Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Linker du? Så er du en hacker!

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
> De låner indhold fra deres konkurrenter og bruger det til egen fordel.

Ja, hvilket er helt identisk med hvad f.eks. søgemaskinerne gør - og hvad den skrevne presse iøvrigt hele tiden selv gør. Vi læner os alle sammen op ad hindanden og udnytter slipstrømmen af andres arbejde. Sådan er verden.

Dermed ikke være sagt at landets love ikke skal overholdes. Deri er jeg helt enig med dig. Og det er så det vi har domstolene til at afgøre. Det er bare vigtigt at de dømmer på basis af faktiske forhold og ikke ammestuehistorier og forvrøvlet snak om hvordan Internet (eller andre ting) hænger sammen - som f.eks. når nogle i det system tilsyneladende mener at man kan sætte lighedstegn mellem en IP-adresse og en bestemt persont handlinger. Det er simpelt hen teknisk noget vrøvl. På samme måde mener jeg det er noget vrøvl at kalde folk der linker for hackere - en gang vrøvl som såvidt jeg kan se er "politisk" motiveret af dagbladenes generelle forkvaklede holding til Internet generelt og linking specifikt.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:40

Jeg bryder så ind her i forummet med en utraditionel og lidt "fræk idé". Som nogle af jer måske ved, står jeg bag velgørenhedskonceptet ENGODSAG.DK, www.engodsag.dk sammen med Mads Ellegaard. Vi har opbakning fra 90 af landets største hjælpeorganisationer, og jeg har længe gået med idéen om, at man burde lave en landsdækkende indsamling over nettet ... og vise alle i den "fysiske" verden, at internettet sparker røv - også til sådanne formål. Vi har indtil videre indsamlet knap 1 mio. kr. til gode formål, men det er jo ingenting i forhold til de 25 mio., som Kræftens Bekæmpelse skaffer hvert år, når de stemmer dørklokker.

Jeg har nogle tanker i forhold til dette, men vil gerne høre jeres kreative inspark.

1) Vi starter en blog-bølge, hvor alle linker fra velgørenhed, indsamling etc. til ENGODSAG.DK, og vi smider så indsamlingen på forsiden med link til direkte donationer.  DeMib - har du gode idéer her? Og hvordan kan søgemaskinerne optimeres til dette - og ville du være frisk på forsøget?
2) Netværket af medier i FDIM aktiveres og inddrages i kampagnen med eksponering. Eller kender I andre netværk, som ville være ligså stærke?
3) Vi laver en unik viral kampagne, som sætter fokus på dette og indeholder en videobesked eller lignende, så det bliver personligt lidt i stil med, at en indsamler banker på din dør og beder om en donation. Nogle der har kontakter her?

Udfordringen er netop det sidste - at genskabe lidt af den effekt, som en indsamler ved din dør giver, for ellers bliver det aldrig landsdækkende og stort nok. Formålet vedtages i fællesskab, og vi kan få mange af organisationerne til at give den en marketing-skalle, men hvordan får vi gjort nok opmærksom på det online til, at det virkelig rykker? Håber på jeres input.
Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 12:47
Du har jo ret i at vi låner hinandens arbejde. Det er vel egentlig også en del af den, så at sige, teknoligiske evolution. Vi bygger videre på noget andre har skabt og opnår derved et bedre resultat, hvis alt går vel.

Men man er jo nok nødt til at skelne imellem tyveri og ikke-tyveri. Personligt mener jeg ikke at man kan klandre søgemaskinerne for noget, da de jo i virkeligheden bare gør ens materiale tilgængeligt ved direkte at sige:

1. Du søger på "xxx"
2. Disse resultater er sider der har noget med "xxx" at gøre
3. Du klikker på et link og går ind på "xxx" website

Det Ofir er så gode til, er jo at annoncere at de driver eksempelvis en boligdatabase. Der kommer kunder til, som så søger i Ofirs boligdatabase. Når de så finder et resultat og vil læse mere om det, så får de et hotlink ind til Home. I princippet er der jo tale om at Ofir har crawlet Homes database.

