Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverandører der dikterer priser, hvad mener i?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg arbejder med en del e-butikker og en af dem sælger nogle varer i et meget konkurrencepræget marked. Der er en del mærkevarer man helst skal have for at drive en god forretning og alle leverandører dikterer at man sælger til vejledende udsalgspris. Det er naturligvis ulovligt, men engang da forretningen ikke efterlevede det ulovlige krav, så mistede forretningen flere leverandører som lige pludselig ikke havde varer på lager eller de havde nok online forretningen etc. og resten kom kun tilbage, da man lovede ikke at give rabat til alle. Forleden uddelte forretningen 400 rabatkoder med 10 % rabet som en promotion og det faldt en af de konkurrerende online butikker så meget for brystet, at de mailede alle leverandører og opfordrede dem til at gøre noget ved "problemet". Det skabte en masse problemer over de næste dage. Vi tog kontakt til konkurrenten og spurgte hvad de havde gang i og svaret var at de ikke havde interesse i at der kom konkurrence på prisen, så derfor følte de at det mest rigtige var at advare leverandørerne, så prisen kunne holdes på markedet. 

Hvad syntes i om at leverandører tvinger butikkerne til at holde de samme priser?

Hvad mener i om at en konkurrerende forretning angiver en kollega?

Og hvad gør man ved leverandørerne?

Dbh Martin

Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:01

Jeg mener, at man i sådan en situation bør kontakte Konkurrencestyrelsen og spørge dem til råds. De bør kunne give dig råd om, hvordan du bør forholde dig i situationen samt vurdere, om der er grundlag for at gribe ind over for ulovligheder. Hvis man mener, at der er tale om ulovligheder bør man i hvertfald ikke forholde sig passivt i sådan en situation. Svaret på deres hjemmeside er i hvertfald klart:

http://www.ks.dk/konkurrence/faq/maa-en-leverandoer-bestemme-hvilken-pris-forhandlerne-skal-saelge-en-vare-til/

I samme forbindelse kommer jeg også i tanke om en DR-Rapporten i 1999 med Jens Olaf Jersild, hvor de med skjult kamera osv. søgte at afsløre "aftalte vejledende priser" i detailhandelen dikteret af en række producenter.

Mvh.

Stockblog.dk - blog om aktier, aktiehandel og investering

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 20:04

Må indrømme jeg ikke har noget stort problem med leverandører der kræver at man holder en fælles pris, rent faktisk kan jeg godt forstå at de ikke vil ende som kappa, man på et tidspunkt altid kunne få billigt i Bilka eller Føtex og derved mistede det lidt eksklusive ry (Kappa, ikke Bilka/FøtexWink). Når det er sagt, burde der være rum til op til lets say 10-15 % rabat uden at de gik amok.

Jeg synes derimod at konkurrenter der ligger og anmelder hinanden for sådanne småting er nogen stikkersvin, der tydeligvis ikke kan finde ud af at konkurrere på ærlig vis.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 20:04

Må indrømme jeg ikke har noget stort problem med leverandører der kræver at man holder en fælles pris, rent faktisk kan jeg godt forstå at de ikke vil ende som kappa, man på et tidspunkt altid kunne få billigt i Bilka eller Føtex og derved mistede det lidt eksklusive ry (Kappa, ikke Bilka/FøtexWink). Når det er sagt, burde der være rum til op til lets say 10-15 % rabat uden at de gik amok.

Jeg synes derimod at konkurrenter der ligger og anmelder hinanden for sådanne småting er nogen stikkersvin, der tydeligvis ikke kan finde ud af at konkurrere på ærlig vis.

Fra Herning
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:07

Det er faktisk et stort problem, når leverandører blander sig i udsalgspriserne. Da jeg udover min netbutik også har en fysisk butik, kan jeg fortælle at problemet er lige så stort her.

Ved at vedlægge deres vejledende udsalgspriser med varerne sikrer de at langt de fleste butikker holder sig til den vejledende udsalgspris, da de ikke er interesserede i at være dyrere end deres konkurrenter, så det kan faktisk være et problem begge veje mht. prisen.

Jeg er flere gange også stødt på, at firmaer ikke er interesserede i at handle med on-line butikker med den begrundelse, at de ikke vil have deres eksklusive varer på nettet. Egentlig skyldes det måske mere, at de er bange for reaktionerne fra deres fysiske butikker. Ofte kan man jo finde varerne billigere på nettet.

Mht. dine spørgsmål så synes det er forkasteligt at en konkurrerende forretning "angiver" en kollega. For det første er der ikke sket noget ulovligt, og det er da sørgeligt, at den pågældende kollega føler sig så truet, at den mener, at det er nødvendigt at "sladre" i stedet for at finde på et bedre tiltag selv. Det virker lidt som et børnehavebarn, der står og tramper i jorden og løber hjem til mor. Prøv da at tro så meget på dit produkt at du ikke gå i panik.

