Det er da utrolig så sjovt det er at følge Martin Kruse på jagt efter Kina kopper. he he.... Nu er verden jo af lave. jeg har levet at at sælge reklameartikler i 15 år og har ved flere lejligheder besøgt jubii.dk for det firma jeg kørte for på det tidspunkt.
Jeg kan huske jeg en dag kom hjem til chefen og sagde: Jeg har været på Jubii.dk. Indkøberen ser skide godt ud, det skal hun ha´, men hun har ikke forstand på indkøb. Vores priser og setup var simpelthen bedre, men hun gad ikke engang se på det. Dog kom jeg af med en del t-shirts hen af vejen. Essensen af det er, at det kunne være ligegyldig hvad jubii.dk gav for krus for på det tidspunkt og jeg tror næppe at du Martin, har interesseret dig meget for det. Bare der var cola og pizzaer nok var alle glade. Men det var fedt at komme i rundetårnet.
Moralen i dette indlæg er: Martin, du har brugt masser af timer på dette projekt, skal vi sige 10-20 stykker inden du er færdig. Idag er markedsprisen vel 5-6 kr. for sådan et krus ved den mængde. Mange af jer som skriver savler over de priser men 5.000 stk. krus er der ikke mange kunder til i DK. Det er skide sjovt at købe ind, men i skal også have det solgt eller anvendt. Brug tiden aktivt på at sælge istedet for indkøb. Ihvertfald når det samlede indkøb er i den størrelse vi taler om her. Reklameartikler skal generelt være anvendt indefor et år, bare vent til du skal til at sende dem ud til dine kunder i 6pack. Så skal du se fragtp riser der overstiger værdien af dem.
Jeg har nu mit eget firma som lever af at sælge reklameartikler, men selvom jeg har arbejdet med import køber jeg helst ved leverandører som kender de produkter de handler med og er vant til det. Laver jeg noget i Kina, klarer min agent i thailand det, så er det som at handle med DK. Jeg skal ikke røre en finger, betaler når varen en leveret. Imens i sidder og leder efter gode indkøbsemer leder jeg efter kundeemner, men sådan er vi jo forskellige. Og de skal ikke bare have krus fordi de er billige. De skal kun have krus hvis det passer til dem.
Og så har vi slet ikke nævnt en vigtig pointe. De krus du gav 19,- for i 80´erne var sansynligvis af porcelæn dem du får i Kina nu er keramik og det holder slet ikke så godt. De slår splinter af i brug - sådan en kop gider ingen drikke af. Så hvis den til 19,- holder i 5 år og den anden i 5 mdr. kan i selv omregne reklameværdien i kr. Pas på i ikke satser kvalitetsmæssig for lavt. Jeg har en gang stået og set på fodbolde for 100.000 der tabte luften - det er et kedelig syn og værst for den der skal betale.