Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverandører der dikterer priser, hvad mener i?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Glostrup
Tilmeldt 26. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Fra  Haandlavet.dk Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes selv at det er noget svineri. Vi har selv oplevet det med leverandør, de havde alverdens undskyldninger. Det endte så med at vi måtte finde (deres) produkter hos andre leverandører som hellere end gerne ville handle med os :)

Tim

Køb kompatible billige dymo labels og spar penge på dine forsendelser.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:29

Bettina-Elisabeth:

ØH, du spurgte om vores holdning til dine 3 spørgsmål og den er vi kommet med. Du skriver "Vi er enige om at det ville være dejligt for mange, hvis man kunne koordinere priser og holde dem kunstigt oppe. Men nu er det ulovligt og længere er den jo ikke."

Hvis den ikke er længere, så er emnet vel uddebatteret. Eller sagt på anden måde så må du jo agerer på de ulovligheder som du henviser til eksisterer.

Bedste hilsner

Bettina

At ting er ulovlige, betyder ikke at de er nemme at løse. Jeg mener bestemt at den slags virksomhedre skal straffes og det hårdt, men hvordan griber man det lige an? Den virksomhed jeg arbejder med, risikerer jo at gå konkurs hvis den ingen varer får og så kan jeg skrive på min gravsten at jeg fik ret, når de en dag kommer i spjældet.

Mht. "stikkeren" så syntes jeg det er lavt og total dårlig stil. Jeg ville virkelig have problemer med mig selv hvis det var mig..
Nuvel, de er vel pressede. Det er jo ikke noget man gør hvis man er oven på.

Dbh Martin
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 23:30

Jeg syntes at disse "vejledende udsalgspriser" er blevet til ret så "dikterede priser" og det har altid irriteret mig, -for vejledende er vel vejledende !!! Så det er, for mig, helt ok at leverandørerne har vejledende priser, men det er nu engang ulovligt at dikterer priserne.  Og jeg kan slet ikke forstå at 10% kan gøre et så voldsomt udslag. Jeg har engang diskuteret dette med en leverandør, da vi netop snakkede fødselsdagsudsalg og deslige og her var meldingen da ret klar (og de dikterer også priserne). At man sætter ting ned i en kort periode på ex. 10% ville aldrig få dem op af stolen. 

Jeg tror at det hele bunder i at det er nethandel. Det er jo så nemt at sammenligne priserne og finde ud af hvad konkollegaerne gør, -og det kan jo være fint nok i mange sammenhænge, men det har så også denne bagside. Nemlig at tjekke og angive hinanden. Jeg personligt syntes jo at der var mange andre ting, som man kunne gå igang med at arbejde for. Lavere PostDanmark takster. Bedre vilkår for netbutikker. PBS takster osv. -Men det er jo de store ting, som man ikke syntes, at man kan ændre...

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:41

> Hvad syntes i om at leverandører tvinger butikkerne til at holde de samme priser?

Det er ulovligt - oig det er der mange gode grunde til! For hvis ikke der er en reel fri konkurrence i alle led fungerer markedskræfterne ikke. Og hvis ikke markedskræfterne fungerer, så dur markedsøkonomien ikke. Og hvad er så alternativet? Planøkonomi? Nej, det tror jeg vi er mange der gerne er fri for :)

Markedsøkonomien kan kun fungere hvis de spilleregler der er opsat holdes.

Problemet er, at gevinsten ved at bryde reglerne er for stor, straffen hvis man opdages (i Danmark) alt for lille, og risikoen for at den lille butik der står alene med kampen har råd til at kæmpe sagen forsvindende lille.

Det giver en alt for attraktiv risikoprofil på den slags forbrydelser - lille risiko, for en lille straf, for noget der har en stor værdi. Det hænger ikke sammen!

Jeg ved godt at det ikke hjælper nu og her, men generelt bør vi have ændret på erstatningslovgivningen, så risikoprofilen på den slags rettes op. En strammere erstatningslovgivning vil nok ikke stoppe alle, men jeg tror at mange ville undlade det, hvis risikoen var at de måtte gå fra hus og hjem og lukke biksen, når de skulle betale Martin 500 millioner i erstatning. Og det ville gøre Martin mere motiveret til at forfølge en åbenlys urimelig sag.