Jeg synes ikke butikker skal holde de samme priser. Jeg mener at det skal være helt normalt at butikkerne både de fysiske og netbutikkerne sætter deres priser efter hvad de mener de skal koste. Dvs. gør jeg nu et godt kup, skal jeg også have lov at have en god avance på nogle varer, da der jo også bliver sat en masse til et andet sted (udsalg mv.). Lige såvel som man også skal kunne lave en billigere pris på et produkt, hvis man er tilfreds med det man tjener. Synes det er frygteligt at skulle lade sig diktere.

Sidste år havde jeg selv et parti støvler som jeg valgte at sælge 200 kr. dyrere end en anden butik i byen. Jeg havde fået af vide af leverandøren at jeg var den eneste i byen, der forhandlede hans varer. Da jeg fandt ud af det havde jeg to muligheder. jeg kunne vælge at blive irriteret og sætte varen ned, men jeg valgte rent faktisk at holde prisen højere. Havde udsolgt af støvlerne på 1½ uge (36 par).

Mht. hvad man gør ved leverandørerne er den straks værre. Jeg tror dog at tiden arbejder for os. Lige nu har folk masser af penge at bruge, men når tiderne skifter, tror jeg at de fysiske butikker vil tabe terræn til netbutikkerne, og derfor vil leverandørerne hvis de vil overleve være nød til også at sælge deres produkter på nettet. Men om problemet bliver løst før er svært at svare på. Det kræver jo at butikkerne står sammen i stedet for at modarbejde hinanden.

Håber mit svar gav mening.

Mvh.

Pia Engelbrechtsen

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:26

Hej Martin

Problemet vil nok eksistere i lang tid, så længe online markedet består af mange små uafhængige e-butikker. Så kan leverandørerne "bullie" den enkelte butik uden at de har ressourcerne til at kunne gøre noget. Så hvis man vil tjene penge må man tilpasse sig som det var tilfældet med den e-butik du er involveret i.

Jeg har overvejet om man ikke kunne starte en fælles indkøbsforening for e-butikker med FDB som forbillede. Jeg kunne læse på FDBs hjemmeside at situation for brugsforeninger var nogenlunde den samme i slutningen af 1800-tallet:

"I 1896 havde brugsforeningerne bredt sig ud over hele danmarkskortet. Mange af de omkring 600 brugsforeninger begyndte at interessere sig for at købe deres varer ind i fællesskab for at opnå bedre priser og dermed økonomiske fordele. Halvdelen af landets brugsforeninger kunne derfor i 1896 blive enige om at gå sammen i Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, FDB."
Jeg ved ikke om det er realistisk, men hvis det kunne blive en realitet ville man have et helt andet volumen til at forhandle indkøb og sætte dagsordenen. Hvis det har din interesse er jeg sikker på at du er den der kan få det til at blive en realitet: "Amino indkøbsforeningen" :-)

Mvh Jesper

Tilmeldt 9. Nov 06
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 21:17

Hej Martin og I andre.

Nu kender jeg ikke sagen du nævner, men jeg har følgende mening om ovenstående indlæg:

Jeg har selv en webshop indenfor børnetøj og dametøj. Jeg ved at flere af mine leverandører ønsker varerne solgt til en vejledende pris og det er for at mærkerne ikke skal miste sin værdi, da det er mærkevarer som jeg har med at gøre. Jeg vil heller ikke sælge varer i min shop som samtidig kan købes i Bilka til en pris der ligger langt under min pris. Samtidig har mine leverandører også den holdning at de ikke gør noget hvis jeg eller en konkurrent/kollega sælger deres varer på tilbud en uges tid - netop fordi de ved de ikke må agerer på det ifølge lovgivningen.

Hvad vi skal gøre med konkurrenter som angiver en kollega: Ingenting efter min mening. Når man angiver nogen er det vel fordi de har gjort noget ulovligt, og det er vist ikke en forbrydelse at tale med en leverandør om priser. Jeg synes det er mere trist at bruge ord som "stikkersvin" og "børnehavebarn". Det er vel et seriøst forum dette her.

Jeg følger debatten med spænding.

Med venlig hilsen Bettina www.Styledelux.com

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 21:21

Jeg syntes bestemt ikke det er i orden af leverandører at kræve disse ting. Jeg har tidligere måtte opgive et forretningskoncept pg.a. leverandørens krav om vejledende udsalgspriser + 1 mil omsætning + en uges kursus til hver sælger, gjorder at min ide ikke blev til noget. 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:32

Vi er enige om at det ville være dejligt for mange, hvis man kunne koordinere priser og holde dem kunstigt oppe. Men nu er det ulovligt og længere er den jo ikke. Der er jo heller ikke mange af os som forbrugere, der nyder at betale for meget for vores varer.

Dbh Martin

Tilmeldt 9. Nov 06
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 08:23

ØH, du spurgte om vores holdning til dine 3 spørgsmål og den er vi kommet med. Du skriver "Vi er enige om at det ville være dejligt for mange, hvis man kunne koordinere priser og holde dem kunstigt oppe. Men nu er det ulovligt og længere er den jo ikke."

Hvis den ikke er længere, så er emnet vel uddebatteret. Eller sagt på anden måde så må du jo agerer på de ulovligheder som du henviser til eksisterer.

Bedste hilsner

Bettina

Med venlig hilsen Bettina www.Styledelux.com

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)