Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar 125.000 til et ApS og få et 100% lovligt selskab og de samme rettigheder som i et ApS

Side 7 ud af 15 (146 indlæg)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er i virkeligheden, om ikke man kan bruge fusionsskattelovens regler om skattefri overførsel af aktiver til at lave "omdannelsen". En egentlig omdannelse er det ikke, men man vil efter manøvren have et ApS med de alle aktiverne, og SMBA'et vil nu være holdingselskab for ApS'et. Jeg har ikke undersøgt sagen grundigt nok til at vurdere om konstruktionen rent faktisk holder - er der nogen, der har input til dette?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:30 | Låst

Tak for en indholdsrig debat, jeg fik følgende ud af den:

• Jeg handler aldrig med en SMBA virksomhed.
  • Jeg handler aldrig med Hans
  • Jeg handler aldrig med en SMBA virksomhed.

Og så glæder jeg mig til efterhånden at få mit eget firma som nu har kørt i 4 år og efterhånden nærmer sig en 7-cifret egenkapital skattefrit omdannet til et selvskab :) 
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20 | Låst

Det blev til en noget hidsig debat med mange ord. Her er lidt mere fra mig.

Peter KAN jo ikke lide smba-selskaber. 

TrygVesta med formentlig omkring en million danske kunder ejes af  Tryg i Danmark SMBA, som har en egenkapital paa omkring 16.000.000.000 kroner.

Den af Hans anfoerte pris for stiftelse af et SMBA selskab er rimelig. Andre tager meget mere. Nogle som arbejder med off-shore selskaber tager KR 19-22.000. 1Base Skattetransaktioner SMBA tager KR 360 per time. Stiftelsespapirer er ofte paa kun 1-2 A-4 sider.  De KAN jo goeres meget stoerre, indviklede og dyre.

Det afgoerende ved et SMBA-selskab er, at begraensning af ansvar er sikret og at ejer kan raade over 75% af overskud.

I ovenstaaende debat er der mindst et delcitat fra min artikel om SMBA selskaber.

Jeg har ogsaa lavet en artikel om Tryg i Danmark SMBA og er ved at skrive om kapitalfonde ud fra de mange opkoeb af store danske virksomheder med TDC som een af de stoerste.  

Ejler Ottesen

36965921 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42 | Låst

Hej Ejler!

Mener ikke, at det har noget at gøre med, om jeg kan lide SMBA, eller ikke.

Hvis trenden går i den retning, er jeg dog bestemt proaktiv.

Dog synes jeg, at en proffessionel sælger af SMBA, bør kunne svare fyldestgørende på

alle spørgsmål fra A-Z, og også på eventuelle negative spørgsmål.

Der blev fyret nogle påstande af, som jeg ikke kan se dokumenteret, og det kan desværre

ikke bruges til noget.

Jeg får jo af og til samme spørgsmål fra nuværende og kommende klienter, der gerne vil se

dokumentation sort på hvidt.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:44 | Låst

Nu har jeg fulgt diskussionen lidt på sidelinjen. Men jeg har stadig ikke forstået hvorvidt det er muligt at lave de forskellige skattefrie selskabsomdannelser når der er take om et SMBA? Kan jeg ikke få et konkret ja/nej?

/Peder 

Tilmeldt 23. Jul 05
Skrevet kl. 19:16 | Låst

1base:

TrygVesta med formentlig omkring en million danske kunder ejes af  Tryg i Danmark SMBA, som har en egenkapital paa omkring 16.000.000.000 kroner.

Tryg i Danmark SMBA fungerer som holdingselskab for et (muligvis flere) aktieselskaber, hvori den egentlige forretningsaktivitet foregår. SMBA-formen er sandsynligvis primært fastholdt af historiske årsager, samt evt. af hensyn til den medlemsejede opbygning, som flere forsikringsselskaber har (om Tryg er bygget sådan op, ved jeg ikke). Dét jeg prøver at sige, er: Mon Tryg ville vælge samme selskabsform i dag, hvis man startede fra scratch (og mon Tryg og Amino-iværksættere deler motiver, når det kommer til valget af selskabsform i det hele taget)? Hvor er linket mellem, hvad et stort, 100 år gammelt forsikringsselskab vælger og hvad der er bedst for en mindre iværksætter?
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24 | Låst

Tryg i Danmark SMBA blev etableret i 1995 ved en fusion og udskllelse af forsikringsvirksomheden.

