"iværksætter eller fusker?" <--- hvor står det skrevet at man ikke kan være begge dele. At være iværksætter betyder vel dybest set bare at man har startet en virksomhed - det er ikke en eller anden ærbar titel der gør at man er mere respektabel og har et højere moral kodeks end resten af verden.
Psykologiske analyser har flere gange bevist at en succesfuld iværksætter og en succesfuld kriminel har præcist set de samme karakteristika pånær hvad angår moral og etik.
Hvor mange herinde kan sige sig HELT fri for NOGENSINDE at have lavet et eller andet småfusk i deres virksomhed (en sort 500kr seddel - skrive lidt for mange km på - bogføre en privat udgift som forretning osv). Altså det er sgu kun Ned Flanders der ikke snyder lidt en gang imellem. Claus Riskær stikker ud pga skalaen af hans fusk og ikke fordi han fusker... Så slap lidt af med moralprædiken...
Næ, jeg vil have lov til at være "moralsk" når det handler om så alvorlige forseelser, som der er tale om her. At sammenligne "en sort 500kr seddel" med Klaus Riskærs synderegister er som at sammenligne 9/11 med en tunet knallert - begge dele er da ulovligt, men det første er så grotesk meget mere alvorligt. At jeg ikke nødvendigvis gider at hidse mig op over en tunet knallert, gør da ikke at jeg afskriver mig retten til at blive forarget og sur over en episode som 9/11. At jeg ikke gider hidse mig op over at tømre Clausen køber to termokander til firmaet og tager den ene med hjem, gør da ikke at jeg ikke må være super kritisk overfor stor-forbryderiske typer i erhvervslivet. Verden er altså ikke sort hvid.
Men økonomiske forbrydelser har bare en anden karakter end øvrige forbrydelser. Juridisk og moralsk.
Altså den kunde der snyder en selvstændig håndværker for 100.000 kroner er vel moralsk set lisså kriminel som den finansmand der snyder en kreditor for 100.000.000 ... Og jeg mener at det eneste riskær er dømt for er skyldnersvig - som der iøvrigt er tusindevis af andre mennesker i danmark der er dømt for. De mennesker er dybest set lisså store skurke - deres virksomhed har bare haft en anden proportion.
Kender ikke meget til Claus Riskær, udover det de fleste nok ved. Han har fået noget stort på benen, har haft masser af gå på mod, og jeg vil skam også kalde ham iværksætter. Han har dog dummet sig, og er blevet dømt - men så kan det jo diskuteres, om han ikke stadig er iværksætter, trods det?
Meget kan man sige om ham, men karismatisk, det er han! Min ven og jeg fik én times rundvisning af ham ude på Iværksætterfabrikken (hans initiativ ude ved Lergravsparken på Amager). Det var godt nok en underlig følelse for sådan to knægte i 20''erne, alligevel..
Jeg tilslutter mig dit indlæg (som så mange gange før )....
Herudover må jeg sige at jeg beundrer Klaus Riskærs gåpå mod. Den mand kan da ikke knækkes !!
Og det syntes jeg uanset hvad han har lavet af unoder, at man må tage hatten af for - Iværksætter eller ej. Herudover mener jeg er sammenligningen mellem Riskær og Jønke og nu Al Capone er lettere usaglig. Der er vel et stykke fra selskabstømning til overlagt mord på ens konkurrenter. Så gangster eller ej...! Hvis Riskær ringede og spurgte mig om jeg ville med på et nyt eventyr, så var jeg sgu'' klar !
Jeg tilslutter mig dit indlæg (som så mange gange før )....
Herudover må jeg sige at jeg beundrer Klaus Riskærs gåpå mod. Den mand kan da ikke knækkes !!
Og det syntes jeg uanset hvad han har lavet af unoder, at man må tage hatten af for - Iværksætter eller ej. Herudover mener jeg er sammenligningen mellem Riskær og Jønke og nu Al Capone er lettere usaglig. Der er vel et stykke fra selskabstømning til overlagt mord på ens konkurrenter. Så gangster eller ej...! Hvis Riskær ringede og spurgte mig om jeg ville med på et nyt eventyr, så var jeg sgu'' klar !
Claes, jeg ville så heller ikke have det mindste ondt af dig, når du sad med tomme lommer og bankgæld, mens Risse kører der fra i sin Ferrari. Det er altid let at skrive den slags, når man ikke selv er blevet tørret og det vil du også finde ud af en dag.
[/QUOTE] Claes, jeg ville så heller ikke have det mindste ondt af dig, når du sad med tomme lommer og bankgæld, mens Risse kører der fra i sin Ferrari. Det er altid let at skrive den slags, når man ikke selv er blevet tørret og det vil du også finde ud af en dag. Dbh Martin[/QUOTE][QUOTE]
Hej Martin,
Jeg undrer mig over din bemærkning ! Du kender mig vist ikke godt nok til den udtalelse. Jeg HAR stået i den situation, og det var ikke sjovt ! Jeg kender ikke og har ikke haft kontakt til Riskær, som andre herinde. Min kommentar gik udelukende på at jeg beundrer hans evne til at dukke op til overfladen igen og igen. Jeg beundrer IKKE hans evige dansen rundt på kanten af loven. De ting han har sat i gang, og været igennem over tiden, gør dog at han, på det punkt, er en inspirerende person.
Jeg synes, at sammenligningen med andre ganstere er yderst relevant - det handler om moral, og i den henseende er Riskjær, Al Capone og Jønke mere ens end de er forskellige. De skider alle 3 på andre mennesker, loven og alt andet end dem selv og det synes jeg på ingen måde er nogen særligt gode forbilleder at have.