Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan accepteres MLM 100 % i DK

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:
Er der ikke en velfunderet person herinde der kan summere det hele op og vise det på punktform så alle vi dødelige også kan forstå konklusionen..?

Hvad er der galt med mine 7 punkter? (Jeg gentager dem lige, så I ikke behøver spole tilbage)

1. Hvervning af sælgere baseres på sælgernes kompetencer - ikke familieforhold og sociale relationer.
2. Produkterne er af højeste kvalitet i sin genre og til en pris, som svarer til dette.
3. Sælgere uddannes i at opføre sig etisk forsvarligt og serviceminded overfor kunder - kan de ikke leve op til det, fyres de.
4. Hvervemøder annonceres som hvervemøder - salgsmøder som salgsmøder - således at man altid kender formålet med mødet, før man kommer.
5. Der oprettes et etisk regelsæt for hvilke situationer, der er acceptable som salgssituationer - regelsættet søges godkendt af forbrugerstyrelsen.
6. Produkterne beskrives objektivt i den del af materialet, som udgøres af fakta.
7. I reklamematerialer lægges vægt på at give et retvisende men naturligvis positivt billede af produktet.

mvh Hans

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 16:15

Hans

Der er ikke nødvendigvis noget galt med dine 7 punkter, jeg tænkte om der var andre der ville fylde på dem.

Men jeg har et par kommentarer.

1.  Som jeg forstår dig så må kunder godt komme fra venner og familie, mens hverning skal foregå via det kolde marked.  Dvs at når nu ens bedste kammerat også gerne vil forhandle ens produkter må han ikke det.. og såfremt man ikke må fortælle ham om det kan han jo måske finde på at tegne sig op hos en anden... Jeg tror ikke at dit synspunkt holder vedr. relationer. 
Der kunne måske opstilles parametre der skulle godkendes og underskrives af evt. nytegnede og indsendes til administration, men dette ville medføre meget administration... Kommenter gerne.

2. Kunne vi ikke få nogle praktiske eksempler på hvad produktet skullle være.

3. Sælgere skal uddannes...... er det ikke en del af det coaching fra sponsor burde gå ud på ...... jeg tror at en løsning ville være meget strengere retningslinier for hvornår en medlem kan blive eksluderet.

4. Her kan jeg kun tale for min egen side af sagen om at mine mødhvad det drejer sger er altid er delt op i 2 og at folk altid får at vide inden vi går igang hvad dagsordenen er... Så der er jeg enig. Alle skal inden en præsentation altid give en dagsorden.

5. Det bliver svært at lave... specielt eftersom mlm jo har en tendens til at sprede sig til hele verden.. Jeg er godt klar over at tråden her drejer sig om DK, men hav lige dette med i overvejelserne..

6.  Objektivitet er altid godt, men i en salgssiutatoin vil der altd være en forudindtaget positiv holdning overfor det produkt man søger at sælge. Både fra sælgers og fra firmas side. Denne politik burde efterfølgende også videregives til alle andre virksomheder der sælger produkter..
Jeg er ikke enig i dette synspunkt. Der vil altid være en ubalance, medmindre vurdering og salgsmateriale kommer fra uforbeholden 3.. part.

7. Måske blander jeg 6 og 7 sammen... men enig.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:40

Morten:
Som jeg forstår dig så må kunder godt komme fra venner og familie, mens hverning skal foregå via det kolde marked.

Hvis jeg havde et luftfartsselskab, ville jeg ikke hyre min bror til at flyve flyverne - med mindre altså han var pilot. Ideen med det såkaldte varme marked er, at man netop ikke kigger på kompetencer, men kun på relationer ved hvervningen - det er problematisk, fordi en sygeplejerske så kan komme til at flyve en Concorde - hvis du forstår analogien.
Hvis dine venner og din familie vælger at være kunder hos dig, bør det skyldes produktet - ikke relationen. Salgsargumentet skal ikke være, som jeg hørte det til et ACN-hvervemøde: "Nu har I så tre muligheder: 1. Måske har I set lyset og vil være forhandlere, 2. Måske vil I gerne have flere oplysninger hjemme hos jer selv, 3. Eller måske vil I nøjes med at hjælpe Steen godt igang med hans forretning." - altså ikke en mulighed 4: Måske har I gennemskuet os og har mest lyst til at brække jer over, at I på så usmagelig vis er blevet lokket herhen under falske forudsætninger.

