Det er faktisk et stort problem, når leverandører blander sig i udsalgspriserne. Da jeg udover min netbutik også har en fysisk butik, kan jeg fortælle at problemet er lige så stort her.
Ved at vedlægge deres vejledende udsalgspriser med varerne sikrer de at langt de fleste butikker holder sig til den vejledende udsalgspris, da de ikke er interesserede i at være dyrere end deres konkurrenter, så det kan faktisk være et problem begge veje mht. prisen.
Jeg er flere gange også stødt på, at firmaer ikke er interesserede i at handle med on-line butikker med den begrundelse, at de ikke vil have deres eksklusive varer på nettet. Egentlig skyldes det måske mere, at de er bange for reaktionerne fra deres fysiske butikker. Ofte kan man jo finde varerne billigere på nettet.
Mht. dine spørgsmål så synes det er forkasteligt at en konkurrerende forretning "angiver" en kollega. For det første er der ikke sket noget ulovligt, og det er da sørgeligt, at den pågældende kollega føler sig så truet, at den mener, at det er nødvendigt at "sladre" i stedet for at finde på et bedre tiltag selv. Det virker lidt som et børnehavebarn, der står og tramper i jorden og løber hjem til mor. Prøv da at tro så meget på dit produkt at du ikke gå i panik.
Jeg synes ikke butikker skal holde de samme priser. Jeg mener at det skal være helt normalt at butikkerne både de fysiske og netbutikkerne sætter deres priser efter hvad de mener de skal koste. Dvs. gør jeg nu et godt kup, skal jeg også have lov at have en god avance på nogle varer, da der jo også bliver sat en masse til et andet sted (udsalg mv.). Lige såvel som man også skal kunne lave en billigere pris på et produkt, hvis man er tilfreds med det man tjener. Synes det er frygteligt at skulle lade sig diktere.
Sidste år havde jeg selv et parti støvler som jeg valgte at sælge 200 kr. dyrere end en anden butik i byen. Jeg havde fået af vide af leverandøren at jeg var den eneste i byen, der forhandlede hans varer. Da jeg fandt ud af det havde jeg to muligheder. jeg kunne vælge at blive irriteret og sætte varen ned, men jeg valgte rent faktisk at holde prisen højere. Havde udsolgt af støvlerne på 1½ uge (36 par).
Mht. hvad man gør ved leverandørerne er den straks værre. Jeg tror dog at tiden arbejder for os. Lige nu har folk masser af penge at bruge, men når tiderne skifter, tror jeg at de fysiske butikker vil tabe terræn til netbutikkerne, og derfor vil leverandørerne hvis de vil overleve være nød til også at sælge deres produkter på nettet. Men om problemet bliver løst før er svært at svare på. Det kræver jo at butikkerne står sammen i stedet for at modarbejde hinanden.
Håber mit svar gav mening.
Mvh.
Pia Engelbrechtsen