Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan piratkopiering undgås?

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Det er både rigtigt og forkert. Jeg er enig i at det nok er umuligt at sikre software der kun er på maskinen, men i fremtide vil det heller ikke være tilfældet. Tag f.eks. SPAMfighter. Der henter du et program, men selve logikken ligger på vores server og den kan vi beskytte. Så derfor har vi ingen gratister og fik vi det, så kunne vi lukke for dem meget hurtigt.
Så hvis jeg skulle lave noget andet software, så ville jeg gøre det på den måde hvis det var praktisk muligt.

Dbh Martin

Det er ikke umuligt Martin - du afhænger stadig af at de oplysninger fra brugerens maskine er korrekte. Jeg har ingen anelse om, hvordan I auth'er jeres brugere, men der er ikke nogen af de oplysninger der ikke kan efterlignes/spoofes.

Som sagt, I kan gøre det svært men ikke umuligt. Det I jo gør, at I går den anden vej, og gør det socialt uacceptabelt (jeres disclaimer i bunden).
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 16:37

Men hvordan gør man piratkopiering uacceptabelt?

Jeg gør hvad jeg kan for at få mine egne kunder til at holde sig fra piratkopier, men det er dæleme svært! Vi har er enorm pladesamling, og det hele ligger på en central mediaserver hvorfra de kan høre musikken og overføre til deres mp3/mobil. Så der er musik nok at vælge imellem - og da min musiksmag er meget bred er der også adskilligt af det de selv vil høre (min pladesamling er pudsigt nok endnu mere interessant, men det tager for lang tid at digitalisere den Smile)

Det har også penge nok på bogen til selv at kunne købe den musik de vil høre. Men det sker sjældent...
Lige for øjeblikket har de fundet en genvej, hvor de 'hører' musikvideoer fra YouTube i baggrunden når de sidder ved computeren. Jeg har endnu ikke fundet ud af lovligheden i det, men jeg formoder at Google forsøger at holde piratmusik ude så godt de kan.

I mit erhverv ser jeg ofte computere med piratsoftware. Det irritere mig grænseløst, for i langt de fleste tilfælde kunne det undgåes. Privatpersoner kan klare sig med Gimp eller Picasa til billedredigering, men alligevel henter de Photoshap,; de kunne klare sig med OpenOffice, men jagter alligevel en cracked kopi af Office2007.

Det mest tåbelig er dog at bruge et cracked antivirus/antispyware program - hvor har jeg dog mange gange skulle rydde op efter at der pludselig har vist sig at være en trojaner i skidtet! - og ja, jeg har haft svært ved at holde masken i de situationer.

Tilbage til mit indlelende spørgsmål: hvordan gør vi det uacceptabelt?

Det gik jo meget godt med anti-spritkørsel, selvom det tog en del år. Nu kæmper vi så med hastighederne. Men kan man bruge de samme redskaber? Hvis det kan lade sig gøre at give moralen et spark opad, så vile det sikkert kunne ændre på mangt og meget.

Jeg er ikke i tvivl om, at de vigtigste skridt skal tages hos de mindste børn. Det kan være svært at argumenterer overfor en tiårigs: "Jamen, far! Stjæler du??"

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:51

På 4. år og små 4 millioner klienter på markedet, har vi ikke hørt om det endnu, så det er vist teoretisk.

Dbh Martin

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:21

For mig at se, handler det om at eliminere de undskyldninger som folk har for at benytte sig af software/musik de ikke har købt rettighederne til.

Piratkopieringen af musik startede jo (som jeg husker det) fordi der ikke var lovlige alternativer til at få det nyeste musik elektronisk. Man kunne købe en CD, rippe den, måske bruge tid på at omgå kopibeskyttelse, navngive alle lydnumre, etc etc. og modsat kunne man downloade Napster på 5 sec og vupti havde man på det tidspunkt jordens bedste arkiv. Jeg tror knap nok "gratis" var den bedste salgsfaktor for Napster; det var mere faciliteterne programmet tilbød.

