Det er ikke umuligt Martin - du afhænger stadig af at de oplysninger fra brugerens maskine er korrekte. Jeg har ingen anelse om, hvordan I auth'er jeres brugere, men der er ikke nogen af de oplysninger der ikke kan efterlignes/spoofes. Som sagt, I kan gøre det svært men ikke umuligt. Det I jo gør, at I går den anden vej, og gør det socialt uacceptabelt (jeres disclaimer i bunden). |
Men hvordan gør man piratkopiering uacceptabelt?
Jeg gør hvad jeg kan for at få mine egne kunder til at holde sig fra piratkopier, men det er dæleme svært! Vi har er enorm pladesamling, og det hele ligger på en central mediaserver hvorfra de kan høre musikken og overføre til deres mp3/mobil. Så der er musik nok at vælge imellem - og da min musiksmag er meget bred er der også adskilligt af det de selv vil høre (min pladesamling er pudsigt nok endnu mere interessant, men det tager for lang tid at digitalisere den )
Det har også penge nok på bogen til selv at kunne købe den musik de vil høre. Men det sker sjældent...
Lige for øjeblikket har de fundet en genvej, hvor de 'hører' musikvideoer fra YouTube i baggrunden når de sidder ved computeren. Jeg har endnu ikke fundet ud af lovligheden i det, men jeg formoder at Google forsøger at holde piratmusik ude så godt de kan.
I mit erhverv ser jeg ofte computere med piratsoftware. Det irritere mig grænseløst, for i langt de fleste tilfælde kunne det undgåes. Privatpersoner kan klare sig med Gimp eller Picasa til billedredigering, men alligevel henter de Photoshap,; de kunne klare sig med OpenOffice, men jagter alligevel en cracked kopi af Office2007.
Det mest tåbelig er dog at bruge et cracked antivirus/antispyware program - hvor har jeg dog mange gange skulle rydde op efter at der pludselig har vist sig at være en trojaner i skidtet! - og ja, jeg har haft svært ved at holde masken i de situationer.
Tilbage til mit indlelende spørgsmål: hvordan gør vi det uacceptabelt?
Det gik jo meget godt med anti-spritkørsel, selvom det tog en del år. Nu kæmper vi så med hastighederne. Men kan man bruge de samme redskaber? Hvis det kan lade sig gøre at give moralen et spark opad, så vile det sikkert kunne ændre på mangt og meget.
Jeg er ikke i tvivl om, at de vigtigste skridt skal tages hos de mindste børn. Det kan være svært at argumenterer overfor en tiårigs: "Jamen, far! Stjæler du??"