Hej alle
Jeg vil da også gerne komme med nogle kommentarer til dette frustrerende problem. Og med frustrerende, mener jeg begge veje.
Som alle i andre har sikkert har prøvet, så har jeg også mødt (specielt på messer) den afstandtagende der er til netbutikker:
Jeg har talt med chefen for et anerkendt ur-mærke, der direkte sagde til mig, at netbutikker er et onde der er kommet ind i handelen og at de absolut ingen interesse havde i at sælge til netbutikker og kun havde et grin tilovers for kommentarer som, at det er ulovligt at nægte at sælge bla bla bla ...
Jeg har mødt adskillige forhandlere, der lige så snart man siger internet, lige fortæller at mindstekøb er min. xxx kr. og at leveringstiden nok er adskillige uger ...
Hvad angår vejl. udsalgspriser, har jeg kun 1 leverandør, der giver frit lejde, alle andre dikterer deres priser og det syntes jeg, med forbehold, er helt i orden. Det er i orden, så længe man får et frirum (procentssats afhængig af produkter) til at lave udsalgspriser, kampagnepriser eller hvad man nu har gang i. Jeg er klar over, som Martin indleder med, at det er ulovligt, men jeg har oplevet konkollegaer der sælger til kostpris + 5-10%, hvilket de kunne, idet de "kun" kørte deres forretninger i deres fritid, eller som "lærepenge" til det næste projekt. Disse konkollegaer tjener ikke noget (de kan leve af) og så kan man jo sige, at så er de heller ikke på markedet særlig længe, men ... der kommer altid flere til (specielt netbutikker), der lige skal prøve deres evner af og det kan give konstant konkurrence, vel at mærke konkurrence der er umulig at leve op til, hvis man vil have en sund forretning, man skal leve af ... altså: jeg syntes vejl. udsalgspriser er i orden, så længe man kan lave sine kampagner på et rimeligt niveau.
Som Jesper er inde på, ville en "Webshop Forening" måske kunne fordele vægten på skålen, så disse stod bedre, når der skulle forhandles med leverandørerne. Og som Christobel er inde på, så er der mange andre områder, man kunne presse på for bedre betingelser.
Vi er enige om at det ville være dejligt for mange, hvis man kunne koordinere priser og holde dem kunstigt oppe. Men nu er det ulovligt og længere er den jo ikke. Der er jo heller ikke mange af os som forbrugere, der nyder at betale for meget for vores varer.
Dbh Martin
Ja, det kan ikke modsiges, men et lille tankespind:
Hvis leverandørerne ikke har vejl. salgspriser og den ene håbefulde iværksætter (hobby/fritid) efter den anden, satser på at sælge med meget lav avance, ville det så ikke udpine markedet for dem der prøver at leve af det?
Selvfølgelig ville dem med meget lav avance sikkert ikke overleve i længden, men der kommer jo bare en ny til hele tiden, der lige skal prøve. Ville det ikke forringe dine chancer for at have et kundegrundlag, du kan leve af?
Så kan man jo sige, at den der ikke kan leve med konkurrencen, bør vælge en anden måde at tjene til dagen og vejen, men det er vel ikke meningen?
Sagt på en anden måde. Hvis der er 2 firmaer der prøver at leve af deres forretning, er frie priser helt i orden med mig. Men er der 1 firma der skal leve af det og 1 firma (fritid/hobby sælger, som har deres månedlige indtjening et andet sted), der bare skal se hvad det kan blive til, er frie priser ikke i orden med mig ...
Nå, det var mit indspark til denne debat, håber det kan bruges