Hej,
jeg er ny og relativ ukendt med det her forum, men jeg har haft stor morskab ud af at læse om Krusen fra Kina.
Speditøren juridisk ret til at tage pant og gøre udlæg i en senidng af hvilken som helst art såfremt kunden skylder speditøren penge. iht. NSAB2000. Dog skal det siges at den måde Scan-
Euro opfører sig på indbyder jo ikke til yderligere samarbejder.
I de tilfælde hvor man som "first timer"
importerer fra Kina, vil jeg stærkt anbefale at benytte et større shipping firma i DK. Og jeg tænker bestemt
ikke på Mærsk, da de har for vane at tage overpris - men tingene kommer også frem til lovet ankomst tid, men hvis man kan leve med
risiko for en uges forsinkelse for søfragten så findes der mange alternativer der oftest er lige så gode. Mærsk er bygget om at sende FCL og knap så meget LCL.
Jeg vil anbefale at man benytter en speditør med A-Licens i Kina - det betyder at de må arbejde på egen hånd i Kina og uden lokale statsejede firmaer skal blande sig i det. Oftest har disse A-Licens speditører mange danskere ansat og det hjælper meget på papirgangen og selve håndteringen af en varer.
Jeg er selv fhv. speditør, og har beskæftiget mig med transporter til og fra Kina men også med en del handel med Kina. Derigennem har jeg erfaret at Remburser er et godt betalingsmiddel, men da Remburser (
L/C) er dyr at starte op vil jeg anbefale at man skal over min. 15000 dkk for overhovedet at begynde at tænke på at starte en
Remburs - jeg vil anbefale
T/T i stedet for evt. 30 % up front og 70% ved udlevering af Bill of Lading eller ved telex release af forsendelsen. Det er lykkedes mig mange gange at forhandle sådan en aftale hjem, uden de store problemer. ved luftfragt er der andre regler der gælder da et AWB ikke er et inhændehaver dokument som et
B/L er.
CAD er også en god måde at komme frem til et kompromis, og dette koster kun en brøkdel af hvad en
L/C koster - spørg i banken hvis I vil vide mere - det varierer fra
bank til bank.
Det var blot et par idéer til Jer, og jeg håber ikke at jeg blot gentager hvad der er blevet skrevet mange gange.
( pt. giver jeg 110
USD door/door
pr CBM /1000 kg ved stykgods forsendelser fra Shanghai til Nr. Sundby ) incl. ALT !