Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan accepteres MLM 100 % i DK

Side 2 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis en sælger ikke kan have sælgere under sig er det jo ikke MLM. Der jeg ser problemet er:

1) En ny sælger ligger et ret stort beløb: 3500+ kr for at være med

2) Upline får en andel af dette beløb.

Dette giver en betydelig risiko for nye sælgere, og i mine øjne overivrige sælgere der er mere interesserede i signup fee'et end i om de nye sælgere sælger varer. Lidt firkantet skåret ud.

Hvis startup fee'et er 0 kr, ser jeg intet problem i at en sælger har sælgere under sig og får andele af deres salg.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:40

Hmm... Du har selvfølgeligt ret i at jeg nok ikke ville flyve i flint hvis jeg blev tilbudt en brugt computer.

Men nu er det jo heller ikke helt det samme. Hvis jeg nu sidder og ved at min ven forsøger at leve af at sælge disse produkter er det lidt nogle andre overvejelser der spiller ind når der skal takkes nej. Og det er helt ærligt ikke en situation jeg ønsker at blive sat i. 

Altså at takke nej til en brugt computer det betyder at han så må ligge inde med den lidt længere. At takke nej til et produkt som han lever af og som er målrettet mod mig og andre i den nærmere omgangskreds kræver ligesom lidt mere.

/Peder 

Tilmeldt 15. Jul 07
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 17:51

Jesper Jørgensen:

Altså hvis en sælger ikke kan have sælgere under sig er det jo ikke MLM. Der jeg ser problemet er:

2) Upline får en andel af dette beløb.

Dette giver en betydelig risiko for nye sælgere, og i mine øjne overivrige sælgere der er mere interesserede i signup fee'et end i om de nye sælgere sælger varer. Lidt firkantet skåret ud.

Hvis startup fee'et er 0 kr, ser jeg intet problem i at en sælger har sælgere under sig og får andele af deres salg.

nu ved jeg så godt at vi ikke snakker nået konkrat mlm firma...

men tror du ikke at det er ved at sælge en start pris på 0 kr der gør at man netop får alle disser useriøse folk ind... og det er så også dem som nemt giver op... og skaber nogle eller mange af disse dårlige rygter...

for selv om den person nu har betalt 0 kr i at blive tilmeldt... det er jo så fint... men han har fået af vide at man kan tjene penge ved at sælge produkter... det vil så sige nu køber man produkter selv for at prøve det... og det er så nu at de bruger penge... de arbejder så med dette koncept... og giver så op... og hvad tror du så rygterne er???

jeg tror de lyder som... dårligt firma... det er ikke til at tjene penge.

dårlig forretning... man bruger kun penge...

osv..

nej.. tager du et alm francise koncept... betaler man et meget større beløb... og derfor er der også større chance for at det mærkes rigtigt hvis det går galt... og derefter kæmper man også lidt mere for at få sin virksomhed op at køre.

giver du intet for det... så kan man fornemt bare vende ryggen til det.

nu har vi snakket amway tidligere.... og vil så stille et spørgsmål i forbindelse med det med startbetaling.

her betaler du jo faktisk heller ikke nået... i mine øjne... og hvorfor så det...

kunder det er helt gratis at blive det. man kan så frit købe når de selv vil.

at blive sælger i amway... er der en start pakke på omkring 930 kr, som indeholder produkter for alle pengene... produkter som tandpasta, hårshampoo, rengøringsmidler, og flere ting.  det er altså ting du afligevel bruger penge på...

der ud over er der nogle tillægspakker man får 20% på i opstarten... (disse er HELT valgfrie om man vil købe) disse pakker koster så mellem 1000-3000 kr...

er det urimligt at sige at man skal købe sådan en pakke... har det lidt sådan... beløbet er så lidt... og det er ting man afligevel bruger... og så skal man jo også kunne kende til bare nogle produkter selv for at kunne lave en virksomhed... man er jo virksomhedsejer af en mlm forretning...???

det skal så også lige sige at den som hverver eller tilmelder den nye sælger eller andre i uplinen... tjener på at man får solgt sådan en pakke til 930 kr... men der i mod kan man sælge en af tillægspakkerne med som kun indeholder produkter, eller andre produkter fra firmaet... det tjener vi på.