Morten:
2. Kunne vi ikke få nogle praktiske eksempler på hvad produktet skullle være.

I den pyramide, som jeg selv planlagde for godt 15 år siden skulle produktet være kommunikationstræning baseret på nogle af de videnskabelige teorier og metoder, jeg havde med mig fra universitetet.
Egentlig ser jeg ikke de store begrænsninger i, hvad der vil kunne forhandles, når blot kvalitet og pris hænger fornuftigt sammen, og sælgerne/netværksmedlemmerne er kompetent uddannede og ordentligt klædt på til opgaven.

Morten:
Sælgere skal uddannes...... er det ikke en del af det coaching fra sponsor burde gå ud på

Muligvis - det kan godt være, der kunne findes produkter, hvor sidemandsoplæring var nok. Jeg er som nævnt uenig i din brug af ordet coaching i denne sammenhæng.

Morten:
Her kan jeg kun tale for min egen side af sagen

Yep - og det er et alvorligt problem. Du kan kun stå inde for dig selv - men hvis der var en ordentlig udvælgelse i hvervningen, og en konsekvens for uetisk adfærd, kunne du stå inde for alle.

Morten:
Det bliver svært at lave... specielt eftersom mlm jo har en tendens til at sprede sig til hele verden..

Hvilke dele af verden vil have vanskeligt ved at leve op til et etisk regelsæt? Selvom en uetisk adfærd skulle vise sig lovligt i ét eller andet land, bliver den jo ikke nødvendigvis etisk af den grund.

Morten:
Jeg er ikke enig i dette synspunkt. Der vil altid være en ubalance, medmindre vurdering og salgsmateriale kommer fra uforbeholden 3.. part.

I pkt. 6 taler jeg om faktuelle oplysninger som f.eks. varedeklartioner eller faktaark i produktpræsentationer. Vi ser i en anden tråd en ACN-sælger, som forsøger at forklare, at ACN "vender pakkerne på hovedet", når de sender telefonsignalerne gennem TDCs kobber. Det er rent faktuelt noget sludder, men det fremstilles som om det var fakta. Jeg har set andre firmaer - både MLM og traditionelle - som anvender "videnskabelige resultater", som ikke lever op til de almindelige regler for videnskabelige resultater. Dette gælder f.eks. ofte indenfor kosttilskud, nanoteknologi, rengøringsmidler og dimser til at smide i benzintanken.
Mange firmaer kan sagtens informere objektivt om f.eks. indhold af ingredienser, energisammensætning, patenter, støjmålinger, bivirkninger og alt muligt andet, som måske ikke er direkte salgsfremmende, men som forbrugeren har et vist krav på at være orienteret (og ikke villedt) om.

I pkt 7 taler jeg om reklamematerialer - og jo - med din argumentation i pkt. 6 ser det ud til, at jeg ikke har fået gjort forskellen på de to helt klart.

mvh Hans

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:25

Nicolai Lønne:

Det som ved mange MLM firmaer frastøder mig mest, er hvordan de kontinuerligt accepterer de mest kompetenceløse, uhæderlige og/eller uintelligente sælgere.
Jeg har til dato endnu ikke hørt om et MLM firma som stiller krav til forhandleren (ud over de meget basale juridiske krav om man skriver under på). Uanset om et firma er MLM eller ej, så tegnes firmaet af sit ansigt udaf til; hvilket i en væsentlig grad vil sige sælgerne.

