Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lean

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Relton

Hvad med om du fortæller om din virksomhed og hvilke erfaringer du har med at bruge LEAN konsulenter i den? Nu kender jeg ikke den pågældende konsulent, men spørgsmålet er om det er ham der har sagt at han vidset bedst eller det er dig der har tolket det sådan. Det er naturligt at enhver rådgiver spørger noget i retning "har du overvejet at gøre sådan eller sådan", hvilket ikke nødvendigvis er et udtryk for at vide bedre, men at man ser nogle områder der måske kan optimeres. Ellers er den modsatte konklusion jo at ingen virksomheder over 15 år har gavn af vejledning da ejeren kender den bedst alligevel. Dette er næppe tilfældet. Enhver der har set "Hvem er chefen" med Gerry Robinson ved at det modsatte ofte er tilfældet: http://dr.dk/DR2/Hvem+er+chef/?wbc_purpose=updat%23

Jeg forstår ikke hvorfor du tager det som en selvfølge at enhver virksomhedsleder skulle kunne se hvilke processer der er de optimale. Det er det samme som at sige at enhver produktions eller handelsvirksomhed ikke har brug for en Logistikchef, fordi Indehaveren på magisk vis kan se hvilket lagerstyrings og produktionssetup der skal anvendes. Så hvor stopper den ekspertise man som virksomhedsleder skal have?

/Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:50

At alle kan få brug for lidt hjælp eller inspiration engang imellem tror jeg ikke mange kan være uenige i, men derfor er det langfra sikkert at LEAN er svaret :)

Tilmeldt 18. Aug 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:39

Hej Jesper,

Jeg havde at gøre med en meget påtrængende konsulent, som jeg mødte i en forum, der handlede om noget helt andet. Han mente - og udtrykte det sådan - at han "kunne være til gavn" for mig og mit firma. Så spurgte jeg ham præcis hvordan - et rimeligt spørgsmål, synes jeg - og det kunne han selvfølgelig ikke svar på da han slet ikke kendte noget til, hvordan jeg kører firmaet.

Jeg mener selv, at efter 15 år med firmaet som mit levebrød er jeg bedre stillet til at identificere hvor forretningsprocesserne kan strammes op, end én der kommer udefra og ikke har tænkt sig særlig meget om inden han udtaler sig. Men selvfølgelig gælder det ikke for samtlige firmaer over 15 år -da en del af dem har chefer, som af en eller anden grund gider ikke selv og her er der selvfølgelig behov for hjælpe udefra. Men jeg mener stadigvæk, at hvis en ekstern konsulent kan få øje på, hvor der skal strammes op internt i et firma, kunne firmaets egen chef også have gjort det. Og at han ikke har gjort det langt før konsulenten dukkede op er ikke nogen god reklame for hverken chefen eller firmaet.

Hilsner :-)

Relton  

PS: Jeg har eget oversættelsesfirma - altså er spørgsmål omkring produktion, lagring osv ikke relevant for mit vedkommende.

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 10:35
Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 13:56

Brian Brandt:

noget kan lean jo så bruges til... http://ing.dk/artikel/81645?rss

Hej Brian

God pointe, Og lad os så høre fra nogen af dem som mener der ikke er noget at lære omkring lean....... 

MVH Hans Poulsen hans@kinedic.dk www.kinedic.dk
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:15

Det er da fedt hvis hospitalerne kan stramme op på dumme arbejdsgange og blive mere effektive på den måde. Andre komplekse virksomheder, som f.eks. Danmarks Radio, har været igennem lignende processer - og de fleste af dem helt uden LEAN.

Pointen er, at det er sørgeligt, at en leder ikke får gjort noget ved problemerne - eller endsige kan se dem, uden at få en stram Japansk model presset ned over hovedet. Som sagt har masser af andre virksomheder klaret, og klarer hver dag, denne udfordring uden at skulle ty til de efter min mening lidt for firkantede og nærmest religiøse former som LEAN.

Der er også virksomhedsledere der sværger til Sceintology-modeller, stærk religiøs styring eller endda stjernetydere og "spåkoner" - og mange af dem kan sikert fremvise masser af eksempler på hvor fantastisk det virker. Men det ændrer ikke på, at jeg synes det meste af det kommer til at virke som en ansvaresfraskrivelse. Og den slags er der i sandhed meget af i store virksomheder...

