Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Soulaima Gourani single?

Side 4 ud af 10 (94 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:
Det er klart, at hvis du ikke formår at argumentere for dine synspunkter, så er det nemmest at stikke halen imellem benene og smutte...
Problemet er at de næste replikker og duplikker er så forudsigelige og det orker jeg ikke. Jeg fast holder at vi ikke kan og mener ikke at man skal førsøge at konkurrere på asiatiske vilkår. Er det ikke et legalt synspunkt man kan fremsætte uden at være forpligtet til at rode sig ud i en makroøkonomisk diskussion?

Hvis jeg (ganske forudsigeligt) svarer, at vi skal konkurrere med vores innovationsevner og kreativitet, så vil du (ganske forudsigeligt) stensikkert sige, at det er vi heller ikke alene om længere. Det er jeg så ikke enig i. Og nej ... jeg undervurderer ikke asiaters intelligens (i venstre hjernehalvdel) og deres evne til at videreudvikle på det de har kopieret i vesten, men hvornår har de senest skabt noget nyt?

De har raffineret vore teknologier, ja, men var det dem der oprindeligt opfandt vindmøllerne, mobiltelefonen, avanceret affaldsbehandling, radiatortermostaten, lego-klodsen, solpanelet, den klassiske musik, demokratiet, velfærden, plejehjemmene, det moderne landbrug og følgeindustrier, internettet o.s.v.? Nej, det var det ikke.

De er, med andre ord, aldrig nået længere end til at kopiere vores kreative ideer og produkter og de er teknologisk dygtige til at masseproducere dem til lave priser, men selv bidrage til nyskabelser, det kan de stadigvæk ikke.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:34

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Ser mange iværksættere der i deres prisfastsættelse, bl.a. glemmer der er noget der hedder moms m.m. Og dermed får pågældende branche og samfundet nogle helt forkerte forventninger til priser m.m.

Fejlslagne iværksætter projekter koster også samfundet og den enkelte.

Ib, skat og moms må i særdeleshed ramme din branche.

Hvis vi er enige om at du skal have 100 kroner efter skat for et stykke malerarbejde, så skal du have 200 + moms af mig = 250. Da jeg allerede er beskattet af de 250 skal jeg tjene 500 kroner brutto for at give dig 100. 

Jeg ved godt der er lavet nogle lappeløsninger med skattefradrag på håndværkerarbejde og jeg laver oprundinger i eksemplet, men problemet burde alligevel være ret tydeligt.

Du skal så konkurrere mod en anden malermester, der ansætter en dagpengemodtager sort og udfører arbejdet sort. Så skal jeg i stedet for 4-500 kroner betale 100 kroner før håndværkeren har de samme penge i hånden.

Ovenstående skal ikke opfattes som nogen opfordring, men en påpegning af problemet.

Hvis jeg f.eks. selv var ledig og ufaglært på dagpenge, så kunne det være Ib ville tilbyde mig et job til at rengøre/klargøre. Udover omkostninger til udstyr, administration, forsikring osv, så skal Ib minimum betale mig 125 kroner i timen. Jeg vil være helt ærlig og sige, at jeg ikke gider gå og gøre rent for Ib for det samme beløb, som jeg kan få derhjemme. Hvis Ib hæver lønnen med 50 kroner i timen bliver det sjovt nok at gå på arbejde, men det betyder jo så at han skal hæve prisen med 50 kroner + moms + skat for privat kunden - altså rask væk 150-200 kroner.

Jeg forstår godt en udlænding uden offentligt forsørgelsesgrundlag syntes jobbet hos Ib er meget sjovere end jeg gør.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Det er vel en "samfunds opgave", at se på, hvad vi som samfund skal leve af fremadrettet ?Wink

Jeg mener det er en samfundsopgave at indrette rammerne, således at hver især kan forsørge sig selv.

Politikere skal ikke forsøge at påstå de kan gætte hvilke virksomheder der vinder i fremtiden. Hvis de tror de ved noget om det, så skal de bare starte deres egen biks i stedet for at bruge andres penge til 'godgørende' formål.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 17:47

Jesper:
Hvis vi er enige om at du skal have 100 kroner efter skat for et stykke malerarbejde, så skal du have 200 + moms af mig = 250. Da jeg allerede er beskattet af de 250 skal jeg tjene 500 kroner brutto for at give dig 100. 
Nå, så blev den gamle traver (en bovlam krikke af ubestemmelig race) igen trukket af stalden. Det er jo ren Erasmus Montanus: "Mor er tung og flad. En sten er tung og flad - ergo er mor en sten".

