Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lean

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

> Nu får jeg nok på puklen

Næhh, det er vi ikke uenige i :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:13

Mikkel, det lyder for mig mere som om du er stødt på konsulentfirmaer der har lavet deres egen drejebog til implementation af LEAN, hvor de slår svaret op som du siger. Kan dette være tilfældet? Jeg tvivler på at der findes en "LEAN Bibel" hvor man på den led kan slå svarene op.

Til sammenligning har jeg haft om ISO 9001 certificeringer på studiet, som var det helt stor ei 90'erne omkring kvalitetsstyring. Men der er der altså ikke nogen bibel der siger du skal gøre sådan og sådan. Men man fik nogle redskaber til at dokumentere sine processer og sikre sig at man udførte dem ens hver gang og på den måde sikre sig en ensartet kvalitet. På samme måde forestiller jeg mig at LEAN er en række værktøjer til at hjælpe med at identificere problemområder. Der kan så meget vel være konsulenter der læser LEAN bøgerne som fanden læser biblen.

/Jesper

Tilmeldt 18. Aug 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:18

"Mener du dermed man kan have en virksomhed uden en leder med det endelige ansvar for budget og regnskab? Så kan hr Hansen på gulvet hyre en konsulent hvis han lige ser et behov?"

Jeg går ud fra, at Hr. Hansen på gulvet er bekendt med sit ansvarsområde - altså om han har ret til at hyre en konsulent vil være afhængig af hvad der står i ansættelseskontrakten. Men jeg er sikker på, at der IKKE står i ansættelseskontrakten, at "hr Hansen... kan hyre en konsulent hvis han lige ser et behov" :-) 

Tilmeldt 18. Aug 07
Skrevet kl. 22:34

Jeg er nød til at sige, at ISO 9001 certificeringer beviser ikke noget som helst. Som du selv skriver, består ISO 9001 certificeringer af "nogle redskaber til at dokumentere sine processer og sikre sig at man udførte dem ens hver gang". OK... forestil dig, at jeg siger, at en af mine faste processer består af at samle min post hver morgen og sætte ild til den - bare jeg derefter gør det hver morgen, så vil jeg opnå ISO 9001 certificering. Men hvori ligger kvaliteten?

Indrømmet, det er et ekstremt eksempel - men pointen er, at der ikke ligger noget som helst kvalitetsgaranti bag ISO 9001 certificering. Og LEAN er ikke meget bedre. 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:11

"og så at søge inspiration, sparing eller gode råd, som man så kan inddrage i en samlet beslutning."

Det er vel lige præcis det, det handler om.

Konsulenter udfører ikke LEAN implementering - det gør virksomhedens ledelse og medarbejdere i fællesskab, og ofte med interne projektledere/koordinatorer som tovholdere. LEAN konsulenternes rolle er at være fødselshjælper så den kulturforandring i virksomheden der skal til lettere kan bringes til veje.

Altså er der milevidt på applikationen af LEAN og de skræmmebilleder Mikkel og Relton tegner.

LEAN er godt hvis man forstår det og udnytter det tilpasset til sin virksomhed - forsøger man at produktlinie optimere (efter autofabrikationsmodellen) et offentlig service kontor, så virker det nok ikke efter hensigten ;)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:17

Jeg snakker ikke implementering, som netop godt kan være en "håndværksopgave", men om ledelse og beslutningsevner :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 21:53

Relton:
Jeg er nød til at sige, at ISO 9001 certificeringer beviser ikke noget som helst. Som du selv skriver, består ISO 9001 certificeringer af "nogle redskaber til at dokumentere sine processer og sikre sig at man udførte dem ens hver gang". OK... forestil dig, at jeg siger, at en af mine faste processer består af at samle min post hver morgen og sætte ild til den - bare jeg derefter gør det hver morgen, så vil jeg opnå ISO 9001 certificering. Men hvori ligger kvaliteten?

Eksemplet er meget fint. Kvaliteten ligger deri, at hvis et firma ønsker at outsource sin postafhentning, så kan de være sikre på at hvis de vælger dig som leverandør, så leverer du den samme service HVER gang. Dette er ikke altid så nemt at finde. Men hvis de mener at en anden leverandør har en bedre kombination af pris og service, vil de nok vælge dem istedet. En af styrkerne ved ISO certificeringerne er netop at de ikke gør sig til smagsdommere over hvad der er godt og hvad der ikke er godt, men at de giver værktøjer til at dokumentere hvad kunden kan forvente. Virksomhederne formodes at være smarte nok til ikke at brænde posten hvis der ikke er et marked for det.

Mvh Jesper

Tilmeldt 18. Aug 07
Skrevet kl. 00:18

Samme service hver gang? Men hvad hvis jeg nu hyrer en LEAN-konsulent der så finder ud af, at tingene kan gøres anderledes...?? :-))

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 09:26

Så tilretter du procedurerne så de svarer til de nye arbejdsgange. Hvis det er en god konsulent vil i formentlig enten ende med at kunn levere den samme service billigere, eller levere en bedre service med de samme ressourcer. Begge dele vil hjælpe din bundlinie.

Så der er ikke så meget hokus pokus i det.

Mvh Jesper

Tilmeldt 18. Aug 07
Skrevet kl. 10:08

Jeg tror, jeg starter et nyt firma: Hokus Pokus ApS :-)

En dag kan jeg udstede ISO certificeringer, næste dag kan jeg dukke op som LEAN-konsulent og ændre procedurerne, hvorefter de nye procedurer også skal ISO-certificeres... osv osv.

For resten hvordan bliver man uddannet LEAN-konsulent? Et 6-dages kursus hos et privat firma (sådan et har jeg fundet på Internettet) gør man ikke til en professionel konsulent, vel? Ligger der en egentlig uddannelse bag disse LEAN-konsulenter? Eller kan enhver bare kalde sig selv for LEAN-konsulent? Så er der ikke meget at gå efter!

Hilsner,

Relton 

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)