Jeg har desværre pt. ikke så meget fritid som jeg ellers kunne ønske mig - men jeg håber da at det ændre sig lidt når det bliver lidt varmere i vejret igen. Der findes ikke noget bedre og mere afstressende at stå på en solskinsdag med svag vind og næseborene fyldt med dampe fra methanol-brændstof....
Jeg vil gætte på at billeder er nok i sig selv til at vise hvad min store fritidsinteresse er
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
Styrketræning, løbetræning, dans, er foreningsaktiv og de næste par timer vil nok gå med, at være misundelig på Jesper. Hvad er reglerne omkring hvor man må flyve med sådan en? Kunne være vildt fedt at flyve rundt med helikopteren nede i parken, men det skal jo nok foregå enten på landet eller måske endda specielle klubarealer?
Selvom meget tid går med firmaet, så bruges fritiden sammen med familien og i foreningen Veterantog Vest, hvor vi leger med tog i størrelsen 1:1. Ellers skal jeg i gang med at indrette et hjemmestudie i kælderen, så min DX7 kan komme i brug.
Skulle jeg kede mig, kan konen altid finde på et projekt i huset eller haven
EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.
Lige i øjeblikket går alt overskydende tid ved siden af firmaerne med at blive klar til Det Kongelige Teaters forestilling i Dyrehaven, Thor, hvor jeg deltager på stunt og statist siden. Det gjorde jeg også i forbindelse med Ivanhoe i 2003.
Så det betyder primært stunttræning i weekenderne, fitness og motion i hverdagene, for at få fjernet de sidste 2 års stillesidende arbejde hvor det meste af tiden er gået med firmaerne. Når vi nærmere os maj og juni så bliver programmet lidt strammere med ca 5 timers prøve og forestilling hver aften 6 dage om ugen.
Men ud over det så går min fritid ofte med at hjælpe venner og bekendte med deres virksomheder eller projekter (mest tekniske ting og rådgivning omkring brugen af internet m.v.), fra tid til anden træner jeg jonglering for at forbedre min hånd og øje koordination og en sjældent gang løber jeg en tur i Søndermarken.
Tommy, så snart du har noget der kan flyve og vejer mere end 500 gram, så hører du under luftfartslovens BL9. Det vil sige at man skal have de fornødne forsikringer m.m. i orden og man må kun flyve i godkendte områder (f.eks. modelflyvepladser). Din normale ansvarsforsikring dækker ikke, hvis man gør skade på ting og/eller personer i forbindelse med flyvningen. Derfor er der en tvungen ansvarsforsikring specielt til dette formål, som man altså skal have. Denne tegnes hos Tryg via RC-Unionen som er den danske forening for modelflyvere m.m. Der er ikke så mange som er klar over det, men hvis man flyver med noget der vejer over 500 gram og på en eller anden måde skaber en ulykke uden forsikring eller fordi man flyver på et ikke-godkendt område, så vil man blive straffet i henhold til luftfartslovene - altså ligesom hvis du var pilot. Så der er lige noget man skal tænke over, når man køber en flyver på 1,5 kg. i BR - det er bare ikke noget de lige husker at fortælle.... Bell-helikopteren, som jeg viste et billede af, den vejer lige under 7½ kg. og har en rotordiameter på 1,8 meter. Rotoren er lavet af kulfiber og roterer med 1400-1700 omdrejninger i minutter og blive trukket af en motor med 5 HK. Ergo: den klipper alt over der kommer i vejen for den. Så der flyves på områder hvor man er sikker på at
Det er ikke en billig hobby, men det kommer selvfølgelig an på hvilke modeller man flyver med og hvor ofte - og hvor tit de lige kommer i nærkontakt med jorden....
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
Det er godt at se, at der er andre der er fastfrosset drengerøv, Jesper. Fed hobby, må jeg sige. Jeg er sgu lidt misundelig :) Hvis jeg ellers havde mere tid kunne jeg godt tænke mig at prøve den slags - MEN jeg vil IKKE anbefale at du sætter mig ved rorpinden på et af dine flotte fly heheh
> end 500 gram, så hører du under luftfartslovens BL9
Vil de sige at man godt må flyve løs med dimser der er under 500 gram? (ikke at jeg aner om det overhovedet KAN lade sig gøre ...)
He, he Mikkel Ja, jeg er vidst stadig en drengerøv, ingen tvivl om det - mit legetøj er bare blevet dyrere med årene .
Under 500 gram er ingen problemer - det er typisk det som kaldes for indendørsfly og som der flyves med i gymnastikhaller og lignende. Et papirfly vejer jo også under 500 gram...
/Jesper
Hvad koster sådan en helikopter - den er godt nok lækker... Og måske en lille bitte smule farlig
Kunne godt nok være sjovt at komme ud og flyve med sådan en engang. Er der et kæmpe "joystick" til den, eller hvordan styrre du den?
Som du kan høre er der mange der er misundelig på din hobby Jesper, så du bliver nød til at holde et amino træf hvor man for en 50''er kan få 2 minutters flyvetid
Personlig gad jeg godt se naboernes ansigter, hvis der fløj sådan et lille fly ud af køkkenvinduet. Man kunne passende gøre det efter aftensmaden hvor de allesammen står og er ved at vaske op, så kan de underholdes af små akrobatiske triks . Ved selvfølgelig ikke om en på <500gr kan flyve udendørs... det er lige ved jeg kunne finde på at købe en, bare for at kalde mig pilot