Diskussionen og dialogen om netop du der påpeger, Lønne, er vendt til hudløshed her på Amino: Befolkningssammensætningen i alle mulige andre brancher, jobs m.m. er ikke en disse anderledes inden MLM - der er ligeså mange kompetenceløse, uhæderlige og uintelligente mennesker indenfor bank, ejendomshandel, supermarkeder, CMS udbydere, skolevæsen, vikarbureauer, håndværksbranchen m.fl.

Forskellen er faktisk synderlig - blot er MLM virke ens "egen forretning" - og uhæderlige, uintelligente mennesker indenfor MLM har det heldigvis med at aflive dem selv over tid - ihvertfald rygtes deres uhæderlige virke hurtigt rundt på kryds og tværs af branchen - og som oftest tjener de heller ikke noget i det lange løb.

Blot er forskellen - når vi så endelig skal snakke om den - at der er langt flere der har mulighed for at afprøve deres evner udi i selvstændig forretning og muligheder indenfor ekstra indkomst end i så mange andre brancher.

Så få nu klappet kebaben omkring hvor dygtige man er til at ansætte "de rigtige folk" i konventionelle brancher... for det er da naivitet udover alle grænser ;-)

Konceptet i MLM - og jeg gentager for 214.000 gang - handler ikke om at finde fleste mulige sælgere - for MLM handler slet ikke om salg, men forbrug indenfor begrænset område.... og nej, forklaring behøves ikke - tjek mine andre indlæg gennem tiderne ;-)

MVH

Lazer

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 16:05

Hej...

Jeg ved godt at det ikke har med tråden at gøre.. men i skal altså lige se det her... det er total griner.....

http://www.coolpeopletv.com/play.php?vid=95

http://www.coolpeopletv.com/play.php?vid=93

Se begge to og griiiiin...

Sorry at jeg bryder tråden, men der skal altså lige være plads til en griner også..

mvh Morten

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 17:39

Yep de får en til at grine - en papegøje der rokker til musikken utrolig fugl - også når de taler - Men Morten Hvorfor er spørgsmålet om et 100% accepteret selskab stillet?

Vi ved jo alle at der er for og imod - se blot alle også mine indlæg over lang tid! Det vil altid være således, at nogle finder en forretning mulig andre umulig og det er de frie markedskræfter der arbejder - den enkelte må foretage sin vurdering og valg på baggrund af div. markedsføringer og præsentationer elller på basis af egne vurderinger om forretningsidee.

Tænk over hvad vi dagligt præsenteres for af produktomtaler på TV - man undres over at selv disse "dårlige" reklamer giver noget ik!

Men uanset dette og anden form for kommunikation ja så vil der altid være plads til, at gøre forretninger når man opfører sig ordentligt og har produkter der har værdi for markedet.

Resten af debatten om MLM versus noget andet er slet ikke så relevant! At drive forretning er nøgleordet også her !

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 21:20

John. Spørgsmålet er stillet fordi der er mange kritikerere der har argumenter imod MLM. De skal her have lov til at komme med deres indvendinger og forslag til hvad der skal til for at MLM bliver ok i deres øjne. Når dette så er gjort, må vi jo så prøve at se om vi i samarbejde med ledelsen i de respektive selskaber diskutere hvorledes en ændring i strategien kunne foregå for at opnå større accept i den brede befolkning.

Samtidig er det også et spørgsmål om at undertegnede og et par investorer har syslet med at starte et mlm firma selv, med en strategi der gør at vi ikke ville få andet end positiv omtale. Dette skulle netop udføres ved at de, kritiske, men velfunderede personer herinde, skulle bidrage konstruktivt til hvordan koncept og produkt skulle skrues sammen.

Så efter min mening har spørgsmålet stor relevans.

Mvh Morten 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:06

Hej Morten!

Ok - "spørgsmålet har så for dig og dine investorer stor relevans"  forstås - en markedsundersøgelse der skulle give dig 100% accept!!
Det er nok noget urealistisk at forvente 100% - men hvis du istedet for søger svar på interessen for produktet og forretningsideen ville det nok give dig et bedre billede af mulighederne forud for beslutning. Jeg er sikker på der er mange der gerne vil starte for sig selv og blive forhandler af produkter der har værdi for markedet og som giver mulighed for en indtjening man kan leve fuldtime af.

