Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA selskab

Side 14 ud af 19 (188 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Ejler...

Hvad siger du til følgende tekst fra en udbyder på nettet af smba...

"......

SMBA selskaber - Hurtig stiftelse!

Ingen kapitalkrav, begrænset hæfte og iværksætter venlig - undgå risiko ved at hæfte personligt i et enkeltmandsfirma eller I/S!

SMBA selskaber anses af mange for den mest attraktive selskabsform for mindre erhvervsdrivende. SMBA står for selskab med begrænset ansvar, hvilket betyder at man ikke hæfter personligt for andet end det indskudte, og beskattes på samme måde som aktie- og anpartsselskaber.

Man kan altså stifte et SMBA selskab, der har mange af de samme fordele som et Anpartsselskab eller et I/S, men uden at få ulemperne med.

1. Der er ingen kapitalkrav
  2. Virksomhedens økonomi er adskildt fra ens privatøkonomi
  3. Aktionærlån er tilladt
  4. Man kan få udbytte flere gange om året
  5. Ingen regnskabspligt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
  6. Større anonymitet end ApS og A/S 
  7. Selskabet er kun skattepligtig til Danmark, hvis direktøren og driften er i Danmark
  8. Ingen pligt til at bruge revisor
  9. Ingen formkrav om afholdelse af generalforsamling mv.

Der er ikke nogen avanceret lov, der regulerer denne type selskaber, hvorfor mulighederne for at skræddersy selskabet til egne behov er langt større end for aktie- og anpartsselskaber. Normalt formulerer man vedtægterne, så selskabet bliver en mellemting mellem en forening og et anpartsselskab, hvorved de største fordele opnås.

Frem til medio 2006 var selskabstypen typisk kun brugt af større selskaber og offentlige virksomheder. Der kan her nævnes selskaber som Tryg Forsikring SMBA og Odense Lufthavne SMBA. Dertil kommer et utal af andelsboligforeninger og offentlige virksomheder.

Selskabstypen har ikke haft den store udbredelse blandt mindre erhvervsdrivende, men vi har over det sidste år set en stor vækst i efterspørgslen, da flere og flere får øjnene op for de muligheder der ligger i selskabsformen SMBA, især enkeltmandsvirksomheder og I/S ejere viser stor interesse, da de nu ser at de nemmere end før kan opnå begrænset hæfte.

EMEA tilbyder tre forskellige produktpakker, hvor der i den mest omfattende indgår følgende ydelser

1. Stiftelse af SMBA
  2. Udarbejdelse af vedtægter
  3. Indsættelse af valgt direktør
  4. Udarbejdelse af momsregistrering og indsendelse
  5. Oprettelse m/u moms
  6. Mulighed for at komme i kontakt med EMEAs netværk af samarbejdspartnere
  7. Bogføringsassistance
  8. Dokumenthåndtering
  9. Online regnskabssystem inkl. administration
  10. Fuld adresseservice
  11. Adgang til EMEAs advokatbistand, skatte- og virksomhedsrådgivning

Ønskes nærmere information omkring SMBA selskaber, eller om hvordan et SMBA selskab eventuelt give dig og din forretning fordele, er du velkommer til at kontakte os for uforpligtende information eller møde.
.."

Fra Århus
Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 18:58

Tak Jacob

Jeg bakker stille og roligt ud af tråden igen, uden at komme til at smække med døren -  for det lyder da virkeligt som i er gode venner der ofte lige tager en hygge debat for sportens skyld og helst ikke vil forstyrres :-)

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 20:58

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

ps. krig er det ikke... det er bare spydigheder... de fleste af os kender hinanden ret godt...

Smiler Smile

Der bliver ihvert fald krydset klinger.

Thomas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:36

Der er den lille tilføjelse at lige så snart vi taler om stiftelse af et selskab ved apportindskud af aktiver (dvs. alt andet end kontant stiftelse) så skal der en godkendt revisor indover og underskrive vurderingsberetningen.

