Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget kan en direktør være værd?

Side 1 ud af 5 (49 indlæg)
Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg starter lige en debat som jeg selv synes er ret så underholdende fordi mange har en markant holdning til det:

Hvor meget kan en direktør være værd?

Kan Porsches direktør fx være 6-700 mio om året værd (cirka 2 mio DKK om dagen)? jf. http://borsen.dk/executive/nyhed/121461/

Uden at vurdere enkelte tilfælde, så er min personlige holdning; JA, det kan han godt være!

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:11

Nej og atter nej, ingen mennesker kan yde så meget, at de er mere værd end andre efter indsats..

Det er OK med store lønninger, men fornuften skal også følge med og en dagløn på 2.000.000 kr altså 2 millioner kroner er ingen mennesker værd.

Det er kun fordi der ikke er stopklodser på ansattes indtjeninger og det bør reguleres ved lov i hele verden.

Hvad med at de aflønnede deres medarbejdere bedre og satte priserne ned på bilerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Keld Lanther:
Hvad med at de aflønnede deres medarbejdere bedre og satte priserne ned på bilerne.

I mine øjne har de allerede ødelagt mærket med deres 4x4, så hvorfor ikke splitte superbils-imaget fuldstændig med en prisnedsættelse :)

Jeg tvivler også rimelig kraftigt på, at en anden direktør ikke kunne gøre det ligeså godt for 100mio årligt Men det kunne sgu ikke være helt skidt at have en årsløn i den kaliber, det er hvad ham it-iværksætteren lige har "solgt" sin seneste virksomhed for på børsen.

"Han har selv stået i spidsen for en udvikling af forretningen, der har sendt overskuddet før skat op fra 2,1 mia. euro til 5,9 mia. euro."
 Ingen grund til at nævne den højkonjunktur, der sikkert generelt har hævet efterspørgslen efter luksusbiler.

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 11:49

Hvem siger at de ikke aflønner deres medarbejdere godt nok allerede?

Hvis han har formået at øge omsætningen så meget, så har han vel været det værd for firmaet?

Igen vil jeg lige påpege at jeg ikke laver en vurdering af den enkelte sag ;-)

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:24

> Nej og atter nej, ingen mennesker kan yde så meget, at de er mere værd end andre efter indsats..

Så du mener, at det er bedre at de penge bliver hos investorerne, som INTET laver? De yder INGEN praktisk indsats - udover investeringen. For det er meget naivt at forestille sig, at de millioner, som direktøren får mindre, vil gå til de lavestlønnede medarbejdere. Sådan fungerer det ikke. Hvis direktøren får mindre i løn, ryger pengene tilbage til investorerne. Og så synes jeg faktisk det er mere rimeligt at det er direktøren, som har ansvaret for fremgangen, får de penge. Jo mere han får, jo mindre får dem der alene lever af passive kapitalplaceringer - og det har jeg det helt fint med :)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:26

Om en direktør kan være det værd er svært at sige, men hvis man kunne finde en der var lige så god billigere, så havde man vel gjort det.
Og som kommentar til Mikkel, så er det mere end rimeligt at aktionærerne får de penge de skal have. Mange af dem har knoklet for deres penge og betalt skat af dem og at de efterfølgende tager den risiko det er at investere dem i en virksomhed skal de belønnes for, det siger sig selv!

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:09

Martin, tænker du på de store kapitalfonde eller de mange geninvesterede skattefri aktieafkast? :)

Min pointe var nu mest, at jeg ikke tror et sekund på, at hvis direktøren får mindre løn, så får de lavtlønnede medarbejdere i firmaet mere. Så hvis de ansatte samlet set vil have mere i løn, er det ikke en speciel genial strategi at bede nogle - f.eks. direktøren, om at modtage mindre, for det i sig selv ændrer intet.

For en direktør er regnestykket i øvrigt ofte ikke så meget anderledes end for en god konsulent: Jeg er ligeså meget værd, som en rimelig andel af den merværdi jeg skaber for mine kunder! Hvis jeg - eller en direktør, kan skabe en merværdi til dig (eller aktionærerne) på 1, 2 eller 5 milliarder - er det så helt urimeligt at jeg tager de 100 mill? Det synes jeg ikke. Og i sidste ende er det, som Martin helt rigtigt siger, markedet der bestemmer. Hvis man kan få det jeg - eller en direktør, kan tilbyde billigere, så skal man da bare gøre det :)

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 22:19

Det er til enhver tid ledelsens skyld hvordan virksomheden går, på godt og ondt. Det er ikke Direktøren eller Bestyrelsen der laver det det praktiske arbejde, men det er dem der ligger strategierne, og ansætter folk til at udføre dem. Hvis ellers de overholder almendelig lov, arbejdsregler, løninger og regler i vores samfund kan jeg ikke forages.

Resten er bare et spørgsmål om forhandling, så Porsches direktør må have overbevist sine arbejdsgiver om at de ikke har råd til at undvære ham. 

Om det så er 100mil eller 600mil er i min verden fuldstændig lige gyldigt når vi er oppe i de størrelser. Hvis jeg var aktionær ville jeg dog forvente at der var et rigtig pænt afkast på mine aktier med lønninger i denne størrelse.

Jeg syndes også det er rimligt at aktionærene får et afkast (godt) af deres passive penge anbringelse af deres spareskillinger, hvorfor skulle de ellers investere dem.

Thomas

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:19

Mikkel deMib Svendsen:

Martin, tænker du på de store kapitalfonde eller de mange geninvesterede skattefri aktieafkast? :)

Min pointe var nu mest, at jeg ikke tror et sekund på, at hvis direktøren får mindre løn, så får de lavtlønnede medarbejdere i firmaet mere. Så hvis de ansatte samlet set vil have mere i løn, er det ikke en speciel genial strategi at bede nogle - f.eks. direktøren, om at modtage mindre, for det i sig selv ændrer intet.

Jeg tænkte på den almindelig investor der investerer sine midler i en virksomhed og derved påtager sig en risiko og tilmed er med til at styrke virksomheden, det finder jeg mere end rimeligt at man bliver belønnet for.
Jeg er helt enig med dig i at manden på gulvet ikke får en krone mere, hvis direktøren får mindre. Tværtimod risikerer man at skræmme den gode direktør væk, hvis man ikke betaler ham markedsprisen og det giver nok ikke større jobsikkerhed eller løn til de ansatte.

Dbh Martin

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 22:31

Martin Thorborg:

Jeg er helt enig med dig i at manden på gulvet ikke får en krone mere, hvis direktøren får mindre. Tværtimod risikerer man at skræmme den gode direktør væk, hvis man ikke betaler ham markedsprisen og det giver nok ikke større jobsikkerhed eller løn til de ansatte.

Dbh Martin

Jeg mener også den bedste job garanti for alle arbejdere er en stærk bestyrelse + en god direktør der tør tage de rigtige beslutninger både i opgangstider og nedgangs tider.

En svag leder der ikke formår at juster / optimer virksomheden både de gode og dårlige tider er med til at sikre at virksomheden sætter mere til i de dårlige tider og tjener mindre i de gode. Det vil sig at virksomheden klare sig dårliger end sine konkurrenter og ender måske med at lukke.

Thomas
Side 1 ud af 5 (49 indlæg)