Jeg tror at grænsen går der, hvor man kan sige at der ikke i tilstrækkeligt omfang gøres opmærksom på hvor de benyttede data er fra. Hvis Ofir på forsiden af deres boligdatabase-side havde otte store loger (Home, Danbolig osv.) og hele tiden gjorde opmærksom på at de blot var en søgemaskine, så ville det vel være mere tilforladeligt. I praksis tror jeg at Home har haft det, som indehaveren af Den Blå Avis ville have haft det hvis man hver Onsdag klonede hele den tykte avis og udgav den som "Den Gule Avis" om Torsdagen.

Man kan vel egentlig korte det ned og spørge sig selv hvornår man er i god tro. En studerende der downloader 200 CD''er om måneden skal ikke have en bøde på 150*200 kroner, da han maksimalt ville købe 2-3 CD''er hvis han ikke kunne downloade. Derfor skal bøden være 450 kroner.

Jeg mener at det Ofir gør er noget svineri. Man kan ikke bare stjæle folks data, bruge dem i sin profilering af sig selv og så tro det er okay ved at hotlinke til dem i sidste led. Mange af Ofirs besøgende kommer måske ikke engang til den side hvor det reelle link er. De foretager måske 50 boligsøgninger uden at finde en de gider kigge nærmere på, så faktum er at de aldrig opdager hvem der er ophavsmand :)
Tilmeldt 26. Sep 05
Skrevet kl. 12:52
venturepr:

Er du ikke en lille smule offtopic her? :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:55

Man kan mene hvad man vil om Ofir/Home sagen, men faktum er at Ofir har vundet den, og det er jeg i grunden tilfreds med. jeg kan nemlig ikke se nogen som helst forskel på det Ofir gør og det en søgemaskine som Google gør: De indekserer tilgængelige informationer på nettet, re-organiserer dem, og gør dem tilgængelige via deres hjemmeside. begge parter linker loyalt til den side de har indholdet fra, og begge viser kun et resume. Det er begge dele opslagsværker. Retten har åbenbart været enig med mig.

Det var bl.a. det der undrede med med første store linking sag: Newsbooster. Her tabte Newsbooster af følgende årsager:
  • Deres crawling var "automatisk " og "systematisk" - de crawlede ned til hver ½ time.
    Dette er identisk med hvad søgemaskinerne gør, og faktisk crawlede FAST allerede dengang nyhedskilder ned til hvert 15. minut - altså oftere end Newsbooster
  • Newsbooster gjorde det for pengene skyld - for at tjene penge
    Er der nogen tilbage her i verden som ikke tror det også gælder søemaskinern?:)

Den eneste årsag til at Home og Dagbladene ikke går efter Google, men i stedet kaster sig over mindre danske foretagender er fordi de er nogle kyllinger!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Blev blot lige inspireret af Mikkels snak om blogs, men har oprettet selvstændig tråd under idé-mappen, som jeg håber, at I vil bidrage til...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:58

> venturepr: Er du ikke en lille smule offtopic her? :)

Joh, det vil jeg også mene :)

Iøvrigt ved du godt, Jonathan, at jeg ikke er særlig vild med jeres koncept, så jeg er nok ikke den rigtige at spørge. Men som sagt, hører det nok til i en anden debattråd :)
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:06