Lige pt er min begrundelse for ikke at gide købe lovligt musik på nettet, at jeg modtager det fyldt med latterligt DRM som vanskeliggører min brug af det. Hvis jeg alligevel ikke selv kan bestemme, så kan jeg lige så godt bruge netradio...
Prisen for musik online er såmendt ganske rimelig, de omkostninger som industrien har. Jeg køber ikke folks undskyldninger om at de ikke har råd - man kan købe de numre man har lyst til, modsat tidligere hvor man skulle købe en hel CD.
Musikindustrien har sovet noget så forfærdeligt i timen og det straffes de til stadighed for. De er begyndt at vågne op og det lader også til at de snart vågner helt og fjerne alt det skide DRM, således at vi der gerne vil lege med dem i en selvbestemt baghave, også kan komme til det.

Software er straks mere tricky... her er vi påtvunget DRM i en eller flere former og for så vidt er det også ok, men skal sjældent flytte sit software og man har hellerej ofte betalt for at bruge sammen licens på flere computere.
Jeg tror det kommer med tiden, at os der betaler for vores software ikke bare deler ud af dem. Hvis jeg delte mine Office 2007 eller Windows CD'er med alle dem som spørger over msn "har du ikke lige en windows/office jeg kan låne, jeg har lige fået en ny super lækker bærbar" ja så spærrede MS sgu da min adgang til opdateringer mm hurtigere end jeg kunne nå at sige "thepiratebay".
I det omfang at et program har behov for bare løbende at kunne connecte til internettet for at hente opdateringer, så tror jeg også at folk nok skal blive bedre til at købe programmerne eller finde gratis alternativer. Særligt i takt med at vira, spam og nu også scam tager til år for år, får folk øjnene på for sikkerhed på computeren og de fleste skal også nok lære at crackede versioner af windows, office, Norton/Mcafee osv. ikke er jordens bedste løsning.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:08

Som Martin så rigtigt understreger, kan software der trækker på en eller anden form for (del-) komponent der ligger online sikres så godt som 100%. Teoretisk vil enkelte brugere muligvis kunne snyde, men ikke i stor stil, og jeg kan ikke forestille mig mange der gider bruge 3 uger på at hacke en service til $49 :) - og som sagt, det kan ikke replikeres og skaleres og er derfor ikke et reelt praktisk problem.

Men, der er jo mange andre slags software. F.eks. lkaver jeg meget musik og her er det et must at den computer jeg bruger IKKE er tilsluttet Nettet - ellers kører den slags systemer ganske enkelt ikke stabilt nok. Musiksoftwaren skal have 100% ret til alle resurser - konstant.

Og det er så bare musiksoftware. Der er 1000 andre former for applikationer, hvor det ikke dur at binde dem til et online komponent.

Hvis vi så ser på den "traditionelle" software - hvor man køber CD med et program (eller musik, eller film) på, til installation på egen (ikke online) maskine, så er det umuligt at beskytte det 100%. Jeg synes Oscars analogi er rigtig god:

"Kan vi stoppe kriminalitet"?

Selv hvis vi indretter hele vores samfund som et stort lukket fængsel vil vi stadig have kriminalitet. Se bare på fængslerne! Og hvem gider leve i sådan et samfund? Nej, så hellere leve med en smule kriminalitet og et rimeligt politi og retsvæsen. Og ja, så er der nogle kriminelle der ikke opdages og slipper fri, men det er det bedste kompromis der er, synes jeg.

Og det samme gælder, måske i endnu højere grad, for software: Jo mere det sikres, jo mere ulideligt bliver det at bruge for de rigtige kunder.

Og så spørger du hvordan vi gør piratkopiering uacceptabelt?
Det er jeg ikke sikker på vi skal - i hvert fald sådan helt entydigt. For piratkopiering er ikke nødvendigvis altid en helt fasttømret størrelse - særligt ikke med udbredelsen af nye, og mere fleksible, ophavsrettighedsløsninger (f.eks. Creative Commons), end de gamle. Så jeg synes det kan være svært, at være helt firkantet i forhold til noget der slet ikke er det - og sikkert bliver det mindre og mindre fremover.

Jeg kan også godt se nogle fornuftige argumenter fra dem der kæmper for "try before you buy" hacks. Ud fra en gammeldags betragtning kan det naturligvis godt synes urimeligt, men jeg tror vi bliver nødt til at acceptere visse forandringer i Ophavsret, generelt, i fremtiden.