Som Jacob også siger så kender vi efterhånden, Eiler inkl., ret godt via dette forum og der skal heller ikke lægges skjul på at såvel Jacob, som undertegnede m.fl. faktisk respekterer Eiler fordi vi har den ret klare fornemmelse at Eiler ikke hører til blandt den gruppe af udbydere som bare vil promovere og udbyde SMBA-selskaber for at tjene penge. Eiler brænder for disse SMBA-selskaber og det er derfor han vedholdent diskuterer og det kan man, uanset om man er enig med ham eller ej, kun nære respekt for.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Kære Ejler... Hvad siger du til følgende tekst fra en udbyder på nettet af smba...

Det behøver ikke at være nogen hemmelighed, at jeg bestemt ikke bryder mig omkring den måde, som der lukreres på mit research arbejde omkring SMBA-selskaber uden kilde-referencer. Men jeg ved da godt, at know-how og viden ikke kan beskyttes.

Dit citat er nok fra Rene`s nye selskab og formentlig baseret på vejledning fra Henriksen, Jeg har en vis respekt for Henriksensen i visse henseender. Han har formentlig tjent styrtende med penge på at oprette SMBA-selskaber og betjene Rene og Donny med service. Jeg har mødt dem een gang sammen med Henriksen men sagde nej til at assistere dem sammen med Henriksen via en temmelig mærkværdig off-shore konstruktion.

Jeg vidste, at GVC-selskaberne og "Din Tryghed" kollapsede bag dem (muligvis kun bag Rene) og selv en kyndig revisor kunne ikke sikre regnskaber for det sidste GVC-selskab. Henriksen bad mig finde en revisor til Rene, hvilket jeg gjorde og henviste til en person, jeg kendte fra tidligere.

EMEA:
Ingen kapitalkrav, begrænset hæfte og iværksætter venlig

Stave eller skrive rimeligt kan de ikke.

Ingen kapitalkrav er så forkert som det kan være. Se min artikel om pengeløse selskaber på smba.dk. Det er jo kun ved stiftelsen, at der ikke er krav om "minimumskapital".

EMEA:
Aktionærlån er tilladt

At det ikke udtrykkelig er forbudt betyder ikke, at lån til deltagere ikke får konsekvenser i form af eksempelvis maskeret udbytte.

Den eneste virkelige fordel ved dette forhold er, at man undervejs over skatteåret ikke behøver at lave lønafregninger.

EMEA:
Ingen regnskabspligt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Uden at oplyse den specifikke grænse eller at henvise hertil er dette udsagn jo forkert.

At grænsen for små selskaber er rimeligt rumelig er noget helt andet.

EMEA:
Selskabet er kun skattepligtig til Danmark, hvis direktøren og driften er i Danmark

Det er klart en noget løs påstand, som næppe holder generelt.

Overskud af udenlandske ejendomme er klart ikke skattepligtig for selskaber i Danmark Men det er noget andet.

EMEA:
Ingen pligt til at bruge revisor

Revisorpligt i henhold til årsregnskabsloven er noget andet og dette udsagn viser, at de faktisk ikke ved hvad de taler om og har skrevet deres web-sider efter andre.

EMEA:
Der er ikke nogen avanceret lov, der regulerer denne type selskaber

Det viser bare, at de ikke har læst lov om visse erhvervsdrivende selskaber endsige årsregnskabsloven. Deres rådgiver har de formentlig ikke betalt for at kontrollæse deres WEB-udsagn.

EMEA:
Frem til medio 2006 var selskabstypen typisk kun brugt af større selskaber og offentlige virksomheder.

De nævner slet ikke mig eller mit research-arbejde.  JEG lavede baseret herpå primo 2007 3 SMBA-selskaber, hvoraf det ene var Aktino Skattetransaktioner SMBA, som var tænkt som underleverandør for bogførings- og regnskabsservice for Henriksens klienter. Henriksen opsagde kort tid efter denne stiftelse skriftligt ethvert samarbejde med undertegnede og startede derefter markedsføring og salgsarbejde via Rene og Donny og sin egen WEB-side.

