Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan piratkopiering undgås?

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:37

Jeg tror svaret på det ligger i nogenlunde samme kategori som svaret på: "Kan vi stoppe kriminalitet". 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44

Der er altid folk der vil forsøge at undgå at få pungen op af baglommen, ligegyldig indenfor hvilket område vi snakker om. Derfor tror jeg som Oscar ikke på at dette nogensinde sker.

Men man kan jo håbe at flere får øjnene op for opensource programmer, og dermed kan nedskære på hvor stort et beløb der skal smides efter det sidste software man mangler til sin programpakke - og håbe at folk så vil betale for denne software.

Det er jo en meget nobel tanke, da dette også ville gavne udviklingen i opensource programmerne, hvilket vi alle jo ville få glæde af. Men jeg tvivler dog stadig på at man kan komme det helt til livs. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:06

Kan piratkopiering undgås? Ja, det tror jeg faktisk godt at det kan.

Men, hvis man forestiller sig et totalt kopisikret program, vil det sikkert være så besværlig for brugeren at benytte programmet (pga. forskellige typer authentication som skal gennemføres HVER gang programmet køres), at det vil irritere i længden. Derfor tror jeg at software branchen i almindelighed, og måske Microsoft i særdeleshed, vil forsøge at finde en gylden mellemvej mellem brugervenlighed og kopisikkerhed.

mvh Carsten

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 12:37

@Carsten 

Jeg tror ikke det er muligt 100% at kopisikre et almindeligt stykke software, fordi:

* Programmøren af programmet har ikke fuld kontrol over alle programmer på maskinen, brugeren sidder på.

* Programmøren af programmet har ikke fuld kontrol over maskinen, brugeren sidder på.

Derfor vil man til hver en tid kunne knække  en kopisikring givet nok viden og nok tid. At tro at man kan forhindre kopiering på denne vis er en illusion - sådan lidt som forsikringsselskaber, der påstår at man ikke kan stjæle en bil med startspærre.

Med musik og kopiering er det endnu værre, fordi på et eller andet tidspunkt skal lyden kunne afspilles, så det menneskelige øre kan opfange det. 

Man kan gøre det besværligt, ja - men som du også skriver, leder det hurtigt til en dårligere brugeroplevelse.

[EDIT]

Det man i stedet skal gøre, er at gøre det socialt uacceptabelt - dvs. 'opdrage' kunderne til at betale. Hovedpunkterne for at gøre det er:

1. stole på kunderne og give dem fuld adgang, når de køber.

2. gøre originalen bedre end kopien. Med musik kan det fx være specielle tilbud, limited edition stuff til dem der har købt CD'en. På softwareområdet er det noget med forbedret support, gratis downloads af nye plug-ins osv. osv.

DRM/Kopisikringen bryde grundlæggende med begge punkter og gør det socialt acceptabelt at kopiere. Det legitimerer ikke, men det er ikke det vi snakker om her.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:43

Det er både rigtigt og forkert. Jeg er enig i at det nok er umuligt at sikre software der kun er på maskinen, men i fremtide vil det heller ikke være tilfældet. Tag f.eks. SPAMfighter. Der henter du et program, men selve logikken ligger på vores server og den kan vi beskytte. Så derfor har vi ingen gratister og fik vi det, så kunne vi lukke for dem meget hurtigt.
Så hvis jeg skulle lave noget andet software, så ville jeg gøre det på den måde hvis det var praktisk muligt.

Dbh Martin

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 12:50

Martin Thorborg:

Det er både rigtigt og forkert. Jeg er enig i at det nok er umuligt at sikre software der kun er på maskinen, men i fremtide vil det heller ikke være tilfældet. Tag f.eks. SPAMfighter. Der henter du et program, men selve logikken ligger på vores server og den kan vi beskytte. Så derfor har vi ingen gratister og fik vi det, så kunne vi lukke for dem meget hurtigt.
Så hvis jeg skulle lave noget andet software, så ville jeg gøre det på den måde hvis det var praktisk muligt.

Dbh Martin

Tilgengæld opstår der vel bare andre problemstillinger, såsom at virksomheder bruger deres privatudgave både i firmaet og derhjemme, og på den måde bliver "gratister"?
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:58

Jo, men så skal de så leve med at der i alle mails stårt at de bruger en version der kun må bruges privat og dertil annoncerer de så også for os, så problemet er ikke så stort.

Dbh Martin

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:02

Martin Thorborg:

Jo, men så skal de så leve med at der i alle mails stårt at de bruger en version der kun må bruges privat og dertil annoncerer de så også for os, så problemet er ikke så stort.

Dbh Martin

Smart, så er i jo ret godt sikret.
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 13:28
Martin Thorborg:

Dbh Martin

Det duer jo så kun så længde at det er et program der kræver at du er online.. og det er jo lidt problematisk hvis det f.eks. var word vi talte om her. så ville jeg ikke kunne bruge det på min bærbar når jeg ikke var online.. og det ville være utrolig upraktisk. Sååå jeg tror vi skal noget ud i fremtiden før det ville være muligt. Tror ikke der bliver stillet fri trådløs internet world wide indenfor de næste 5 år :-)
Side 1 ud af 5 (47 indlæg)