Hvis det er Ofir/Home sagen du tænker på, så VANDT Ofir faktisk den sag for ganske nyligt - efter, såvidt jeg husker, 5 års kamp :) - men det kan være det er en anden sag du tænker på ...
I alle fald er det godt, at nogle domstole øjensynligt er ved at stramme op på bevisførelsen i disse sager. Det gavner ingen, på lang sigt, at sådanne sager afgøres på basis af ukorrekte opfattelser af, hvordan Nettet hænger sammen - teknisk og praktisk, som det desværre er set i alt for mange sager som jeg har læst. Tingene bliver ikke rigtige bare for de danske dagblade skriver det :)
Jeg mener, at det er til alles fordel, på lang sigt, at vores retssystem er så retfærdigt som muligt - og det bliver det kun hvis det forstår at dømme ud fra reelle facts, og ikke som da jeg i en dom for noget tid siden læste om links som noget der nærmest automatisk blev "trukket ind i" brugernes browser uden henyntaen til det faktum at brgeren altså skal klikke på (et almindeligt
link) for at der sker noget - være
aktiv. Eller de mange Ophavsretssager fra Antipiratgruppen hvor et screen dump (som enhver kan lave i Photoshop) eller en
IP adresse er blevet lighedstegn med en bestemt persons handlinger. Det holder ikke at den slags rodfæster sig i vores retssystem.
Det er bl.a. derfor jeg finder det så vigtigt at "gøre en sag ud af ..." når Politiken, eller andre for den sags skyld, prøver at få folk til at tro noget som jeg mener er helt forkert - som f.eks. at man er en hacker, hvis man linker... eller i hvert fald linker på en måde som Politiken, i deres almægtighed, ikke synes er i orden.
Jeg kæmper for et åbent Internet, der giver folk mulighed for massekommunikation, og global Iværksætteri, som aldrig tidligere set. De store aviser verden rundt, mange store virksomheder og usikre regeringer kæmper for det modsatte. De bryder sig ikke om at det er så let for alle og enhver ("pøblen") at udnytte deres
ytringsfrihed. Det synes jeg. Faktisk synes jeg at såvel de ytringsmæssige og de kommercielle, nærmest anarkistiske, muligheder på Internet er det som gør det så fedt. Jeg synes det er fedt, at folk som Markus Frind kan tjene 1 millin
dollars på tre måneder ved at lave et dating site brugerne er helt vilde med. Jeg synes også det er super, når en kvik Englænder kan tjene det samme beløb, på et "pixel-site", eller når folk som Martin Thorborg og vennerne kan banke en
virksomhed som Spamfighter op for relativt små midler, med kunder i (såvidt jeg husker) over hundrede lande. Nogle mener det er bedre at global kommunikation og virksomheder som de omtalte børe være forbeholdt verdens magtelite. Det synes jeg ikke og jeg vil have lov til at kæmpe for at tingene bevæger sig i den rigtige retning - et "folkeligt" og åbent Internet, med plads til de gode ideeer og arbejdssomme iværksættere.
Dagbladene, rundt omkring i verden, har stort set valgt at sidde på bænken i dette spil - spilet om Internet. I lighed med pladebranchen tror jeg de i mange år var sikre på det blot var en dille der ville gå over. Nu er de så sure over de tog fejl. De sidder ude på bænken og ærgrer sig over at de andre spiller bold og har det sjovt ude på plænen. Og så brokker de sig. De brokker sig over det spil de ikke forstå, aldrig har gidet tage ordentlig del i, og som de hele tiden har misforstået. De minder mig lidt om de der folk, der modvilligt er blevet slæbt med til en trylleforestilling, og bare sidder hele aftnen nede bagved og råber "han har den oppe i ærmet ...". Ja, det kan da godt være han har det - men gider du lige holde kæft så vi andre kan nyde forestillingen!
![]()
Jeg brugte også engang sammenligningen med vittigheden om svigermor, der banker