EMEA:
Tryg Forsikring SMBA

Dette selskab eksisterer ikke. Mit arbejde henviser til "Tryg i Danmark s.m.b.a", som ejer 60% af Tryg koncenen.

EMEA:
Dertil kommer et utal af andelsboligforeninger og offentlige virksomheder.

Der er NOGLE administratorer af andelsboligselskaber, som indeholder SMBA eller variant i navnet.

Utal af dit og dat er i det hele udokumenteret og hører bedst under gruppen af løse påstande.

EMEA:
EMEA tilbyder tre forskellige produktpakker, hvor der i den mest omfattende indgår følgende ydelser

Punkt 1-5 er i realiteten noget meget simpelt. Vedtægterne og deres formulering anser JEG for simpelt - indtil videre. Anmeldelse og momsregistrering er to relativt simple blankettter, som skal udfyldes. Manuelt tager disse 2 blanketter højest 15-20 minutter per selskab og kan ske on-line ved "cut and paste".

Hvad der indgår i deres punkt 6-11 kan være hvad-som-helst.

Bogføring er en lovpligtig opgave.

EMEA:
Adgang til EMEAs advokatbistand, skatte- og virksomhedsrådgivning

Hvis de dermed mener, at der er en åben dør till alle leverandører i hele verden, så har EMEA da ret heri.

EMEA selv har næppe selv ansatte advokater eller skatterådgivere.

---------------------------------------------------------------------------

Du spurgte og jeg svarede.

Når alt ovenstående er sagt skal også siges, at jeg personligt intet har mod hverken Rene, Donny eller Henriksen.

Rene er utvivlsomt en dygtig og charmerende sælger, men har formentlig ikke meget styr på det, som han og hans virksomheder foretager sig. Mange andre har samme problem. Men de kan alle blive bedre hvis de vil.

Donny kender jeg lidt mindre.

Henriksen har fortsat forbindelsen til mig med invitationer til venskabelige og uformellse forretningsmøder, hvor jeg sikrer, at det som regel er ham, som betaler. Jeg forsøger stadig ihærdigt men forgæves at sælge betalt konsulentassistance til ham under dialoger om skattevæsenet, Amino-debatter ETC.

Vi værdsætter begge den ekstremt gode betjeninng,  den hyggelige atmosfære, lette anretninger og sortimentet af kvalitetsøl på Cafe Pegasus ved Istedgade. Deres særdeles gode øl koster KR 50 per 1/2 liter.

Selv om en hel Aminoer henvender sig til mig er det endnu ikke lykkedes mig at arrange personlige møder eller seminarer med de mange SMBA kritikere.

Jeg vil gerne genfremsætte mit tidligere forslag til et uformelt møde på Cafe Pegasus, gå-hjem møde  og/eller et seminar, hvor vi alle arbejder sammen for bedst mulig service for de mindre virksomheder herunder håndtering af skattevæsenet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:24

Respekt herfra for det indlæg. Det ligner en ny side af dig som jeg ikke syntes vi har set før. Jeg tænker særligt på det med din håndtering af anpartshaverlån, lønafregning og regnskabspligt. At de så ikke nævner dig og dit research-arbejde ville jeg nok falde op og ned på hvis det var mig.

Jeg må så omvendt sige at EMEA på sin vis har ret i at selskabet kun er skattepligtigt til Danmark hvis direktøren (ledelsen) og drtiften er i DK virksomhed i DK. Men det har intet med SMBA formen at gøre men er en følge af nationale skatteregler, herunder territorialprincippet. Dvs. det er præcist det samme for anpartsselskaber og aktieselskaber: Hvis selskabet har fast driftsted i udlandet, herunder også som du selv siger udenlandsk ejendomsudlejning, sker der ikke dansk beskatning af indtægterne. Så er det egentlig ret underordnet hvor selskabet har hjemsted (ledelse), i og med at Danmark jo også beskatter udenlandske selskabers overskud af samme i DK.

