærker....

Det er ikke nemt.. parallel import er godt med internationale vare...

Omvendt hvis du kan sælge 25 gange mere end dine konkurrenter hvis du lige går 5% ned i pris kan du få meget slag hos leverandøren... for så kan du presse ham/hende og sige " jamen så sælger jeg bare et andet mærke"" for nu har du kunderne på din side.

Sidst ting er jo at give rabat på andre måder.. fragtfrit.. konkurrencer... køb 2 for 1 osv.....

det var så mine 2 cent

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 00:52
Hej Peter

Tak for dit svar. Ja, det er en speget sag, -og det handler ikke kun om at kunne sætte priserne ned, men også op.. For hvis jeg nu er bedre til at købe hjem end andre butikker og derfor har varerne, hvor de andre måske ikke har, ja så er jeg jo også nød til at sælge dem til den fastsatte pris og ikke mere, som jo ellers normalt "udbud og efterspørgsel" giver mulighed for.. Så det er blot for at sige at det jo også kan gå den anden vej, selvom det for det meste er lavere priser, som man går efter pga. det store udbud  

Jeg gør også som du er inde på. nemlig at tilbyde gratis fragt og deslige, og så må jeg ellers på sigt se om ikke jeg kan finde mig en niche, som ingen andre har.. Så har jeg jo lidt bedre "spillerum".

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:59
> hende webshop kun kan gøre sig unik ved at have bedre priser
Det er jeg så ikke enig i. De fleste undersøgelser viser at der er mange faktorer der spiller ind på kunders valg af leverandø - off-line som on-line. For nogle er det alene prisen, ja bestemt, men for mange er det andre ting, som f.eks. troværdighed, gode anbefalinger, en rar betjening osv. Online er det, efter min mening, i høj grad forankret i sproget - sproget er det eneste som kan gøre din butik helt unik, og som IKKE kan stjæles af andre. Sproget er din "ånd" og kan være en væsentlig faktor til at skabe den "stemning" du ønsker - og som forhåbentligt tiltrækker og fatholder folk, fordi du virker mere troværdig, tillidsvækkende, sød og rar. Jeg kan anbefale at læse NetWords af Nick Usborne hvis man er intereseret i at vide mere om sprogets unikke kvalliteter netop på nettet.
Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 03:53
Dato: 6/9/2006 10:19:36 PM Forfatter: Peter Kriegbaum

... så har vi jo netto der sælger den samme mælk for 5 som Irma sælger for 7.-

Men det er ikke slået igennem i tøjbranchen og der går nok lidt før det sker.. der er jo heller ingen tvivl om at danmark er der sted hvor folk skifter leverandør eller kører 100km for at spare 10 kroner... og derfor ved Chritobel også at hende webshop kun kan gøre sig unik ved at have bedre priser for der er 30 andre online shop der sælger de samme mærker....

Ja, der er mange andre parametre end pris. Pris kan skaffe kunder på kort sigt, men god og hurtig service, kvalitetsvarer, venlighed og "at man holder hvad man laver" kan skaffe loyale kunder på længere sigt og holde shoppen kørende. Præcis ligesom Irma kan sælge mælken dyrere end Netto - uden at miste kunder.

Seriøst layout, tekst- og billedmæssigt indhold, der understøtter det kunderne søger efter kan også skaffe kunder i butikken. Pris er imho en overvurderet konkurrenceparameter, der er bare meget få shops, der tager sig sammen til at konkurrere effektivt på andre ting - fordi det kræver et intelligent og sammenhængende stykke arbejde hvor den gode stil ALDRIG må briste i forholdet til kunden (Amazon er jo f.eks. ret gode til én måde at gøre det på - mange af deres priser er ikke de bedste på markedet, men de formår at agere som søgemaskine for en bestemt type vare og tilbyde kunderne relevante varer når de nu alligevel er i butikken).

Derudover opfatter jeg det som en gammel skrøne, den med at "Danmark er det sted hvor folk skifter mest leverandør og kører langt for at spare - og er ååh så nærige". Danmark er et af de lande i verden, hvor forbrugerne betaler ubetinget mest for deres varer, og der er sgu' da ingen der kører 100 km efter et tilbud (som de gør i USA bare for at handle dagligvarer). Hvis danskerne kører langt er det snarere for udflugtens skyld (til Ikea eller hvad det nu er der tænder folk/konen). Der er meget lidt prutten om prisen i det lokale supermarked, på strøget eller hos El-giganten osv. osv. At vi er begyndt at få noget reel konkurrence på internettet er fint - og gør at detailhandlen endelig må oppe sig for at behandle kunderne godt, hvis de vil have del i markedet.
Side 3 ud af 4 (38 indlæg)