Dato: 4/10/2006 12:46:33 PM Forfatter: Høegh

Jeg tror at grænsen går der, hvor man kan sige at der ikke i tilstrækkeligt omfang gøres opmærksom på hvor de benyttede data er fra. Hvis Ofir på forsiden af deres boligdatabase-side havde otte store loger (Home, Danbolig osv.) og hele tiden gjorde opmærksom på at de blot var en søgemaskine, så ville det vel være mere tilforladeligt. I praksis tror jeg at Home har haft det, som indehaveren af Den Blå Avis ville have haft det hvis man hver Onsdag klonede hele den tykte avis og udgav den som ''Den Gule Avis'' om Torsdagen. Man kan vel egentlig korte det ned og spørge sig selv hvornår man er i god tro..... Jeg mener at det Ofir gør er noget svineri. Man kan ikke bare stjæle folks data, bruge dem i sin profilering af sig selv og så tro det er okay ved at hotlinke til dem i sidste led. Mange af Ofirs besøgende kommer måske ikke engang til den side hvor det reelle link er. De foretager måske 50 boligsøgninger uden at finde en de gider kigge nærmere på, så faktum er at de aldrig opdager hvem der er ophavsmand :)

1. Ofir linker faktisk 100% loyalt - du skulle kigge på sitet, før du skriver andet.
2. Sammenligningen med den blå avis er helt forkert - jeg skal betale for at se annoncerne i den blå avis - det skal jeg ikke på Home. Her er til gengæld noget, som JEG ikke har undersøgt først... jeg vil tro at DBA vil være glade for al den trafik de kan få fra andre sites til deres betalings eller betalte annoncer.
3. Det undrer også mig, at folk i den grad tror, at søgemaskiner er neutrale, objektive, filantropiske størrelser, som forsyner alle os brugere med links ud af et godt hjerte.

Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Tilmeldt 26. Sep 05
Skrevet kl. 13:20
Jeg skal ærligt indrømme at jeg sidst besøge Ofir på den anden side af dot-com krakket.

Jeg kan ikke se hvorfor der er forskel på om man betaler for materialet eller ej. Faktum er at man ligegyldigt hvad drager økonomisk fordel af en anden virksomheds arbejde (data) og det er vel forkert uanset om den oprindelige indehaver tilgængeliggør materialet mod betaling eller ej. Som udgangspunkt er materiale der er tilgængeligt uden betaling, vel alligevel materiale der har en vis værdi og netop er gratis som led i en strategi (om salg fx). Måske var mit eksempel langt ude, men det var heller ikke andet end et eksempel.

Hvad sker der for jeres konspirationsteorier? Google, MSN og så videre tilkendegiver jo ikke at de er indehavere af jeres materiale. De formidler bare kontakten imellem dem der søger materialet og dem der ejer det - og driver forretning på basis af det koncept. I praksis er der nok relativt få mennesker der IKKE drager fordel af en god søgemaskineplacering.

Problemet med hotlinking i forbindelse med alt andet end lige præcis søgemaskine er jo at de websites der hotlinker har interesse i, i så vidt muligt omfang, at sløre hvor materialet som udgangspunkt kommer fra. Sådan ser jeg det ihvertfald. I Ofir/Home-casen burde Home have søgt tilladelse hos Home først.
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:42

Dato: 4/10/2006 1:19:41 PM Forfatter: Høegh 

Hvad sker der for jeres konspirationsteorier? Google, MSN og så videre tilkendegiver jo ikke at de er indehavere af jeres materiale. De formidler bare kontakten imellem dem der søger materialet og dem der ejer det - og driver forretning på basis af det koncept. I praksis er der nok relativt få mennesker der IKKE drager fordel af en god søgemaskineplacering. Problemet med hotlinking i forbindelse med alt andet end lige præcis søgemaskine er jo at de websites der hotlinker har interesse i, i så vidt muligt omfang, at sløre hvor materialet som udgangspunkt kommer fra. Sådan ser jeg det ihvertfald. I Ofir/Home-casen burde Home have søgt tilladelse hos Home først.

Skal lige være sikker på, at jeg forstår ovenstående... Du mener, at OFiR som søgemaskine skal spørge Home om lov til at linke loyalt, men at Google og MSN ligeledes som søgemaskiner kan linke uden at spørge, fordi alle mennesker drager fordel af en god søgemaskineplacering????

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)