Uanset om vi taler om et dansk eller et udenlandsk selskab, ApS som SMBA, så ændrer ovenstående heller ikke ved at den værditilvækst som oparbejdes i selskabet udløser avancebeskatning af anpartshaveren/stifteren når/hvis anparterne stiftes, selskabet lukkes, eller dennes fulde skattepligt til DK ophører.  

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:45

Ejler,

Fint svar. Uagtet tonen er det min opfattelse at der er bred enighed og erkendelse af at du er velbevandret i smba. Det forsvæver mig at du for nogle måneder siden havde rettet spørgsmål til E&S om omfanget af konkurser blandt smba i forhold til andre selskabstyper. Af nysgerrighed har du fået svar på dette?  (Hvis det ikke var dig der bragte det op så beklager jeg).

Henrik

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 07:55

Har absolut ingen forstand på SMBA'er, så ingen pip herfra. Men tænkte - kan det ikke skabe problemer for d'Herrer med de copy/paste fra andres hjemmesider i forhold til citater og hele gengivelser i henhold til ophavsretsloven eller noget ?

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:34

Vel ikke hvis de angiver kilden, eller hvad Jakob ?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:44

God morgen,

Muligvis er der skrevet af fra Thorbjørns website Aktino smba, hvor teksten er sålydende (læs stortset enslydende):
(Noter overskriften... SAMBA selskaber - det er en nyskabelse...)

Stift smba selskab - selskab med begrænset ansvar.
Samba selskaber - begrænset ansvar - ingen kapitalkrav!
SMBA selskaber er i dag ofte den mest attraktive selskabsform for mindre virksomheder. SMBA står for selskab med begrænset ansvar og beskattes på samme måde som aktie- og anpartsselskaber.

Der er ikke nogen avanceret lov, der regulere denne type selskaber, hvorfor mulighederne for at skræddersy selskabet til egne behov er langt større end for aktie- og anpartsselskaber. Normalt formulere man vedtægterne så selskabet bliver en mellemting mellem en forening og et anpartsselskab, hvorved de største fordele opnås.

Frem til medio 2006 var selskabstypen typisk kun brugt af større selskaber og offentlige virksomheder. Der kan her nævnes Tryg Forsikring SMBA og Odense lufthavne SMBA. Dertil kan kommer et utal af andelsboligforeninger og offentlige virksomheder.

Selskabstypen har ikke haft den store udbredelse blandt mindre virksomheder, hvilket skyldes, at disse selskaber ikke tidligere kunne indgå i diverse skattefrie omstruktureringer, men dette er nu lavet om.

Der er ingen kapitalkrav til selskaberne, men tidligere skulle selskabet have en egenkapital på minimum 125.000 kr. for at få et momsnummer, hvorfor der alligevel blev kapitalkrav. Men også dette krav er ophævet.

Men kan nu stifte et SMBA selskab, der har alle fordelene fra aktie- og anpartsselskaber, men uden at få ulemperne med.

• der er ingen kapitalkrav
  • aktionærlån er tilladt
  • man kan få udbytte flere gange om året
  • ingen pligt til at udarbejde årsrapport til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for små virksomheder 
  • anonymitet
  • ind- og udtræden af nye medlemmer giver ikke uheldige skattemæssige konsekvenser
  • selskabet er kun skattepligtigt til Danmark, hvis direktører er bosat i Danmark
  • ingen pligt til at bruge revisor
  • ingen formkrav omkring afholdelse af generalforsamling mv.

Der i Danmark ca. 400.000 personlige virksomheder. Ejerne af disse virksomheder har typisk fravalgt selskabsformen af 4 grunde.

• man kan ikke skaffe de 125.000 kr. der skal bruges til stiftelse af ApS
  • det er for dyrt med en autoriseret revisor
  • man ønsker ikke offentliggørelse af regnskabet
  • det er for administrativt besværligt med et ApS

De 4 grunde til at fravælge selskabsformen er hermed elimineret med den nye selskabsform. Det må således forventes, at personlige virksomheder bliver næsten ikke eksisterende i fremtiden.

Side 14 ud af 19 (188 indlæg)