Hvorfor er alle så optaget af 'Lean'? Lean betyder bare, at man som firma har været igennem en slankekur, har strammet op på nogle procedurer og processer... kort sagt, har gjort firmaet mere effektivt. Men det kunne man har gjort på et noget som helst tidspunkt! At der er så megen begejstring for 'Lean' betyder bare, at indtil Lean blev til et buzz-word er der mange firmaer som har spildt en væsentlig del af sine ressourcer. Det er den eneste forklaring på, at Lean har været så vigtigt et redskab for dem. Og dét, synes jeg, er en mærkelig ting for et firma at føle sig begejstret over! |
"Unfortunately common sense is seldom common practice...". Citat fra en af de større erhvervsguruer da han var på besøg i Danmark og noget af det rigtigste der er udtalt længe.
Med samme ret kan man spørge hvorfor så mange er begejstrede for søgemaskineoptimering (SEO). Dette er jo igen blot et udtryk for at en virksomhed har spildt ressourcer ved ikke at have sat deres hjemmeside ordentligt op. Hvorfor begejstres over det?
I begge tilfælde er det vel et spørgsmål om at folk fornuftigt fokuserer på det de er gode til, og betaler sig fra det som ikke er en kerne-kompetence i deres forretning. Hvorfor fx. bruge masser af værdifuld tid på at studere optimering af forretningsprocesser når man istedet kunne have forbedret sit produkt eller lignende. Så kan man jo købe sig til konsulenter der har speciale i process optimering.
Folk begejstres når nogen eller noget hjælper deres forretning til at køre bedre. Og det kan jeg egentlig godt forstå. Men hype omkring buzzwords som JIT, ABC, Balanced Scorecards, Lean og jeg skal komme efter dig vil man altid se lige når de kommer frem. Det gør ikk eværktøjerne hverken værre eller bedre, men når de har været der en rum tid får folk et mere realistisk forhold til dem.
/Jesper