Som ved ethvert andet salg, skal I kigge på, hvad det er der skaber forbrugernes modstand.
1. Vennehvervning - er ekstremt upopulært, fordi det skaber grobund for ødelagte sociale relationer
2. Skodprodukter - er meget upopulære, fordi de ikke lever op til det, de lover
3. Sektagtig adfærd - hvor man fører sig frem som om man har indset sandheden om verdensaltet
4. Indkaldelse til møder på falske forudsætninger - med sætninger som "Kommer du ikke lige over og hører om en idé jeg har fået"
5. Salg på uventede tidspunkter - som f.eks. mekanikeren, der begynder at sælge eller hverve, mens man er på prøvetur i bilen
6. Pseudovidenskabelige forklaringer på produktetes effekt - som den med telefonselskabet, der "vender pakkerne på hovedet"
7. Retorik uden vederhæftigt belæg - som f.eks. "Elitesportsfolk bruger en gelé der ligner - derfor er Agel godt for almindelige halvfede danskere."
Payplaner og alt det andet honoreringspjat har ingen indflydelse på forbrugerens accept af MLM.
Hvis jeg får det rigtige produkt med den rigtige service og til den rigtige pris, er jeg faktisk ligeglad med, hvor meget, hvor lidt eller hvordan sælgeren tjener sine penge.
Tupperware er det eneste firma, jeg kan komme i tanker om, der på en OK måde overvinder de 6 punkter.
Så hvis I kan lave klare hvervekampagner, hvor I beskriver produktet frem for en tåbelig påstand om en svensk bistandsklient, der fik en BMW efter et par måneder, hvis I kan skrotte alle de elendige og alt for dyre produkter, hvis I kan få folk til at opføre sig som mennesker og ikke hjernevaskede moonier, hvis I kan holde jeres salgsmøder som salgsmøder og ikke som kammeratlige kom-sammen'er, der "tilfældigvis" udvikler sig, hvis I kan holde op med at opsøge kunder og potentielle kommende sælgere på i akavede situationer, hvis I kan skabe ægte videnskabeligt belæg (eller lade være med at bruge videnskabelige forklaringer), hvis I kan sælge produkterne på det, de er og ikke på, hvem der bruger noget, der ligner - ja, så har I en chance for at få det samlede kundepotentiale til at acceptere MLM-metoden.
Desværre er I oppe mod firmaer som f.eks. Agel go ACN, der klokker i den på alle 6 punkter.
mvh Hans