Et sidste, men ret godt, eksempel på hvornår det kan være OK at køre hacked software er et jeg selv har fra musiksoftware-området.
Jeg har siden tidernes morgen brugt programmet Cubase som sequencer og har troligt betalt for det - flere gange endda, på forskellige platforme (gennem tiden) og i forskellige selskaber. Det har jeg det fint med, for det er et vigtigt stykke software for mig, som er rigtig godt.
Problemet er så opstået i forbindelse med de nyeste versioner. De har nu indbygget SÅ meget kopibeskyttelse i programmet at det kører virkelig dårligt. (Faktisk kalder de den fysiske dongle key flere hundrede gange bare i de første minutter efter startup!) Jeg begyndte derfor at se på, og teste, nogle af de hacks af samme program som er ude. Det bedste af dem, fra H2O, viste sig at køre MEGET bedre end originalsoftwaren (som jeg altså HAR betalt for!). Test som andre har lavet viser at den hackede version kører ca. 80% bedre, og mere stabilt, end originalen... 80%! Men er det så lovligt for mig at installere den hackede version, nu hvor jeg jo har betalt for programmet? Sikkert ikke. Øger det min loyalitet overfor Steinberg (der laver programmet) at JEG som betalende kunde skal leve med et produkt der er 80% dårligere end det som gratisterne får? Nope!

Og for at der nu ikke skal være tvivl, så synes jeg naturligvis også man skal betale for den software man bruger. Men jeg tror bare ikke man kommer langt med et forsøg på helt stivnakket at gøre piratkopiering uacceptabelt hos befolkningen som helhed - der er simpelt hen for mange gode argumenter imod det, og praktiske forhold (CC) som hurtigt kan gøre det til noget vrøvl :)

Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 20:14

Kan man stoppe piratkopiering?

Jeg mener ikke, det kan lade sig gøre, uden at genere de hæderlige folk, der gerne vil betale for deres underholdning\whatever som pæne mennesker. Der er bare en hel del folk, der deltager i en hardcore kommunistisk livsførsel - de vil ikke betale for noget som helst, hvis de kan komme afsted med det. Det være sig software, film, musik, tegneserier, you name it. Der er i særdeleshed en tung koncentration af denne type mennesker i de hersens torrent tracker miljøer.

Jeg har overvejet at udgive mine tegneserier online, eller tilbyde andre ting online, men jeg kommer som regel fra det igen, når jeg så ser det ligge til pirat download - som regel med en hånende besked tilhæftet, fra piraten.

Der er desværre en del mennesker, der ingen respekt besidder for det arbejde f.eks filmfolk laver. Det tager snildt et par år for en instruktør at færdiggøre en film, og han skal måske hæve størstedelen af sin gage på procenter af indtjeningen. Alt imens folk kræver større og federe special effects, ja så downer de hele lortet =)

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 08:49

@Martin

Som sagt - svært (og i praksis kan det ikke betale sig i hvert fald for jeres service, som DeMib skriver), men det gør det ikke umuligt. Men det er en akademisk diskussion.

@Hans Christian Vang 

Hvis man i mange år har følt sig irriteret over at blive behandlet som en forbryder, er det svært at tage især filmbranchen og musikbranchen seriøst. De lider meget af at originalen ikke er lige så god som kopien. Jeg nævner i flæng - Sony's DRM-rootkit, Kopibeskyttelse på CD'er, så lydkvaliteten blev dårlig i alt andet end WMA, advarsler om at jeg bliver sagsøgt "Langt ind i helvede", hvis jeg kopierer den film, som jeg lige har betalt for at se og jeg kunne blive ved. Det er den mentalitet, der har gjort det socialt acceptabelt at kopiere immaterielle ting som software, film og musik.