SMBA selskaber kan vaere meget store eller meget smaa ligesom andre selskaber og virksomheder.

SMBA selskaber har mange fordele og kun ubetydelige ulemper.

En Amino konkluderede at han aldrig ville handle med et SMBA selskab.  

Juridisk form og substans i virksomhed  er to helt forskellige ting.  

Tilmeldt 23. Jul 05
Skrevet kl. 21:13 | Låst

Det sidste er jeg enig med dig i. Essensen i diskussionen er vel blot det tilfælde, hvor substansen i virksomheden så ikke er der - hvad beskytter så kreditorerne bedst? Det må, alt andet lige, være ApS og A/S jf. bl.a. min egen og flere andres tidligere argumentation. At et ApS så også har sine svagheder, er en anden sag.

For lige at lukke den med Tryg af: Nogle af de fakta, jeg fremfører er i bedste fald upræcise, det må jeg erkende. Min pointe er, at du tager selskabet som gidsel i denne sag. Hvorfor har Tryg valgt selskabsformen? Fordi den passer med den struktur og de (specielle) ejerforhold, der er gældende for selskabet. Hvorfor sælger Hans (og du selv?) SMBA'er? Fordi man kan omgå nogle krav til minimumskapital, "aktionærlån" m.m. Dvs. to vidt forskellige motiver for valget.

Fra Herning
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 21:24 | Låst

Hans Iværksætter:
(you can't do business while sitting on your ass)

Okay så burde jeg og være fattig. Sidder kun og arbejder på min flade hehe så passer vist ikke helt :)

Hans Iværksætter:
Fortæl mig hvorfor jeg skal spilde tid på at svare på mails der intet konstruktivt formål har?

Alså Hans håber selv du kan se hvor latterligt det her indlæg er. Der er massere af fordele (Men mange flere ulemper) Ved smba. Og hvorfor vil du tage 1500,- kr for oprettelse af et smba når du på webreg.dk kan gøre det helt gratis :)

Håber godt nok du selv kan se det.

Men pøj pøj med det ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39 | Låst

De fleste ApS selskaber overlever kun nogle få år. Nogle lukkes ved automatiske procedurer af det offentlige, hvis dyre årsrapporter ikke indsendes.

Revisorpligt er en forholdsvis stor byrde for små virksomheder. Selv med de nye regler er denne tvungne omkostning svær at slippe af med.  Ved SMBA selskaber er man helt fri for at lave årsrapport med 4 gange højere grænser for de vigtige faktorer. Revisorpligt eksisterer ikke, hvis der ikke er pligt til årsrapport. Regnskaber kan så laves mere eller mindre efter de samme regler som personlige virksomheder. Disse kan underskrives af de, der arbejder med disse opgaver.

Chancen for overlevelse med SMBA selskaber for små virksomheder er langt større, da mange faldgruber og omkostninger for ApS og A/S selskaber kan undgås. Derved stilles leverandørerne og ejerne langt bedre. 

Jeg kender ikke begrundelserne for Trygs valg af SMBA selskab. Jeg nævnte det kun som eksempel på et ekstremt  kapitalstærkt selskab,  som opererer som SMBA selskab.  Om de rent faktisk opfylder betingelserne for at være et SMBA selskab er en helt anden sag.

Jeg sælger ikke selskaber. Jeg sælger heller ikke luft.

Som SW-udvikler, regnskabsmand, skattekyndig, researcher og mest af  alt forretningsmand og venture kapitalist hjælper jeg mig selv i mine egne projekter, mine klienter og partnere med den bedst mulige forretningsform.

At vælge den bedste og mest fleksible løsning med de laveste konsekvensomkostninger har ikke noget at gøre med omgåelse.

