Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mad og atter mad

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pia.

Føler med dig og kender situationen noget så godt- men det har jeg gjort noget ved!
Hver weekend laves madplan for den kommende uge ( familien består af 2 voksne og dreng på 15 år, som pt. er ved at æde os ud af huset - den eneste som er støvsuget hos os, er vort køleskab)
Alle har pligt til aktivt at deltage ( så undgår vi sure miner ) og det skal være sund, billigt og smage godt og det er oftes lidt af en udfordring, men kan sagtens lade sig gøre.
" Hvad skal vi have at spise" er nu et ukendt begreb her i huset og vi skiftes til at lave mad - ja, det er en rigtig husmor plan, hva?
Vi taler om retter som : Mexikansk, fisk i alle afskygninger, masser af grønsager, salater, kalkun og kylling, hjemmelavet pizza og lignende - skal jeg komme med forslag til jeres næste 14 dage?
Om vi altid holder planen - Nej, forleden bestilte vi 3 pizza ude i byen til knap kr. 200,- det var de ikke værd, så det lærer man af.
Så- du er absolut ikke alene, men brug nogle af de gode foreslåede websites, med opskrifter.

Bedste hilsner og velbekomme.

Peter
Danmarkshop.com

Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 15:55

Hejsa

Dem vil jeg prøve, mange tak

Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 16:01
Og nu kan Martin så konstatere at der RIGTIG er kommet kvinder på Amino....
Tilmeldt 30. Jun 05
Skrevet kl. 16:01
Hmm et lille familieråd... her plejer det at være "hvad synes I vi skal have? øhh det ved jeg ikke".
Tak for tilbudet.
Jeg må forsøge mig ud i at planlægge...nogen gange lidt svært når det gælder ens eget liv. Meget nemmere i fht til min forretning...nå men sådan er det vel altid

Tænk sig hvis  man kunne få en kogebog for selvstændige eller andre arbejdsivrige....
Jeg har selv masser af kogebøger, men de står godt på hylden....alle for mange forskellige indgredienser, så har jeg som ikke halvdelen i skabet.

Tilmeldt 30. Jun 05
Skrevet kl. 16:11
Måske er der ikke så mange mændene herinde som også laver mad.

Vil sige jeg har en sød mand som hjælper til, men hans repetoire mht retter er ikke så stort+ det interesserer ham ikke en døjt, så skal jeg have noget godt, så må jeg altså selv kaste mig over det.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:31
Derhjemme privat er det sådan noget som forårsruller med hvidløgsbrød, Miragulli (pasta m. sovs) med cocktailpølser, frostkartofler (pommes frittes m.m.) og minutsteaks/snitzler, og lignende som bliver brugt som "nu og her" mad. Det passer sig selv det meste af tiden og er relativt hurtigt at lave.

Når det bliver sent i MediaMouse, så er det tilgengæld vores lokale pizzeria som sørger for vores aftensmad - for tiden må vi nærmest betegnes som stamkunder dernede.... Det er så alt lige fra pizza og brugere og over i bøffer og salater som de laver til os.

Men tilbage til den private madlavning, så syntes jeg det allerstørste problem er når man er på vej op og handle, og der på sedlen står "aftensmad"... Det er altid rigtig svært for både mig og min kone at få fundet ud af hvad vi så skal have. Vi har så truffet det valg, netop at lave en madplan, som andre også har nævnt. Men typisk så har de ting, som ender på madplanen, det med at være ting som er lidt mere omfattende. Og så er det skråplanet opstår, når man så pludselig står en aften og bare ikke orker at lave den store gastronomiske kreation som ellers var planlagt - så kan det hurtigt ende med panik, da der intet andet er taget ud af fryseren og der heller ikke lige er noget i køleskabet som kan bruges som alternativ. Så er det at McD eller andet diskuterbart pludselig bliver alternativet - desværre.

Det super ville være nogle retter som hurtigt kunne fixes af nogle dåseting eller andet holdbart som ikke nødvendigvis behøver at være frosset. For det er det jeg oftest syntes er problemet. Enten er det noget som max. kan holde sig i 2 dage i køleskabet og så bliver man nødttil at lave noget ud af det uanset om man lige vil eller ej den dag. Eller også så er det noget om er frosset ned, hvilket heller ikke duer når man står og i 11 timer beslutter sig for at nu skal der laves noget hurtigt og let.