Tilmeldt 15. Jul 07
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 18:07

Jesper Jørgensen:

og lige en mere...

kommer der nogle og tilbyder mig et koncept og jeg skal give et kontant beløb spørger jeg altid om den person som tilmelder mig og upline tjener penge på mit beløb... siger de ja... siger jeg nej tak

men der i mod svarer personen , nej vi får intet ud af dit start indskud,,, dette går kun til firmet. da du søger om at få en forretning igennem dem.. og jeg og uplinen tjener kun penge på de ydelser eller servicer du sælger, som feks produkter og telefon service.

så vil jeg nok sige ja... det lyder godt...

jeg tror vi er enige i en ting.... bliver der betalt et kontakt beløb... hvilken er helt fint med mig... men så skal det KUN gå til firmaet. præcis som et francise...

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:35

Jeg tror ikke det bliver nemt at finde noget der accepteres 100% i DK, men spørgsmålet er interessant og jeg har lidt strøtanker til spørgsmålet. En af de ting der kunne gøre det bedre er hvis man kunne annoncere direkte i medierne så man ikke var bundet til ens omgangskreds. Hvis dem der så meldte sig blev sat under hinanden i en lige linie ville folk tale om at dette her går af sig selv, og så vil naboen pludselig gerne med og så en god ens provision, (måske 30%) og så loft på indtjeningen, (måske 25.000 kr./måneden) mange kan nemlig ikke forholde sig til de store indtjeninger nogle har i mlm, der ville således også være flere der tjente en månedsløn, som igen talte om det (god markedsføring).

Produktet skal være kvalitet, og helst noget der leveres løbende til kunden.

Dette var lidt strøtanker, men dog et bud.

Hpr

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 22:42

Så kom vi et skridt nærmere.

1. Det skal være gratis at melde sig med. (Upline må ikke tjene på at ny forhandler registrerer sig)

2. Det skal være lovligt at reklamere i medierne for produktet ( hmmm - hvem skal betale for det ? De penge der skal bruges til PR er jo i høj grad den løn en distributør får for at opsøge salget selv)

3. Alle skal meldes ind under hinanden på en lang linie.. ( det kan jeg sgu ikke helt forholde mig til... hvad afgør så størrelsen af den bonus man får.? Er det antallet af egensponserede distributørerer - uddyb venligst)

4. Når ikke upline/ sponsor må tjene på indmeldingen af nye distributører, betyder det så også at det indledende køb en distribør laver, heller ikke må være bonus berettiget ? Ofte er det jø nødvendigt at en distributør har produkterne med ud og når han har købt produkter afføder dette jo en provision... Forklar lige hvordan vi løser den...?

Jeg hører flere af jer der omtaler en MLM forhandler som en sælger.. Er i klar over hvor forkert en holdning det er og er i klar over at sælgere faktisk er de dårligste MLM'ere. En sælger har fokus på salget og på den kortsigtede indtjening, mens en god MLM'er har fokus på coaching og videregivning af koncept, ide og produkt. Læg meget mærke til jeres definitioner og tænk over om den person der sidder overfor jer og præsenterer en MLM forretning er en sælger eller en coach..

Jeg ser frem til at i nu optimerer de ovenstående linier så vi kan komme videre.. Vi har stadig ikke bestemt produktet endnu..

Mvh Morten 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:02

Morten:
Det var så en masse indlæg om det der IKKE skulle være i et MLM firma.

Det er rigtigt, at jeg starter med at beskrive, hvad der står i vejen for 100% accept (som selvfølgelig i sig selv er utopisk, men lad os bare forfølge utopien). Det gør jeg også, når jeg skal sælge mine egne ydelser og produkter i en helt almindelig forretningsform. Hvis jeg kan se en forhindring for at kunden køber, vil jeg forsøge at udrydde den, med mindre dette strider mod essensen i konceptet. I MLM-firmaer har man som enkeltsælger ikke indflydelse på at luse ud i konceptet, så ansvaret for dette må ligge i toppen, hvor beslutningerne tages - altså i konstruktionen af selskabet.

