Vi kaster lige det her med i debatten (fra forbrugerstyrelsens hjemmeside):
"Forbrugerombudsmanden er generelt betænkelig over for Multi-level Marketingkoncepter, da de kan indebære overtrædelser af markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik samt være i strid med forbudene mod utilbørlige markedsføringsmetoder og vildledende oplysninger.
Det må efter Forbrugerombudsmandens opfattelse især anses for betænkeligt, hvis konceptets opbygning er svært gennemskueligt, lægger op til anvendelse af påtrængende hvervemetoder, mangler rimelig afbalancering af parternes pligter og rettigheder eller indeholder urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde oplysninger om blandt andet indtjeningsmuligheder.
Andre problemer er erfaringsmæssigt, at koncepterne nogle gange lægger op til en overtrædelse af forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til forbrugere samt næringslovens § 10, der forbyder salg af varer eller bestillingsoptagelse i private hjem."
Jeg synes det er mange penge; men så vidt jeg kan forstå citatet fra forbrugerombudsmanden, er det hvis man 'kun' køber retten til at hverve nye medlemmer?
"... reelt alene er retten til at hverve nye forhandlere"
Hvis ikke "Start-gebyret" står i mål med det faktisk produkt eller ydelse man modtager må det anses for værende ulovligt.
Hvis du f.eks. skal betale 3.750,- for en startpakke, som reelt set kun er en 1/10 værd, så er det jo netop fordi det reelt set er retten til hverve nye folk, at man har betalt for = et dyrt medlemskab af en telefonklub.
STATEMENT hvorfor skriver eller ringer du ikke til forbrugerombudsmanden eller bagmandspolitiet og spørger om ACN's NM del er ulovlig. Vi kan åbenbart ikke komme med tilfredsstillende svar til dig herinde...
'Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ulovligt, hvis det, som du køber, reelt alene er retten til at hverve nye forhandlere.'
- Citat fra forbrugerstyrelsens hjemmeside
MEN man får jo også en kvalitetskuglepen for sine 3.750,-
Men, det er jo heldigvis ikke situationen ved ACN - der er en service forbundet, telekommunikation.
Det er fuldstændigt unødvendigt at fortsætte diskussionen om "startgebyret" hos ACN (gebyr...hmm )
ACN har valgt at køre med et beløb i den størrelsesorden; 3.750,- - hvilket alene er for være i stand til at finansiere de interessante start-indtægter som repræsentanter flittigt beskriver.
"Du har din investering hjemme igen på x dage!" - Vupti! (ved at hverve... ikke afsætte produkter...)
Men som det fremgår tidligere i denne tråd; jeg stiller mig ikke kritisk overfor ACN, men har endnu ikke kunne se logikken i en startinvestering i den størrelsesorden, da det unægteligt giver benzin til debatten om indtægter i ACN , for manges vedkommende, ligger i at HVERVE andre repræsentanter - FREMFOR indtjening via omsætning fra diverse telefoni ydelser.
Dog - som jeg har forstået og husker - så stilles der dog visse krav til egen-omsætning for at få del i hverve-bonus... er det ikke sandt?
I så fald andet er tilfældet, er det lettere "kritisabelt", da jeg så får sværere og sværere ved at "forsvare" ACN, som jeg ikke engang er den del af - men er "relateret til", eftersom selskabet er i min branche; Netværksmarkedsføring.
Lasse
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Igen - det er min opfattelse af produktet som udgangspunkt ikker er 3750,- værd. Ikke ''corporate ACN''. Jeg har bare svært ved at forstille mig, det skulle koste så meget - en mappe og blive skrevet op i en database.