Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Att: Martin Thorborg

Side 6 ud af 11 (105 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Weltström:
Er der nogen der vil låne deres e-pusher ud?

Det var et interessant spørgsmål

Må man egentlig lovligt låne en e-bog ud.?

Hvis jeg har købt dagens avis, må jeg jo selv om, jeg vil give den til min nabo når jeg er færdig.

Hvis jeg har købet en DVD-film, nå jeg selvf. godt låne den ud til en ven.

Har jeg købt ”iværksætter til jeg dø” må min far gerne låne den når jeg er færdig med selv at læse den.

Men en e-bog, er der nogen forskel, så længe vi ikke taler om en kopi?

Med hensyn til at betale for det, så vil der være tale om udlejning, og det er ikke tilladt.

Offentlig udlån vil heller ikke være tilladt i nogen af de ovennævnte eksempler.

Men må man udlåne en e-bog, nogen som har et bud, eller endnu bedre nogen som faktisk kender reglerne.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:29

Hvordan vil du udlåne en eBog uden rent teknisk at tage en kopi?

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 10:31

skovkjer:

Weltström:
Er der nogen der vil låne deres e-pusher ud?

Det var et interessant spørgsmål

Må man egentlig lovligt låne en e-bog ud.?

Hvis jeg har købt dagens avis, må jeg jo selv om, jeg vil give den til min nabo når jeg er færdig.

Hvis jeg har købet en DVD-film, nå jeg selvf. godt låne den ud til en ven.

Har jeg købt ”iværksætter til jeg dø” må min far gerne låne den når jeg er færdig med selv at læse den.

Men en e-bog, er der nogen forskel, så længe vi ikke taler om en kopi?

Med hensyn til at betale for det, så vil der være tale om udlejning, og det er ikke tilladt.

Offentlig udlån vil heller ikke være tilladt i nogen af de ovennævnte eksempler.

Men må man udlåne en e-bog, nogen som har et bud, eller endnu bedre nogen som faktisk kender reglerne.

Eller må man sælge den brugt?

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 10:33

ja det må enten bero på tillid som i virksomhedsbørsen. Altså slette ens eget kopi hvis man mailer den. Ellers kan den printes ud og dermed udlånes. De fleste læser den vel heller ikke på skærmen

/Jesper

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 10:35

Mikkel deMib Svendsen:

Hvordan vil du udlåne en eBog uden rent teknisk at tage en kopi?

Ja ja godt ord igen, hr. Svendsen.

Jeg vil da låne ham min PcStick out tongue

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:46

> Altså slette ens eget kopi hvis man mailer den.

Og så skal du også lige huske at slette den i udbakken, og alle de andre steder hvor den kan være gemt eller cachet et eller andet sted på dine computere eller netværk. I praksis tror jeg det er uhyre svært at sikre sig at der ikke findes en kopi tilbage et sted i dine systemer, og så er der ingen tvivl om at det er ulovligt.

Så omend det sikkert teoretisk ville være muligt at videresælge en eBog, så tror jeg i praksis at du ville udsætte dig selv for en stor risiko for at gøre noget ulovligt.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 10:47

Der burde vel ikke være noget i vejen for, at man videresælger en brugt e-bog. Så skulle det da lige være, hvis det er en OEM-bog, som kun må installeres på én computer i stil med software, men det er der vist ikke nogen regler om.

Men hvis sletter sin egen kopi osv., så burde der ikke være noget i vejen for det. MT var smart i første udgave, hvor køberens navn er integreret i dokumentet, men det må en evt. køber så blot affinde sig med.

Der kan måske ligefrem være forretning i at starte et e-bogs-antikvariat.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 10:55

Men om der så lå 1000 kopier i ens casche og andre steder så handler det vel om ond tro vs. god tro. Det er først i det øjeblik at man rent faktisk aktiverer eller åbner den kopi man ikke har slettet at balladen er der.

Der bliver jo solgt tusindevis af brugte pc/x-box/ps1-2-3 spil hver dag. De bryder jo ikke loven, kun hvis der er kopier af det oprindelige spil der er tale om.

Fra Østerbro
Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 10:58

Jesper N. Jepsen:

Personligt ville jeg helst nøjes med at sælge 900 stk, da man så opretholder en bedre værdi af sit brand/produkt, istedet for at den bare flyder rundt over det hele.... 

Mener du virkelig det?

Jeg ved godt vi har snakket om swimmingpools og Porscher, men det her er trods alt "bare" en bog. Du vil altså helst have din bog liggende færre steder til en højere pris. Mystisk, men allright - det er jo din vurdering af eget produkt.  

Grunden til at jeg reagere er, at Martin har gjort sig til talerør for en generation. Dette produkt skal skabe endnu en generation og hive de sidste unge mødre/fædre med på bølgen. Eller måske den ældre Hr. Hansen som altid har haft lyst til at blive selvstændig, men ikke har turde tage springet! 

Dette produkt er så stærkt og så unikt at alle fortjener at læse den! Også folk på S.U og folk på pension.

Vh

IK

Blogger & Tekstforfatter

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:06

> handler det vel om ond tro vs. god tro

Nej, i Ophavsretsloven tages der ikke hensyn til ond eller god tro

Side 6 ud af 11 (105 indlæg)