Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmark brænder.

Side 12 ud af 15 (143 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg må også sige, at jeg ikke ved om jeg skal le eller græde..
Det er sørgeligt at så mange danskere lever et så indskrænket og selvtilstrækkeligt liv..
Men jeg er optimistisk af sind og jeg tror at folk med tiden vil åbne sig lidt mere op og lad være med at se spøgelser, hver gang de ser en person de ikke forstår.

Dbh Martin

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:28

Hej Peder

Små børn skal have opdragelse, det vil sige, lære af sine forældre og andre, hvad man gør, hvad man må, hvad der er dit og mit  og hvordan man begår sig i samfundet blandt sine medmennesker og det bør de store børn altså også have lært..sådan er forældrenes anvar tildelt.

At kalde en tyrker for perker behøver ikke være nedladende, for det kan være et udtryk eller en udtale uden at være racistisk.

Det handler heller ikke om at være god eller ond og kan man ikke begå sig ordentlig blandt sine omgivelser, bør og skal vi andre sætte dem på plads..at så nogen kommer med mærkelige forslag som at smide dem ud på en øde Ø, ja hvad hjælper det så?

Der er stadig ingen undskyldninger der gælder, for ansvaret ligger hos de unge selv og deres forældre.

Noget andet er, hvis børn tvangsfjernes, så er det samfundets ansvar.

mvh   Geeked

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 10:02

I første omgang; man kan simpelthen ikke forvente at personer med div. psykiske lidelser kan opdrage deres børn. Jeg minder om at, hvis man ser bort fra familiesammenføring, så er de personer som kommer til landet flygtninge. Med de regler som gælder for flygtninge i dag (og gennem den fortløbende periode), så tror jeg ikke man kan regne med at de personer som kommer her til kan være de mest ressource stærke. Så jeg vil løst antage at en meget stor del af de forældre som bor her har et temmeligt omfattende behov for hjælp bare for at kunne magte dagligdag ting. At forvente at de uden støtte kan opdrage børn i demokratiets ånd er vist lidt at skyde over mål.

Det der med at smide folk på en ø, og lignende udtalelser er jo ekstremt ødelæggende for de nævnte personers tilhørsforhold til samfundet.

Hvis vi har en "dansk" person som hver eneste dag får at vide at vedkommende ikke er god nok af hele sin kontaktflade, så tror jeg nok at vedkommende får en betalt tur til psykolog. At de her børn hver dag for at vide af samfundet at de ikke er gode nok, resulterer i det temmeligt naturlige; at de også får brug for hjælp, og hvis de ikke får det så må det få konsekvenser (som vi ser i de her dage). At de får at vide at nu skal de Fan.... makke ret ellers straffer vi dem grusomt, tror jeg næppe der tæller som hjælp. 

Man kan ganske enkelt ikke blive ved med konsekvent at nedgøre en hel befolkningsgruppe uden at der sker et eller andet på et tidspunkt.

/Peder 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:46

Keld Lanther:
At kalde en tyrker for perker behøver ikke være nedladende, for det kan være et udtryk eller en udtale uden at være racistisk.

Prøv at nævne et eksempel hvor det IKKE er nedladende... Vær opmærksom på at kommunikation er det modtageren hører, og ikke nødvendigvis det du lægger i det når du siger det. Hvis jeg kalder en anden "Idiotiske kæmpepsykopat" i den aller kærligste betydning, er det stadig nedladende hvis modtageren opfatter det sådan.

Wikipedia:

Begrebet perker bruges iflg. Dansk Sprognævn ofte [1] som et skældsord for en person, der ser ud til at være af mellemøstlig herkomst. Udtrykket kan sidestilles med det nedsættende nigger, der i USA bruges om folk af afrikansk herkomst. Begrebet er ifølge Slangordbogen 1997 muligvis opstået som en sammenblanding af ordene perser og tyrker.

/Jesper

Fra Landskrona
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:47

Hør nu her Keld:

Jeg sidder ikke i Dansk Sprognævn, men order perker ER ikke, har aldrig været og vil (forhåbentlig..)aldrig blive et positivt ladet ord. Ikke engang neutralt. Det er og bliver negativt.

Det er sandt at nogle bruger ordet indbyrdes som en slags intern joke, på samme måde som f.x. spastikere kan kalde hinanden spassere og synes det er sjovt. Men joken forsvinder i det øjeblik det er andre end de berørte, som bruger udtrykket.

V.h. Lise

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 10:55

Retfærdigvis skal det sige at man i visse sammenhænge (f.eks. antropoligi og sociologi) bruger ordet perker som et fagterm om personer som kommer fra området hvor det persiske storrige i sin tid lå.

Men jeg har aldrig hørt ordet brugt uden for den kontekst uden at det har været negativt betonet.

/Peder 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 11:27

Hej Peder

Har du aldrig hørt nogen sige, " de dumme perkere " og så bagefter gå arm i arm med selvsamme perkere uden at være racist?

Det er vist nok mest ment som en talemåde for mange..

Akkurat som vi antaster for satan, eller for helvede da eller vorherre bevares, eller føj for søren..

mvh   Geeked

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:31

På samme måde som man bruge "idiot" om en kammerat når han har kaget i den. Jo selvfølgeligt kan den gå når det er et nærmere bekendskab, men ikke destro mindre så er det nedladende. Og hvis det bliver brugt af fremmede så kan det jo være direkte sårende.

/Peder 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 12:04

Hej Peder

Så burde vi måske også brænde deres biler af,  fordi de kalder os vantro, mon ikke det er et nedladende ord?

mvh   Geeked

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 12:06

Peder TakeTwo.dk:

Retfærdigvis skal det sige at man i visse sammenhænge (f.eks. antropoligi og sociologi) bruger ordet perker som et fagterm om personer som kommer fra området hvor det persiske storrige i sin tid lå.

Hej Peder

Har du en kildehenvisning til det? Jeg vil vove den påstand at det aldrig har været tilfældet.

Mvh Jesper

Side 12 ud af 15 (143 indlæg)