Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drive virksomhed fra privaten...?? Haster pga huskøb! :o)

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ved at købe hus privat, hvor jeg samtidig skal drive min autohandel (lille nystartet enkeltmandsvirksomhed) fra.

Grunden er på 1.100kvm og boligen er ca. 145kvm i grundplan og er i to plan. Der udover er der en muret tilbygning/værksted på ca. 50-60kvm.

Den påtænkede erhvervsmæssige del at grund/bygninger er:

Hele tilbygningen/værkstedet skal benyttes til erhverv.

150-160kvm foran huset vil jeg belægge med knust granit eller lign. og benytte som "udstilling"/salgsplads til biler.

Et værelse i boligen på ca. 15kvm vil blive brugt udelukkende til kontor.

Huset koster 2 mill.

Brutto husleje 17.500,-

Netto husleje 13.000,-

+ forbrug

Nu er spørgsmålet så, hvor meget kan jeg trække fra over firmaet...??

Har søgt rundt på nettet og er lidt forvirret. Altså hvis jeg skal ud og leje værksted, udstilling osv, så ville jeg jo skulle betale 6-8.000 + moms for dette, som jeg så kan lade firmaet betale. Kan man ikke, i princippet, lade firmaet "leje" værksted, udstilling og kontor af mig selv som privat person eller hvordan fungerer det...??

Lad os antage at jeg, ud af min egen lomme, om måneden (i grove træk) betaler 16.000kr incl. forbrug for hele boligen netto. Kan nogen så give en hurtig overslagsregning på hvad jeg kommer til at sidde for efter firmadelen er trukket fra...?? (Bare mere så jeg kan ane hvordan det kunne fordele sig!)

Og hvis en venlig sjæl ville være behjælpelig lidt hurtigt, så ville det være helt perfekt, da jeg skal ud og kigge på boligen imorgen og skal have noget at fortælle min kære bankmand...! ;o)

På forhånd tusind tak og fortsat go' weekend!!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24

Hej!

Hvordan ser BBR-skemaet ud......er der her udlagt nogen del som erhverv?

Tilmeldt 5. Oct 08
Skrevet kl. 11:34

Hej,

Der har ikke tidligere været drevet erhverv fra grund/bolig... :o)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg driver forretning i erhvervsdelen af mit hus. På trods af at det faktisk er opdelt i erhverv og privat (BBR), så er fidusen meget begrænset, da der skal betales almindelig indkomstskat, af det meste af det beløb som firmaet betaler i husleje.

Direkte driftsomkostninger på erhvervsdelen - som f.eks. strøm (ved seperat måler) kan jeg dog fratrække direkte i selskabet. Det hjælper lidt.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:42

Hej,

Har du undersøgt om der må drives erhverv fra ejendommen herunder den type erhverv du påtænker?

Har du brug for assistance ifm køb, skat m.m., er du velkommen til, at kontakte undertegnede.

MVH

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a    www.dalum-law.dk

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45

Hej!

Der skal så laves en forholdsmæssig fordeling af erhverv/privat både med hensyn til leje og forbrug mv.

Denne del kan trækkes fra i virksomheden.

Huske også, at du kan få nedslag i ejendomsværdiskatten påp erhvervsdelen.

Uden konkrete papirer mv. er det svært at lave en overslag....hvis jeg nu slynger 20-25% ud, hvad siger du

så?

Undersøg muligheden for erhverv på ejendommen!

Tilmeldt 5. Oct 08
Skrevet kl. 11:49

Altså jeg kan ikke se der skulle være noget i vejen for at jeg havde 2-3 biler stående til salg og kunne heller ikke forestille mig at kommunen osv skulle komme med indsigelser herom. Min onkel bor lige overfor og han driver erhverv fra hans bolig/værksted, han kører dog ikke noget fra til firma, da han ikke gider sætte sig ind i det...

Tilmeldt 5. Oct 08
Skrevet kl. 11:54

Peter - Revisor:

Hej!

Der skal så laves en forholdsmæssig fordeling af erhverv/privat både med hensyn til leje og forbrug mv.

Denne del kan trækkes fra i virksomheden.

Huske også, at du kan få nedslag i ejendomsværdiskatten påp erhvervsdelen.

Uden konkrete papirer mv. er det svært at lave en overslag....hvis jeg nu slynger 20-25% ud, hvad siger du

så?

Undersøg muligheden for erhverv på ejendommen!

Jamen 20-25% svarer nogenlunde til det jeg havde forestillet mig. Sys bare det virkede total urimeligt, at man fx kun kan trække en minimal udgift fra som fx ejendomsskat osv.

Men det du skriver Peter er, at jeg kan trække en decideret "husleje" fra til firma + selvf. forbrug (el, varme osv) og så skal betale skat af den "husleje" i min private indkomst...forstået korrekt...??

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58

Hej!

Nej...du får fradrag for den erhvervsmæssige del.....så ingen skat på

den del. 

Tilmeldt 5. Oct 08
Skrevet kl. 12:13

Peter - Revisor:

Hej!

Nej...du får fradrag for den erhvervsmæssige del.....så ingen skat på

den del. 

Og udskåret i pap...hehe...

Mit firma betaler fx 3-4.000kr + forbrug for leje af værksted, "udstilling" og kontor. Og den indtægt skal jeg som privatperson ikke svare skat af...?? Går den bare direkt i lommen eller...??

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)