Spørgsmål som:

Hvad er forretningsideen ?
Hvad er produkterne?

Det er jo spørgsmål som er lidt kritiske at "lufte" offentligt da man kan påregne at andre er hurtigere på markedet med ideen - og derfor må man jo se på andre veje til at indhente sig markedsinformationer om dette nye produkt ik`Wink 

At du så knytter produktideen sammen med afsætningsformen (Network Marketing) er jo ok - men det er jo netop her at du støder på modstand der er for mange der ikke har seriøse networkere/produkter som oversælger og som kanonsælger. Vel det er der også mange andre steder - virksomheder  ansætter sælgere til dette - når de ikke budgetterne ja så er de ude igen sådan er det.

Så hvis din produktidee har værdi på markedet så afsted kom igang og giv dine "sælgere" (forhandlere) en god bonus for det salg de præstere som i allle andre virksomheder.

Sådan gør vi i Forever Living Product!   

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Århus
Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:47

Morten:

Hvis nu vi skulle lave et 100 % accepteret MLM selskab i Danmark, hvilke produkter skulle der så handles og hvordan skulle payplanen strikkes sammen....??? Nogen konstruktive forslag ?

Hej Morten og alle jer andre....

Nu har jeg lige brugt en time på at læse alle de flotte indlæg og nu er det tid til at jeg kommer med min mening ( håber den bliver taget pænt imod )

Min filosofi er hvis man skal lave en ny mlm virksomhed som skal tage de fleste med en storm, syntes jeg flg.

PRODUKTET/PRODUKTERNE

Ting som folk bruger i deres dagligdag, amway er lidt inde på det, men har et for lille sortiment (efter min mening)

Faktisk så mange dagligvare som mulig ( forstil jer et form for en bilka online) hvor alt kan bestilles og leveres dagen efter, så det passer ind i enhvers families dagligdag. ( på denne måde giver det en økonomisk tidbesparelses for kunderne udover den evt. besparelse hvis priserne er lavere.

På denne måde vil hver enkelt kunde bruge flere penge hos firmaet, men samtidig få en reel besparelse både tid og økonomisk.

REKRUTTERING mv.

Jeg kan godt lide konceptet med at alle uanset alder, religion, udseenet, handicap, uddannelse kan tjene penge på mlm.

Så de krav der skal stilles fra start af er ETISKE krav. Start med en god Uddannelse, produktkendskab og god markedsføringsskik, Sørg for at rydde ud med det samme i de evt. brådne kar.

Lad være med at overdriv ang. indtjening og produktet mv.

Det er fint at det koster noget når man starter op, et beløb som alle kan undværer. f.eks. 1000-2000 kr. for et grundforløb (uddannelsen, materialer, mad og overnatning på kursus mv.) På denne måde undgår vi folk som starter folk op kun pga. penge.

Jeg har heller ikke imod reruttering i blandt venner eller familie skal lige uddybes: jeg ved der er nogle overalt som er ligeglad med familie og venner, men hvis jeg ved, at det her firma er så godt og produkterne med, ønsker jeg også min familie og venner skal få samme mulighed, samme succes (hvad den så er  1000kr. ekstra hvert mdr. eller 100.000kr. hvert mdr.) Og jeg vil også gerne dele min og deres glæde sammen med dem.

