Hvis ægtefællerne deltager i driften af virksomheden i væsentligt og tilnærmelsesvis ligeligt omfang, og de endvidere hæfter for virksomhedens forpligtelser i lige omfang, kan ægtefællerne fordele virksomhedens resultat mellem sig som de vil, så længe fordelingen sagligt kan begrundes i virksomhedens drift
Hej Henriette,
Jo jeg kender godt ovenstående citat, som er fra reglerne om beskatning fra medarbejdende ægtefælle.
Spørgsmålet er hvad det virkelig er du gerne vil have. Er det en juridisk bevis - eksempelvis i form af en fuldmagt fra dig til at din mand om at han kan tegne firmaet eller er det skatteteknisk beregningsmetodik du søger.
Ovenstående citat er, som Peter er inde på, I/S-modellen. Der er det rigtigt, at I kan fordele underskud/overskud baseret på den jeres virksomheds drift.
Hvis I/S-modellen og lønmodtagerforhold ikke er aktuelt for jer så er der muligheden som Peter også nævner, at du kan overføre 50% af overskuddet, dog højst et grundbeløb på 208.500 kr. overføres til din ægtefælle. Men dette er jo kun beregningsteknisk - og giver ikke et ligestillet juridisk forhold omkring virksomheden.
Mange tak hvor er I søde til at svare......men ja det er jo både skattemæssigt, men som medarbejdende ægtefælle, skal jeg så registereres som arbejdsgiver og hvis nu tingene gik helt ned.......finanskrise :-) osv. kan han så godt "bevise" at han har været fuldtid hos mig, han har jo ingen lønsedler osv........det er også der problematikken er :-) måske er det som medarbejdene ægtefælle det ville være bedst, hvis som sagt, at ovenstående er iorden.
Hmm...hvad så hvis han evt. skal uddannes altså have et kursus som blot skal vedligeholde hans kompetencer ikke forøge dem, er de fradragsberettigede på fulde som min egne kurser??? Ikke at det er aktuelt ligenu, men indenfor vores fag går det hurtigt :-)
Jeg må jo ærlig indrømme at i år, der har jeg ikke betalt noget i b-skat fordi jeg ikke aner hvor stor indtjening jeg ville få i år, men det irreterer mig lidt, at jeg ikke kan sætte mig utroligt lavt på min forskudsopgørelse......eller kan jeg det......jeg har skam pengene for i år, og det har været ok med indtjeningen, men det er jo netop for at bibeholde noget likivid, at jeg helst ikke vil forskudsregistrere mig for en formue.......
For lige at trække reglerne op. Vi taler om kildeskattelovens § 33:
1) Medarbejdende ægtefælle. Det er bare en postering på selvangivelsen men der er max på hvad ægtefællen kan få.
2) En lønaftale som ansat (omstændig).
3) 50/50 fordeling. Det er en personlig enkeltmandsvirksomhed hvor ægtefællen bare har erklæret sig indforstået med at hæfte for 50% men "den medarbejdende ægtefælle" vil blive beskattet af 50% af den avance der fremkommer ved et evt. salg. Dvs. som i et I/S.