Jeg tror desværre det bliver svært at gøre så meget ved det i jeres situation, Martin. Med mindre i virkelig gider ofre mange resurser på det - og spørgsmålet er om i dør af det. Problemet er, at i sidder i toppen af det træ der skal fældes - så at sige :)

Jeg har oplevet tilsvarende catch-22 indenfor andre brancher - det er kun dem indenfor der kan fælde banditterne, men de tør ikke, for det vil koste dem selv døden. Og der er for få matyrer i verden ....

Fra Jægerspris
Tilmeldt 28. Dec 06
Indlæg ialt: 513
Fra  Andando ApS Skrevet kl. 09:53

Hej alle

Jeg vil da også gerne komme med nogle kommentarer til dette frustrerende problem. Og med frustrerende, mener jeg begge veje.

Som alle i andre har sikkert har prøvet, så har jeg også mødt (specielt på messer) den afstandtagende der er til netbutikker:

Jeg har talt med chefen for et anerkendt ur-mærke, der direkte sagde til mig, at netbutikker er et onde der er kommet ind i handelen og at de absolut ingen interesse havde i at sælge til netbutikker og kun havde et grin tilovers for kommentarer som, at det er ulovligt at nægte at sælge bla bla bla ...

Jeg har mødt adskillige forhandlere, der lige så snart man siger internet, lige fortæller at mindstekøb er min. xxx kr. og at leveringstiden nok er adskillige uger ...

Hvad angår vejl. udsalgspriser, har jeg kun 1 leverandør, der giver frit lejde, alle andre dikterer deres priser og det syntes jeg, med forbehold, er helt i orden. Det er i orden, så længe man får et frirum (procentssats afhængig af produkter) til at lave udsalgspriser, kampagnepriser eller hvad man nu har gang i. Jeg er klar over, som Martin indleder med, at det er ulovligt, men jeg har oplevet konkollegaer der sælger til kostpris + 5-10%, hvilket de kunne, idet de "kun" kørte deres forretninger i deres fritid, eller som "lærepenge" til det næste projekt. Disse konkollegaer tjener ikke noget (de kan leve af) og så kan man jo sige, at så er de heller ikke på markedet særlig længe, men ... der kommer altid flere til (specielt netbutikker), der lige skal prøve deres evner af og det kan give konstant konkurrence, vel at mærke konkurrence der er umulig at leve op til, hvis man vil have en sund forretning, man skal leve af ... altså: jeg syntes vejl. udsalgspriser er i orden, så længe man kan lave sine kampagner på et rimeligt niveau.

Som Jesper er inde på, ville en "Webshop Forening" måske kunne fordele vægten på skålen, så disse stod bedre, når der skulle forhandles med leverandørerne. Og som Christobel er inde på, så er der mange andre områder, man kunne presse på for bedre betingelser.

Vi er enige om at det ville være dejligt for mange, hvis man kunne koordinere priser og holde dem kunstigt oppe. Men nu er det ulovligt og længere er den jo ikke. Der er jo heller ikke mange af os som forbrugere, der nyder at betale for meget for vores varer.
Dbh Martin

Ja, det kan ikke modsiges, men et lille tankespind:

Hvis leverandørerne ikke har vejl. salgspriser og den ene håbefulde iværksætter (hobby/fritid) efter den anden, satser på at sælge med meget lav avance, ville det så ikke udpine markedet for dem der prøver at leve af det?

Selvfølgelig ville dem med meget lav avance sikkert ikke overleve i længden, men der kommer jo bare en ny til hele tiden, der lige skal prøve. Ville det ikke forringe dine chancer for at have et kundegrundlag, du kan leve af?

Så kan man jo sige, at den der ikke kan leve med konkurrencen, bør vælge en anden måde at tjene til dagen og vejen, men det er vel ikke meningen?

Sagt på en anden måde. Hvis der er 2 firmaer der prøver at leve af deres forretning, er frie priser helt i orden med mig. Men er der 1 firma der skal leve af det og 1 firma (fritid/hobby sælger, som har deres månedlige indtjening et andet sted), der bare skal se hvad det kan blive til, er frie priser ikke i orden med mig ...