Når man starter en ny person op SKAL man fortælle omkring alle positive og negative ting der er i forbindelsen med firmaet, VÆR ÆRLIG noget mange godt kunne lære noget af, selvom alt ikke er lyserødt, vil jeg gerne starte op i en virksomhed, så længe de ikke lyver. (fremfor at basere sin og andres fremtid på en stor løgn)

Spørg ind til den nye (medlem/IBO/sælger/konsulent) ovs. hvad hans/hendes ønske med opstarten er, hvis personen bare ønsker at tjene 1000kr. hvert mdr. ekstra så hjælp personen med det, hvis det er 100.000 så lær personen med det.Husk på nogle benytter også MLM for at opnå nye bekendtskaber, relationer med andre osv. (måske personer som har det svært i dagligdagen)

Jeg har oplevet at være til en kongres og set et handicappet par, som godt nok ikke tjener det store på deres forretning endnu, jeg så deres smil, deres glæde, da de blev hyldet (kan ikke huske for hvad) men det rørte mig meget dybt inden i... Jeg tror der er mange personer som også benytter denne branche til at opnå et fællesskab, blive bekræftet, et sted hvor de er på lige fod med alle andre uanset (tager den lige igen) alder, religion, hudfarve, handicap og uddannelse.

Så derfor sæt fokus på hver enkelt person og personens ønske, lad være med at prak dem økonomisk frihed og store eventyre, hus, både mv. på.

Vær yderlig åben ang. rekruttering vis alt på hjemmesiden, lad være med at skjul priser, produktnavne mv. det giver et forkert indtryk af firmaet.

PROVISIONS SYTEM

Nu kender jeg ikke alle systemer, så lige der er jeg lidt herrens mark. Men en ting ved jeg, der skal være penge til alle, der skal være en stor del til Sælgerene. Det skal være et sytem som økonomisk kan kører rundt selvom man stoppede med at rekruttere efter 10 dage og ikke er afhængig af nye medlemmer. Så der må du nok lige få hjælp af nogle andre.

Men håber at du og alle i andre kunne nyde gavn af min mening, hvis der er nogle der er utilfredse så husk flg. DETTE ER KUN MIN MENING, og vi skal alle respektere hinandens meninger. Så skriv pænt til mig, hvis jeg skal tage en kritik seriøs, er altid frisk på positiv kritik.

Med venlig hilsen

Henrik 

Med venlig hilsen Henrik
Fra Skive
Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 10:23

Jesper Jørgensen:

Altså hvis en sælger ikke kan have sælgere under sig er det jo ikke MLM. Der jeg ser problemet er:

1) En ny sælger ligger et ret stort beløb: 3500+ kr for at være med

2) Upline får en andel af dette beløb.

Dette giver en betydelig risiko for nye sælgere, og i mine øjne overivrige sælgere der er mere interesserede i signup fee'et end i om de nye sælgere sælger varer. Lidt firkantet skåret ud.

Hvis startup fee'et er 0 kr, ser jeg intet problem i at en sælger har sælgere under sig og får andele af deres salg.

For 250 kr kan du starte din egen forretning. Det synes jeg ikke er mange penge.

Det der er et problem er, at du skal netværke for at tjene penge og det kræver altså noget af en. Det kræver tid, situationsfornemmelse, kreativ tænkning og menneskekundskab.

Jeg er sygeplejerske og i bund og grund et hæderligt menneske som de fleste Angel. Jeg synes at det er en svær balance at snakke om sit firma uden at virke sælgende og påtrængende. Derfor har jeg valgt at bruge nettet som 1. kontakt. Det koster penge i Google adwords, tid til at vise flaget i diverse fora, hvor man ikke må snakke forretning, men være synlig og håbe at nogen klikker ind på ens hjemmeside (I skal være så velkommen Smile), masser af tid til at gøre hjemmesiden brugbar, osv, osv....

MLM er ikke problemet, men jeg giver ret i at den ukritiske tilgang er kritisabel. Enig i, at den ulækre sælger, der presser og er for pågående skader firmaet. Dem der klistrer bilen til med hvad du kan opnå, hvis du melder dig under fanen, er for meget for mig.

Samtidig synes jeg også at det netop er charmen ved MLM. ALLE kan deltage. ALLE har en mulighed for at skabe en forretning. ALLE kan være deres egen lykkesmed.

Tanja

Side 4 ud af 5 (42 indlæg)