Hej Martin, Jeg har selv i marts importeret ca. 5.536 par sko fra Bangkok. Indledningsvis drog jeg og min x-partner derned for at besigtige fabrikkerne. Vi besøgte 17 forskellige fabrikker. Udvalgte så 4 stk. efter nærmere overvejelse. Indgik kontrakter på forskellige sko. Fælles for dem allesammen var, at de gerne vilhave en remburs (Letter of credit på engelsk). Da vi kom hjem blev diverse proformafakturaer m.v. mailet os. For sjov skyld forsøgte vi os med forskellige betalingsmåder:
30 % a conto (TT som det benævnes på engelsk) + 20 % ved halvvejs af produktionen og resten ved afsendelsen af varerne.
En anden fik 30 % a conto (TT) og resten på remburs ved afsendelse.
og endelig 100 % på remburs.
Alle tre måder gik fint og det er bestemt muligheder. Fordelen ved ikke at bruge remburs er at det er noget billigere at overføre penge til en udenlandsk bank end at oprette en remburs.
Fordelen ved remburs er, at der er mere sikkerhed for at du får varerne.
Vi havde 2 transportfirmaer til "samtale". Begge var stort set lige billige eller dyre som man nu ser på det. Vi valgte DFDS, da jeg vurderede, at de havde et verdensomspændende netværk og havde styr på tingene. Det havde de også. Jeg mailede min kontaktperson adressen på alle vores fire leverandører med angivelse af en ønskede afsendelsesdato. De koordinerede efterfølgende ALT. Vi skulle ikke tænke på noget som helst efterfølgende.
Lige pludselig var vores container ankommet. The rest is history...........
Bemærkvenligst, at ved handel med Kina kan der være handelsrestriktioner / kvoter (bl.a. tekstil). Derfor valgte vi Bangkok som vores leverandører kom fra.
Jeg håber du kan bruge mit indput i dine overvejelser.
Med venlig hilsen
Kim Jørgensen
|
Dato: 10/18/2005 2:40:25 PM
Forfatter: Martin Thorborg
Jeg gider ikke at sende dem, men jeg må jo holde et eller andet en dag og så dele ud.
Dbh Martin
Det kunne dælme være sjovt lige at kigge forbi en dag og få sig et lille krus med hjem til Midtjylland :-)
Hvis du finder ud af noget, så skriv endelig i god tid, så os fra det mørke jylland kan få arrangeret nogle turer til KBH... :)