Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lean

Side 1 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 18. Aug 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor er alle så optaget af 'Lean'? Lean betyder bare, at man som firma har været igennem en slankekur, har strammet op på nogle procedurer og processer... kort sagt, har gjort firmaet mere effektivt.

Men det kunne man har gjort på et noget som helst tidspunkt! At der er så megen begejstring for 'Lean' betyder bare, at indtil Lean blev til et buzz-word er der mange firmaer som har spildt en væsentlig del af sine ressourcer. Det er den eneste forklaring på, at Lean har været så vigtigt et redskab for dem. Og dét, synes jeg, er en mærkelig ting for et firma at føle sig begejstret over!

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:48

"Unfortunately common sense is seldom common practice...". Citat fra en af de større erhvervsguruer da han var på besøg i Danmark og noget af det rigtigste der er udtalt længe.

Med samme ret kan man spørge hvorfor så mange er begejstrede for søgemaskineoptimering (SEO). Dette er jo igen blot et udtryk for at en virksomhed har spildt ressourcer ved ikke at have sat deres hjemmeside ordentligt op. Hvorfor begejstres over det?

I begge tilfælde er det vel et spørgsmål om at folk fornuftigt fokuserer på det de er gode til, og betaler sig fra det som ikke er en kerne-kompetence i deres forretning. Hvorfor fx. bruge masser af værdifuld tid på at studere optimering af forretningsprocesser når man istedet kunne have forbedret sit produkt eller lignende. Så kan man jo købe sig til konsulenter der har speciale i process optimering.

Folk begejstres når nogen eller noget hjælper deres forretning til at køre bedre. Og det kan jeg egentlig godt forstå. Men hype omkring buzzwords som JIT, ABC, Balanced Scorecards, Lean og jeg skal komme efter dig vil man altid se lige når de kommer frem. Det gør ikk eværktøjerne hverken værre eller bedre, men når de har været der en rum tid får folk et mere realistisk forhold til dem.

/Jesper

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:16

Hej Relton

Brugt i det rette sammenhæng, så er der ofte processer som kan sparres væk, og i en større virksomhed kan det betyde mange penge på bundlinien. Disse ressourcer som så bliver fri, kan bruges på andre områder som skaber værdi for virksomheden.

Jeg havde det måske lidt ligesom dig før. Men jeg har været heldig at få en god indsigt i emnet, da det for øjeblikket praktiseres hvor jeg arbejder til daglig. Så hvis man er leder af en større virksomhed, og mener at Lean er et Buzz-word, så mener jeg at man har meget at lære.

Om det er relevant for virksomheder med uder 50 ansatte, er en helt anden sag.

MVH Hans Poulsen hans@kinedic.dk www.kinedic.dk
Tilmeldt 18. Aug 07
Skrevet kl. 16:00

Hej Hans,

Indrømmet, kan det måske har betydning i et større firma hvor man ikke har det fulde overblik over samtlige processer.

Jeg talte som enkeltmandsfirma, hvor jeg i forvejen har godt styr på alt fra strategiske beslutninger til kundekontakt, kaffelavning og hvilken musik, jeg lytter til mens jeg arbejder :-)

Men alligevel vil jeg stille spørgsmålet: hvis ikke firmaet har det fulde overblik, hvorfor blev der ikke gjort noget ved det før Lean?

Måske er jeg bare naturligt mistænkeligt over for enhver der - uden at vide, hvordan jeg kører mit firma i dag - synes, at jeg skal køre det anderledes i morgen.

De bedste hilsner :-) 

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Skrevet kl. 16:24

Hej Relton

I follow.

Med hensyn til hvorfor der ikke blev gjort noget ved det før der kom Lean.......... Et eksempel. Den virksomhed jeg arbejder for i det daglige, havde en meget diktatorisk leder stil. De vidste alt hvad der var nødvendigt at vide, og hvorfor skulle de hyre nogen til at fortælle dem hvordan de skulle køre deres virksomhed?? Det gik jo glimrende.Så fik vi ny direktion. Jeg skal love for der kom andre boller på suppen. Lige pludselig havde vi en direktør som kendte alle begrebne, og vidste hvilken værdi de havde for en virksomhed. Resultatet af denne direktion kan klart ses på bundlinien af de sidste kvartals rapporter.Med denne konklusion vil jeg bare sige, at ham der tror der ikke er en lektion at lære ved alle de moderne begreber omkring at styre en virksomhed, han har meget at lære.

Det minder mig om et citat som jeg ynder at bruge"Den der tror han er færdiguddannet, er ikke uddannet, han er kun færdig".

Men tingene skal selvfølgelig ses i forhold til en virksomheds størrelse. Det giver jo ingen mening at bruge en million kroner på at analysere en virksomhed der omsætter for en million på årsbasis. Og der er nok ikke ret mange af os Aminoer, der har virksomheder af størrelser, hvor det kan svare sig. Men hvem ved hvor vi en dag kommer til at sidde.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:40
Lean handler primært om at det er medarbejderne der er drivkraften i effektiviseringerne. Ansvar forflyttes til medarbejderen selv, der dermed er herrer over egen arbejdsplads (i hvert fald et stykke hen ad vejen) hvilket generer engagement og loyalitet. Man kan så spørge hvad der er vigtigst for bundlinen, effektiviseringerne eller medarbejdernes øgede produktivitet gennem det forøgede engagement, jeg vil vove den påstand at det i de fleste tilfælde er det sidste der er tilfældet, ikke mindst fordi graden af succes af effektiviseringer ofte hænger sammen med graden af omstillingsvillighed og effektiviseringsparathed hos medarbejderne. Altså synes jeg godt man kan konkludere at LEAN i høj grad ikke blot er et buzzword, men et buzzword vedhæftet realværdier.