Generelt gælder det ikke om at beskytte den nuværende forretningsmodel, men i stedet for finde på nye forretningsmodeller, som tager højde for det og udnytter det. Nu nævner du online tegneserier - der er en del, der har stor succes med at give det væk, og så lave konkurrencer, lodtrækninger, hvor kun betalende kunder kan deltage. (fx Ctrl-Alt-Delete). Han giver sine tegneserier væk gratis online - og sælger så papirkopier separat lækkert indbundet osv. Men at prøve med advokater og sagsøge gamle damer, der knap nok kan komme på internettet for at fildele - det er fanme tåbeligt.

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:01

Vi starter med et argument fra inspirationstrådden...

Lone S. Hansen:
VictorMark, du er way off track og har skudt ved siden af med dit argument.

Der er ingen her, der har "begået en typisk dinosaur-fejl" og har afskrevet fildeling og torrents som ren kriminalitet, kun brugt af samfundets rødder, som du siger.
Du tog øjnene fra bolden og glemte hvad diskussionen handlede om og lirrede i stedet dit standard "Ja-det-er-teknisk-set-tyveri-men-hvis-det-ikke-blev-gjort-ville-vi-ikke-have-denne-fantastiske-revolution-som-også-kommer-dig-til-gode-fordi-du-nu-kan-købe-en-enkelt-sang-i-stedet-for-hele-albummet-det-var-aldrig-sket-uden-halvfemsernes-ulovlige-fildeling-og-rysten-musikindustrien-i-sin-grundvold-så-selv-tak-morfar"-argument.

Sagen handler om, at manden ledte efter et alternativ til Photoshop. Du foreslog ham at stjæle det.
Længere den ikke.

Så grunden til opstanden, er ikke at vi er nogle stenaldermænd der sidder og grynter til hinanden og i øvrigt er fuldstændigt ude af trit med resten af verden og det medie som langt størstedelen af brugerne herinde i øvrigt bruger som primær platform i deres virksomheder.
Opstanden opstod, fordi du ikke længere er på Fark.com, eller Newz.dk. Vi er voksne mennesker, der (i modsætning til dig) står frem med fulde navne og repræsenterer virksomheder, som vi driver og har bygget op fra bunden og lever af.
Tyveri - eller opfordring til samme - fra hvadend industri det måtte være, ligegyldigt hvor antikveret den måtte virke i dine øjne, er ikke velkomment her - og jeg har intet andet end hovedrysten tilovers for, at du tillader dig at blive damefornærmet over hvor ude af trit med den digitale verdenssituation vi er, når du samtidigt ikke har empati nok til at sætte dig ind i, at vi som virksomhedsejere (hvoraf nogle af os, blandt andet lever af royalties og licensaftaler) ikke kan stå inde for ulovligheder, og synes at du er en røv med ører (hvor våd du end måtte være bag dem).

Personligt glæder jeg mig, til du en dag tør stå frem herinde, både med navn og med eventuel virksomhed og stadig opfordre til tyveri.
Derudover skal jeg være den første i køen, til at uddele en Tudekiks, når du første gang oplever at se noget af dit grafik (som du i øvrigt har kreeret i din ulovlige version af Photoshop), med et andet afsendernavn end dit eget, optræde på enten et website, i tv eller i et blad og huske dig på dit eget mantra: "Alle stjæler. Velkommen til det 21. århundrede, Grauballemand".

Først et par ting:

- Mit Photoshop + hele CS2 (og alle andre programmer på min computer) er købt.
- Musikken bliver købt på iTunes.
- JA, jeg har downloaded musik før.
    o  Du er 26. Har du aldrig? Du kender ingen der gør det?
- Jeg står fremme med mit fuldenavn (der er bare et mellemrum).

Jeg kan mærke din frustration, og også behovet for at det skal gå ud over nogle. Så ja, jeg tager retrykket imod din skidebalde. Jeg skal også nok sende beskeden videre til resten af generationen (vi bruger brevduer).

Jeg vil nu besvare trådens tema... Der bliver nok også lidt fremtidssnak, men du er velkommen til at kigge væk, Lone.

Som sagt, er jeg ikke selv storforbruger (helt forkert ord), men for argumentets skyld tager jeg træbenet og øjeklappen på, og kommer med mit syn (hverken en forkastning, undskyldning, eller et forsvar) på sagerne.
Ligesom i reklamerne... vi (generationen) ville aldrig stjæle en taste, eller en bil, eller tyggegummi for den sags skyld. Men alligevel finder vi det naturligt at tage musik...Selv herinde sidder der brugere, på computere spækket med stjålet software og musik (og hvis ikke andet, så jeres børn med det samme).
Så hvorfor?