Nå, men det var blot mit indspark...

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 30. Jun 05
Skrevet kl. 16:47

Rart at se der er andre end mig som er på herrens mark nogen gange...

Kan godt anbefale italiensk pølseret, som laves af tinge som du som regel har+ pølser og med hvidløgsbrød til.
Skal ikke optøes eller noget:
Svarer til ca 3-4 personer
Du skal bruge 1 pakke pølser og champignoner (dem på glas er hurtige), Skær pølserne i skiver brunes med lidt, smid et skivet stor løg med samt de der champs. Så vand på og 1 stor dåse tomatkoncentrat. Salt og lidt peber. Buldre i ca 15 min og vupti retten er færdig. Served flutes til.
Nem og mega hurtig, det meste findes i skufferne, pølser og brød kan som regel skaffes for selv tankstationer... har jeg erfaring i
Frostvarer er ikke godt med undtagelse af burgers og fiskefiletter. Tager altså for lang tid
Ja man har jo været lidt af hvert igennem. sådan med lidt overlevelse for de hurtige uden det bliver for langt ude hele tiden.
Vi har forøvrigt en dag om ugen (fredag), da jeg er længe i forretningen den dag, hvor vi spiser fra det lokale pizzeria.
Tendesen er så blevet i weekenden at her bliver stegene og det der tager lidt længre tid eller kræset lavet. Resten af ugen lever vi så med gentagelsesmad....
Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 17:11

Hej Pia.

Ja, der ser ud til at vi slet ikke er så forskellige, hvad madvaner m.m. angår.
Her kommer lige et par hurtige og meget gennemprøvede retter, som varmt kan anbefales.
De skulle være til at finde ud af, uden egentlige opskrifter.

Gulerods lasagne - sundt og enkelt at lave og næsten altid rester.
Kylling med cole slaw ( hjemmelavet)
Chili Con Carne
Tunsalat med groft brød
Boller i karry
Spinat Calzone(indbagt spinatblade)
Kartofel Mousaka
Dansk bøf med rødbedesalat
Lakse pirog med ris
Skine & Ost Baguettes (nemt, lækkert, hurtigt og billigt)
Krydrede kvalitets pølser med kold kartofelsalat
Falaffel med salat & arabisk brød
Andebryst på grill ( til weekenden, skal forberedes og marineres, køb 330 grams lækkert og husk endelig et par rigtig gode flasker rødvin - så er den hjemme )

Perker Kogebogen fra Ekstra Bladets Forlag kan varmt anbefales.

Held og lykke i køkkenet - og husk så lige skåne ærmerne

Peter
Danmarkshop.com

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:48

Sundmenu . dk

Det bliver et stort site, sned bare opskrifter ind :p

Tilmeldt 8. Sep 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 20:18

Hejsa,

Vi har selv haft nogenlunde samme problem. Efter at have fået barn er spisetiderne ændret, dvs. der spises tidligere end da vi kun var 2 i huset. Det gav tit problemer med at finde tiden til at handle efter arbejde, ligesom man ved mangel på tid, også kunne have svært ved at finde ud af hvad man lige skulle lave...

Vi kom frem til at det var nødvendigt med en madplan. Dvs. vi laver en madplan for en uge af gangen, og køber så ind til den 1 gang om ugen. Der kan så selvfølgelig være nogle enkelte småting man er nødt til at købe i løbet af ugen, men det er egentligt forbavsende lidt. I starten lavede vi madplanerne ud fra de retter vi kendte, men kiggede også lidt i kogebøgerne... Det kunne dog godt (synes især nok jeg) være lidt omstændigt...

Men så faldt vi over www.madplaner.dk som er en gave til familier som vores. Her kan du vælge mellem en masse retter, som du så vælger ud - du noterer hvor mange personer der skal være med til, og så kommer siden frem med både opskrifter ligesom den laver en indkøbsseddel...!!

Det har været en fantastisk stor hjælp for os, og vi bruger siden hver uge - dog i kombination med "vores egne retter", og retter fra vores kogebøger.

Vi bruger nu meget mindre tid på madlavning, og indkøb og som et ekstra plus så lever vi en hel del sundere...

God fornøjelse...

Martin

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)