Hans har formentlig bare - som erhvervsmand - set lyset forude, da han af en eller anden grund satte sig ind i reglerne for SMBA selskaber og de afgørende fordele enhvert forretningsprojekt straks får. 

Jeg lavede de første 3 SMBA selskaber i februar 2007. Henriksen fra Aktino var medstifter i et af disse og han startede derefter straks markedsføring af sådanne selskaber. 

Henriksen hævdede ellers til det sidste, at det ikke kunne lade sig gøre.  Men da han så selskabsregistreringen gennemført med oprettelse af momskonto hos Skat uden krav om sikkerhedsstillelse fik jeg til sidst hans verbale anerkendelse med et par gode måltider mad. Ellers ingenting. Et af disse selskaber hedder Aktino Skattetransaktioner SMBA og har 1Base Skattetransaktioner SMBA som underleverandør. Det er et stille selskab uden aktiver og uden gæld. Ledelsen er Henriksen og jeg selv i fællesskab.

Nogle innovative unge mennesker også  med speciale i off-shore selskaber startede derefter og på dette grundlag ligledes parallel markedsføring af SMBA selskaber til 19.000 per styk.

De unge mennesker har i deres WEB-sider - Aktino, Din Tryghed og derefter i to nye virksomheder - opsat udmærkede  og korrekte beskrivelser af fordele ved SMBA selskaber. De har ikke fremhævet hvor nemt og billigt det kan gøres.

Jeg var noget forbløffet over at se et indlæg fra EogS  i en Amino debat, som ikke kommenterede ovenstående prisniveau.

Hvis jeg skal skrive mere historie om SMBA selskaber skal  nogen lære mig at lave cut-paste til disse Amino sider. Ellers må det foregå ved private dialoger eller via seminarer.

På DKUUG.dk er der lagret filmoptagelser af et seminar, som jeg har afholdt. Een af mine artikler er der også.

En jurist i en større industriorganisation er ved at afprøve holdbarheden af SMBA conceptet.

Det er klart, at antallet af erhvervsorienterede mennesker med kendskab til SMBA konceptet vokser hurtigt.

Jeg UDVIKLEDE min viden  om SMBA selskaber ved som revisoruddannet med teoretisk del af revisorekssamen med friske øjne at læse den for mindre virksomheder relevante del af årsregnskabsloven, opdeling i klasse A, B, C og D regler,  undtagelser, hvor der henvistes til lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, som jo også omhandler AmbA med flere. 

Med en research artikel om selskabsformer fra en professor fra Ålborg eller hans gruppe, som også beskrev SMBA selskaber var det jo bare at gennemføre registrering og opstart. 

Jeg må anerkende, at de 3 unge innovative offshore eksperter har gjort meget for at udbrede kendskabet til SMBA selskaber.

Men den afgørende faktor er nok Keld Simonsen  fra DKUUG, som bragte min artikel i DKUUG-NYT og lavede optagelser af mit første foredrag, som imidlertid mest handlede om ulemper ved alternativer og de mange faldgruber og ulemper.

Før Februar 2007 var SMBA selskaber som et effektivt alternetiv  til andre virksomhedsformer stort set ukendt for erhvervsadvokater,  autoriserede og registrerede revisorer og de mange offentligt betalte rådgivere for de mindre virksomheder.  

Lov om visse erhvervsdrivense selskaber har eksisteret siden 1995 med få ændringer. 

Der er formentlig omkring 200 rgistrerede SMBA selskaber i dag med en masse flere på vej. 

En af mine klienter - med flere kørende virksomheder - og mulig partner har til sit virksomhedskonglomerat bestilt syv SMBA-selskaber.

SMBA -selskaber er rent faktisk en af de AFGØRENDE lettelser, som det danske erhvervsliv har sukket efter i en årrække.

Efter 17 år i USA kan jeg så bare konstare, at SMBA selskaber omsider giver det danske erhvervsliv de samme vilkår, som konkurrenterne i USA og andre lande har haft i mange år.

Jeg kan i øjeblikket ikke genfinde referencen til ovenfor omtalte professor eller hans artikel.

MVH

Ejler 

Side 7 ud af 15 (146 indlæg)