Jeg nævner dernæst 7 forhindringer (og ikke 6 som jeg senere selv påstårEmbarrassed).
Det acceptable MLM-firma skal altså leve op til en positiv omforumlering af disse:

1. Hvervning af sælgere baseres på sælgernes kompetencer - ikke familieforhold og sociale relationer.
2. Produkterne er af højeste kvalitet i sin genre og til en pris, som svarer til dette.
3. Sælgere uddannes i at opføre sig etisk forsvarligt og serviceminded overfor kunder - kan de ikke leve op til det, fyres de.
4. Hvervemøder annonceres som hvervemøder - salgsmøder som salgsmøder - således at man altid kender formålet med mødet, før man kommer.
5. Der oprettes et etisk regelsæt for hvilke situationer, der er acceptable som salgssituationer - regelsættet søges godkendt af forbrugerstyrelsen.
6. Produkterne beskrives objektivt i den del af materialet, som udgøres af fakta.
7. I reklamematerialer lægges vægt på at give et retvisende men naturligvis positivt billede af produktet.

Jeg mener som sagt, at Tupperware stort set lever op til dette - dog kender jeg ikke deres holdning til pkt. 1. og slutninge af pkt. 3.

Jeg har faktisk selv været i gang med at udvikle et MLM-firma, som kunne leve op til de 7 krav.
Baggrunden var, at jeg via en jobannonce, hvor man søgte en underviser, var blevet lokket til et hvervemøde i noget, der vist nok hed IHI-Lederudvikling (jeg ved ikke, om det stadig eksisterer). Jeg vurderede materialerne (som jeg ikke kunne låne med hjem til grundigere studier) og fandt ud af, at de var elendige. Jeg var ret nyuddannet fra universitetet på det tidspunkt, og havde i et soloprojekt udviklet et langt bedre (syntes jeg) undervisningssystem, og jeg var fascineret af at tjene pengene ved at dele sin viden og risiko med andre. Jeg ville dog ikke acceptere ideen med "afgifter for at være med" og alt det der, men det var faktisk heller ikke nødvendigt for at få systemet til at køre.
Jeg husker ikke, hvad der fik mig til at standse udviklingen af mit MLM-system, og jeg tror ikke, der ligger materialer fra dengang i nogle af mine støvede arkiver. Men jeg er overbevist om, at det sagtens kan lade sig gøre at etablere et kvalificeret MLM-firma, som sælger ordentlige produkter eller ydelser på ordentlige vilkår.

Og som én af mine venner for nylig afsluttede invitationen til sin 40 års fødselsdag:

Det synes jeg egentlig godt man kunne tænke lidt over.

mvh Hans

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:06

Man behøver ikke netop at annoncere i medierne, men nogle distributører ville sikkert gøre det, andre vil måske stå på messer, udstillinger eller evt. markeder. Det jeg mener er at de er frigjort fra omgangskredsen.

Størrelsen af provision afhænger af antal distributører i linien uanset om man selv har bidraget med nogen selv. Det kan lyde som om at nu skal man rigtig køre frijul, det er selvfølgelig ikke hensigten, men der er mig bekendt folk der godt kan se mlm fordele, men er født i en familie og omgangskreds som er så stærkt tilhænger af trationelt erhverv så de ikke har en jordisk chance for succes hvis de ikke får den hjælp der ligger i en linie der bygger sig selv. Når så disse distributører fortæller deres familie hvordan det er gået så skal de nok komme med, så vedkomne vil altså også skaffe medlemmer, men bare senere i forløbet.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener at have hørt at Amway har noget med et ben som godt nok udelukkende giver rabat på, men dog vokser af sig selv.

Venlig hilsen

hpr

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:12

Morten:
Jeg hører flere af jer der omtaler en MLM forhandler som en sælger.. Er i klar over hvor forkert en holdning det er og er i klar over at sælgere faktisk er de dårligste MLM'ere. En sælger har fokus på salget og på den kortsigtede indtjening, mens en god MLM'er har fokus på coaching og videregivning af koncept, ide og produkt.