Derudover tror jeg på at begrebet LEAN fint kan skaleres, små og mellemstore virksomheder kan fint benytte sig af det, så længe de fokusere på den definition jeg giver oven for vil man nok kunne erkende at der er noget der relativt simpelt kan integreres i de fleste virksomheder, uanset størrelse.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9736
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:18

LEAN - og mange andre ting før dette, synes jeg mest af alt fungerer som en dårlig undskylding fra de ledere som ikke har atget deres ansvar alvorligt tidligere.

Konkret i firhold til LEAN er der iøvrigt mange problemer med det i Danmark, da det er en model der er opfundet i et Japansk fabriksmiljø som er milevidt fra den måde danskere tænker og arbejde på. Som udgangspunkt har vi slet ikke den ekstreme autoritetstro, som netop de Japanske fabriksarbejdere havde, og derfor bliver modellen også hurtigt noget skidt.

For sagen er jo, at LEAN godt nok bl.a. handler om at flytte noget ansvar fra ledelse til manden på gulvet, men i de cases jeg har hørt om, sker det så til gengæld indenfor nogle rammer der er SÅ firkantet, at det vil være et alvorligt tilbageskridt for masser af danske arbejdspladser der i forvejen har gode medarbejdere der kan finde ud af at tænke selv, og som er opdraget til at taget selvstændige beslutninger.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:59

LEAN bølgen kører pt. i det offentlige f.eks. på et plejehjem inddrager man de ansatte i effektivisering baseret på medarbejdernes erfaringer, det er jo dem der til dagligt står med den daglige pleje (de færreste ledere har prøvet at skifte sengetøj m.m. selv). Det fungere i det store hele sådan at medarbejderne f.eks. påpeger at der skal ligges linned m.v. ind på værelserne så plejerne (sosu/sygeplejesker m.v) ikke skal bruge tiden på at hente linned, men derimod kan bruge tiden hos den ældre. Tankegangen bag er altså effektiv, set i forhold til at reallokere resourceforbruget i en mere produktiv retning.

Selvfølgelig har du en pointe i at man ikke bare kan overfører det fra Toyota til Arnes Autosalg, men nogle af elementerne omkring medarbejderansvar og inddragelse gør sig godt i DK, specielt da med vores tradition for "tænkselv" er fundamentet næsten lagt på forhånd.

Jeg har dog også på fornemmelsen at mange af konsulentvirksomhederne der sælger LEAN pakkeløsninger ofte fokusere på relativt statiske pakker, hvor jeg måske mere ser forcen i LEAN hvis konceptet og tankegangen bag tilpasses den enkelte virksomhed.

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Skrevet kl. 23:28

Mikkel deMib Svendsen:

LEAN - og mange andre ting før dette, synes jeg mest af alt fungerer som en dårlig undskylding fra de ledere som ikke har atget deres ansvar alvorligt tidligere.

Hej Mikkel

Du skal selvfølgelig have lov at have den holdning Big Smile Men jeg er dog dybt uenig.

Jeg mener at den direktør for et større firma, som mener han kan klare det bedre selv, er en dårligere leder end ham der står ved at nogen måske er klogere på enkelte områder end han selv er. Et lille citat

"Kun den dumme tror at han ved alt og han ved mest, kun den kloge ved at han intet ved som folk er flest"

Jeg vil give jer ret i at det kan blive for firkantet, og at nogle konsulent huse måske prøver at trække en for firkantet model ned over hovedet på virksomhederne. Det ændrer dog ikke på det kriterie, at hvis en virksomhed opnår en vis størrelse, så bliver der bare gjort ting som ikke er værdi skabende. Ergo kan et Lean projekt være med til at indkredse disse, og fritstille nogle ressourcer som bare kan bruges bedre.

Tilmeldt 18. Aug 07
Skrevet kl. 00:17

Der er kommet nogle interessante synspunkter frem - og selv om jeg ikke er enige med dem alle kan jeg godt se, at der er blevet udtænkt nogle fornuftige svar.

Grundlæggende synes jeg, at uanset størrelsen af firmaet må der være nogen der har det overordnede ansvar for, at tingene kører på en god og effektiv måde - at firmaets forretningsprocesser fungerer optimalt. Og efter min mening, dér hvor et Lean projekt virkelig gør en forskel er det kun fordi, nogen har svigtet firmaet internt. Ellers er man jo allerede 'Lean', eller hvad vi nu skal kalde det.

Jeg synes også, at det er dybt fornærmende når nogen udefra som slet ikke kender mig eller hvordan jeg kører mit firma alligevel synes, at han ved bedre end jeg selv gøre, hvad der skal laves om på. Jeg har levet med mit firma i 15 år - hvordan kan nogen som ikke engang har levet med det i 15 minutter kender det bedre end mig?

Men jeg takker for de alternative synspunkter, der er kommet frem - og selv om jeg ikke nødvendigvis er enig med dem så giver det alligevel stof til eftertanke og indblik i, hvordan andre ser på Lean :-)

Hilsner,

Relton

Side 1 ud af 5 (44 indlæg)