1. Tilgængeligheden (tre klik og et mus-skub)
2. Størrelsen (’alle gør det’)
3. Konsekvensen (ingen)
Eksremt forenkelt, men alligevel er det rimlig simpelt. Når en af de 3 ting ændre sig, vil fænomenet også.

Variablen er forretningsmodeller, der har 1. og 2. og en 3’er der hedder ’billig’.
Som Magnus Lund er inde på, handler det om at skabe helt nye forretningsmodeller. Hvis fremtidens industrier opfylder alle brugernes griske behov, vil ulovlig downloading være forbeholdt svenske nørder, og teenage drenge med soveværelseservere.
Derudover, er der også de lidt mere Sci-Fi spørgsmål som, om denne teknologi giver os et Internet der er selvstyret, styret af staten (se Kina, Iran, Tyrkiet), eller et større internationalt korps.

Som Morten, vil jeg også efterlade jer med et par links.

Will Radiohead start a trend?
The Third Wave

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:22

ja - piratkopiering kan stoppes. Du skal bare lade være med at producere noget.

I lidt mere seriøs tankegang, så findes utallige systemer, som alle har måttet lide den fantastiske skæbne, at kopisikringen blev brudt. Jeg vil ikke udelukke, at der engang om mange år vil blive opfundet antipiratkopieringens dybe tallerken, men som vores forstand er i dag, så rækker fantasien ikke til at finde den praktiske løsning uden at genere de "lovlydige" borgere.

Egentlig er jeg modstander af kopisikringer - ikke fordi de eksisterer, men fordi nogen mener, at der er et behov for dem.

Som allerede nævnt, så skal der være en online del af et stykke software for at sikre imod uretmæssig kopiering i nogen grad. Og hvis vi derefter ser bort fra hacking af selve serveren, så bør det kunne lade sig gøre at lave programmer, der ikke kan kopieres - og som ikke i stor udstrækning genererer brugeren. Programmet, Spamfighter, kan da også nemt hackes, så det ikke viser disclaimeren i bunden, selvom man bruger den private version.

Mikkel nævner musikprogrammer (jeg er enig), som ikke er gode at have online. Jeg kan så nævne styreprogrammer til CNC-maskiner. Disse bør også være offline.

En lille (ukomplet) liste over gængse kopisikringer, som alle er blevet brudt relativt hurtigt efter lancering:

*DRM

*Dongles

*Registring

*Email-autentifikation

*Produktnøgler

*Annoyment (irriterende ting, såsom reminders og ventetider ved launch)

Nå - god debat :)

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 21:23

Du tager meget flot imod Lones svada, den ros skal du ha'!

Men derudover har jeg intet til overs for dine argumenter.

At man stjæler fordi:

• det er nemt
  • alle gør det
  • der sker ingnting ved det

det er ganske enkelt ikke brugbart som undskyldning for at stjæle - og så kan du snakke udenom og kalde det at tage lige så meget du. Det er tyveri og så er den ikke længere!

Det er også nemt at springe i bilen og kører selvom man har drukket, men det er ikke socialt acceptabelt ret mange steder mere. Uanset om man bliver taget eller ej.

En del af problemet kan løses med andre forretningsmetoder, og det er jo også det Radiohead har gjort. De har selv valgt at lægge deres musik ud til download i håb om, at de stadig kan have en tilpas stor indtægt alligevel. På samme måde som Prince der forærede sin seneste cd væk sil samtlige abonnenter på The Sun (tror jeg nok).
 Men det er jo dem selv der vælger at stille deres knst til rådighed uden at det koster noget. Det er IKKE et argument for at hugge alt andet musik, som kunstnere stadig forventer at kunne leve af at fremstille.

Jeg tror stadigvæk at den bedste metode vil være at gøre det MORALSK UACCEPTABELT at gøre brug af priatkopier.

Og så er der så stadigvæk en diskussion tilbage om hvordan man gør det...

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)