Her er du nok inde ved ét af de interessante punkter.
Hvis MLM'eren føler sig som en coach, der skal videregive et koncept, og ikke som en sælger, har han netop sit fokus i det uetiske felt.
Den vigtigste af de etiske grundregler for en coach er at lade den coachede søge sine egne løsninger. Hvis du som coach vil videregive et koncept, bryder du denne etiske grundregel, og bliver ikke coach med prædikant (formidler af forud defineret sandhed).
Dine underordnede i pyramiden vil - hvis du er en dygtig prædikant - forsøge at kopiere din måde at gøre tingene på. Derved bliver de selv til prædikanter, men dine reflekterede overvejelser går tabt på vej nedad i pyramiden og tilbage står kun dogmerne. Dit firma bliver nu repræsenteret af nogen, der kender sandheden uden selv at have erkendt den, og det er problematisk. For at opretholde sådan et system er man nødt til at anvende nogle af de samme metoder som f.eks. sekter og gammeldags fagforeninger anvender. Det kan f.eks. være en fed sang om en ørn, eller ekstatiske stor-events med karismatiske ledere, der er i stand til at skabe eufori.

Det 100% accepterede MLM-firma skal se sine MLM'ere som sælgere - ikke som coaches eller prædikanter.

mvh Hans

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 13:04

Morten:

Det var så en masse indlæg om det der IKKE skulle være i et MLM firma.. Kan vi prøve at komme ind til kernen og diskutere hvad der skal være og hvordan vi gør det.. Det er relativt let at komme med alle de negative punkter. Mange af jer herinde, har jo ofte spøgt med at lave sjove MLM firmaer med alle mulige underlige tiltag...

Kan vi ikke bruge den intellekt der er herinde til at finde frem til hvad det bedst egnede produkt er og hvordan koncptet formidles på bedste vis.

Jeg kan fornemme at der er stor fjendtlighed med venne hvervning og fancy salgsmøder, men et eller andet sted så er det jo essensen i MLM.. At man holder et home party hvor der er baseret på at venner og bekendte laver et køb af de varer man har til salg.
Hvordan kommer man ud over det og skaffer sig kunder derudover..

(Svaret er ikke myntet på at jeg ikke ved det. Det bør være et generelt svar der fortæller hvilke tiltag der så bør laves for at få kunder til)

Som jeg ser det er det egentligt ikke slemt at hverve venner og bekendte, hvis blot man er objektiv når man informerer dem om produkt og pay plan.. Klart at der er mange der ikke gør, men det bliver fiirmaet jo ikke nødvendigvis ringere af..

Som tidligere nævnt er der en del intellekt herinde der må kunne bruges konstruktivt, istedet for at bruge den på at sable alt og alle ned. Byg en plan op omkring et produkt og lad os vide hvordan fremtidens MLM, Network Marketing, Salgsmåde kommer til at se ud.

Det er absolut ikke for at være negativ.. Men dit spørgsmål var, hvad der skulle til for at mlm blev 100 % accepteret i Danmark.. og det var så det du fik svar på.
Nogen gange kommer man til at stille et spørgsmål, hvor man egentlig ikke har lyst til at høre svaret, og jeg tror, det var det der skete for dig?
Hvis alle 100% skal acceptere mlm, må et af svarene da absolut være, at når nu så mange er imod vennehvervning, skal der ikke være vennehvervning.. Ellers accepterer alle ikke mlm og så har du ikke fundet en løsning..

Og så er det vel underordnet, at vennehvervning i dine øjne er godt?

Jeg synes ikke, der er nogen i denne tråd, der har sablet nogen ned - Vi svarer jo bare på dit spørgsmål..

Og for at være helt ærlig, synes JEG at det er irriterende, at når nu jeg bruger min tid på at fundere over dit spørgsmål og svare på det, du spørger om, gider du ikke tage stilling til svaret, men afviser det blankt som værende negativt.

Du beder om helt konkrete svar, og jeg synes, jeg har svaret helt konkret!

Side 2 ud af 5 (42 indlæg)