Nå, det var mit indspark til denne debat, håber det kan bruges Wink

Blankensteiner-slægten ... en "støvet" hobby :-)

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 10:10
Tilmeldt 19. Mar 06
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 15:03

Der siges, "vi skal jo ikke tilbage til planoekonomien". 

Fri markedsoekonomi er jo det vi allesammen kan lide, teoretisk set, men praktisk set vil et samfund jo ikke kunne koere ordenligt med fri markedsoekonomi. Den frie markedsoekonomi ville jo netop tillade de store at goere som de vil.
Som vi har det i Danmark, altsaa en blandingsoekonomi har vist sig at det er det bedste til vores samfund.

At goere et indgreb ved lov som skulle resultere i at man i detail-leddet ikke maatte gaa under en speciel pris ville jo modsige den anden lov - og ville ogsaa vaere urealistisk.

Men derimod synes jeg personligt at loven skulle tillade leverandoer og koeber at indgaa en kontrakt, som ex kunne vaere; at man ikke maa saenke prisen tilstraekkelig til at det kan oedelaegge brand samt image for produktet.

Selvom det er frustrerende at staa som koeber - Ja saa har man da stadig en vis forstaaelse for leverandoerens holdning.

Big Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:08

Jeg har ikke set andre end dig nævne "fri markedsøkonomi" - jeg, og de fleste andre, snakker om den regulerede markedsøkonomi, som er grundlaget i det meste af verden i dag.

Jeg kan med tilfredshed konstatere, at du med din holding til den (ikke) fri prisdannelse står helt alene. Heldigvis mener det store flertal - over hele det politiske spektrum, at forhindringer for fri prisdannelse skal være forbudt. Så det bliver det nok ved med at være :)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:12

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har ikke set andre end dig nævne "fri markedsøkonomi" - jeg, og de fleste andre, snakker om den regulerede markedsøkonomi, som er grundlaget i det meste af verden i dag.

Jeg kan med tilfredshed konstatere, at du med din holding til den (ikke) fri prisdannelse står helt alene. Heldigvis mener det store flertal - over hele det politiske spektrum, at forhindringer for fri prisdannelse skal være forbudt. Så det bliver det nok ved med at være :)

Ja og gudske lov for det, ellers ville priserne i butikkerne ryge kraftigt i vejret og det er der nok heller ikke nogen af os der har gavn af..
Nææ, de skal nappes og straffes hårdt, de stjæler direkte fra forbrugerne.

Dbh Martin
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 20:16

Mikkel deMib Svendsen:

Heldigvis mener det store flertal - over hele det politiske spektrum, at forhindringer for fri prisdannelse skal være forbudt. Så det bliver det nok ved med at være :)

Det er sådan set os meget godt alt sammen. men selvom det er ulovligt at diktere priser vil det fortsat ske.. ALTID. En grossist har nemlig retten til sige at de ikke føler din forretning passer til deres koncept længere, så at du derfor desværre ikke kan forhandle deres produkter længere..eller et eller andet i den stil. Det er de jo i deres gode ret til. Dermed kan de så også bestemme priserne uden at sige det direkte til forhandlerne. Da de blot kan indstille salget til dem der vælger ikke at følge den vejledende pris. Jeg har efterhånden vennet mig til at de vejledende priser er lig med prisen og den ikke kan forhandles og på en måde så syntes jeg også det er meget godt at grossiset osv. ikke blot sælger til hvem som helst og dermed forringer deres brand. Dermed ikke sagt at jeg ikke syntes at man skal have muligheden for at kunne køre et lille tilbud eller ligende. Jeg syntes blot at det er okay at nogle grossiset holder lidt kontrol med hvordan og til hvad deres varer bliver solgt og dermed holder markedet i balance således at der ikke er en lille hobby forhandler der ødelækket markedet ved at sælge ud til spot priser. Men det er jo lige med at finde grænsen.. For en almindelig forhandler skal selvfølgelig også have muligheden for at kunne styre sine priser lidt,. så længde de ikke bliver dumpet totalt.

Det er jo så bare min mening så kan i være uenige eller ej. Smile men jeg lytter selvfølgelig gerne til agumenter for og imod Wink

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)