Mange af de konsulentrapporter jeg selv har skrevet for store virksomheder gennem tiden er uden tvivl bestillt netop som en ansvarsfraskrivelse. Som en marketing direktør, og kunde, for et milliard-dollar foretagende i USA sagde til mig en gang: Det handler om IKKE at tage beslutning om noget som helst, for gør du det løber du en risiko for at blive draget til ansvar hvis beslutningen senere viser sig at være forkert. Lad konsulenterne tage det snsvar, så vi andre kan beholde jobbet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 15:33

Det virkeligt sørgelige er vel når en virksomhedsleder med f.eks. 500 eller 1000 ansatte tror han/hun ved alt om virksomheden og ikke inddrager eksterne eller interne sparringspartnere i udviklingen af virksomheden.

De færreste mennesker formår at bevare "friske øjne" igennem lang tid, så et eksternt "kig ind" kan godt give indblik.

Jeg synes slet ikke man kan sammenligne Amerikanske virksomheders brug af stramme modeller til ansvarsforflygtigelse og så den nuværende bølge af LEAN i det offentlige danmark, som i høj grad også er baseret på medarbejder innovation.

Ps. Mikkel skal du købe et link på mit site til hjem.dk? ;) min pagerank ville nok hjælpe lidt :P

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:16

> min pagerank ville nok hjælpe lidt :P

Hvis du interesserer dig for PageRank, så ved du ikke meget om SEO :)

> Jeg synes slet ikke man kan sammenligne Amerikanske virksomheders brug

Det er nu ikke kun Amerikanske virksomheder jeg oplever det med. Og jo, jeg synes netop det er ansvarsfraskrivelse, hvis man som leder ikke gider gå ned "på gulvet" og se hvad der faktisk sker, eller lytte på medarbejdernes gode forslag til hvordan man kan gøre arbejdsgangene mere smidige, eller hvis man ikke gider at tage kampen op med de fagforeninger der holder stædigt fast i stramme og ufleksible ordninger (som det både er tilfældet for hospitalsvæsnet - og VAR tilfældet på DR).

For pointen er jo netop, at hvis det ender med at gå galt for en leder med LEAN, kan han jo bare skyde skylden på modellen, og det konsulenthus der har leveret den, og dermed undgå det ansvar som han burde have påtaget sig længe før LEAN-konsulenterne dukkede op!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:58

Lad os nu være realistiske. En virksomhedsleder med 500-1000 ansatte kan ikke gå på gulvet og følge med hele tiden, det tager for lang tid.
Derudover er det slet ikke sikkert at virksomhedslederens kompetencer ligger i det område, eller for den sags skyld skal ligge i det område.

Det vigtigste for en god virksomhedsleder er vel evnen til at hente den bistand ind som virksomheden har behov for, og ikke at sidde i en krampagtig fortidslevns opfattelse af at 1 person kan klare alt alene.

Jeg synes bestemt ikke jeg kan se af rapporten fra ingeniøren at det er fagforeningernes skyld at der er ineffektivitet på sygehusene, tror du ikke du er farvet af din holdning til fagforeninger og at det smitter af på din erkendelseshorisont.

Ja man kan skyde skylden på konsulenten eller på modellen, men det fritager jo ikke virksomheden for konsekvensen af dårlig implementering eller mangel på forsøget på implementering, når alt kommer til alt handler det vel for de fleste om bundliniens størrelse - og hvis LEAN er et værktøj der kan forbedre den samtidig med at det engagere og effektivisere de menneskelige ressourcer så kan det da vist kun blive en win/win situation.

Tilmeldt 18. Aug 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:02

Hej Mikkel,

Jeg vil bare sige, at din holdning til LEAN ligger meget tæt på min egen. En chef, der hellere vil købe sig fra sit ansvar over for firmaet ved at bruge eksterne Lean-konsulenter er en chef, der simpelt hen ikke duer i det lange løb. Hvad ellers har han valgt at købe sig fra? Med denne holdning kan han jo købe sig fra hele sit ansvarsområde! Og så er der ikke brug for ham mere!

Bare det faktum, at Lean-konsulenterne er til gavn for de firmaer, der har bestilt dem er i sig selv bevis på, at cheferne i de pågældende firmaer selv kunne have taget initiativet til at stramme op internt - men i stedet for har de valgt ikke at leve op til deres pligter/ansvarsområder.

Og folk med denne holdning er ikke de bedste samarbejdspartnere.

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)