Hvis vi fortsætter til næste trin i dit blændværk og antager, at både arbejdsgiver og lønmodtager spenderer 90% af det de tjener på forbrugsvarer, betaler de jo begge 20% i moms. Den næringsdrivende, hos hvem de lægger deres gysser, omsætter sin fortjeneste i forbrug og betaler moms og indkomstskat. Lige pludselig er alle pengene væk og ingen kan forklare hvor de blev af; de forsvandt bare ud i den blå luft lige som hunden, der begyndte at æde sin egen hale og til sidst havde fortæret sig selv og var pist væk.

Jesper:
Hvis Ib hæver lønnen med 50 kroner i timen bliver det sjovt nok at gå på arbejde, men det betyder jo så at han skal hæve prisen med 50 kroner + moms + skat for privat kunden - altså rask væk 150-200 kroner.
Hvad vil du foreslå i stedet for? Nå ja, selvfølgelig: Ib skal slet ikke ansætte en dansker. Han skal ansætte en ukrainer, så han blive ved med at holde lønomkostningerne nede. Hvor meget er det nu lige dét bidrager til Danmarks fremtid?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:02

Jesper:
Politikere skal ikke forsøge at påstå de kan gætte hvilke virksomheder der vinder i fremtiden. Hvis de tror de ved noget om det, så skal de bare starte deres egen biks i stedet for at bruge andres penge til 'godgørende' formål.
Yes

Alene Folketingets sammensætning p.t. lider under at ingen næsten har erhvervs erfaring, og dem som måske besidder lidt vælger det kommunale og lokale byråd.

@ Jesper !

Godt beskrivelse af prisfastsættelses problematikken.

Derfor må man også tænkte i anderledes "koncepter".

"Virkeligheden" er noget anderledes end f.eks. den prof. Zakken Worre og andre på CBS doserede omkring prisoptimering m,m. for mange år siden.

Jeg selv kigger også på forskellige koncepter i "restaurant branchen".

Er der efterhånden ikke snart for meget Christiansborg - spindoktorer - DJØFer -m.m.Wink

Jo vi skal "leve" af iværksættere.

Se også gerne, at der på erhvervsskolerne strammes op.

Har selv en datter der p.t. frekventere EUC Nordvest som malerlærling.

Har selv 9 års undervisning erfaring mest fra den kommercielle verden fra erhvervsskoler m.m.

Jo vi har som samfund godt af en opstramning, og de ændringer og tilpasninger der "skyller" udover landet.

Men f.eks.nedsættelse af skatter og afgifter kan ikke stå alene. Men en samfundsomvæltning, som også involverer værdier/holdninger m.m. er nødvendig.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 18:08

<sarkasme on>

Jesper:

[klip]
Du skal så konkurrere mod en anden malermester, der ansætter en dagpengemodtager sort og udfører arbejdet sort. Så skal jeg i stedet for 4-500 kroner betale 100 kroner før håndværkeren har de samme penge i hånden.

Ahhhh, nu faldt 10-øren!!! Det du plæderer for er jo i virkeligheden planøkonomi, hvor alle er lige og ingen har hverken for meget eller for lidt. Alle priser fastsættes centralt, så hr. og fru. Jensen kan betale for de varer og ydelser, som staten har bestemt er rimelige og Trabant-mekanikeren er ikke anderledes og højere stillet end sine kunder. Eneste undtagelse er selvfølgelig toppen, men Herre Gud da ... de er jo så få, at det ikke kan mærkes i samfundshusholdningen.

</ sarkasme off>

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:10

iVinkel:
Han skal ansætte en ukrainer, så han blive ved med at holde lønomkostningerne nede.

Har også prøvet dette, dog uden den "store succes". kender ingen i branchen forøvrigt der har haft succes med det koncept.

Mange kunder er hellere ikke "modtagelig" for dette.

Dog ikke dermed sagt at det i visse brancher kan være anvendeligt, eks. nedrivnings branchen m.m.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 18:22

iVinkel:

Og nej ... jeg undervurderer ikke asiaters intelligens (i venstre hjernehalvdel) og deres evne til at videreudvikle på det de har kopieret i vesten, men hvornår har de senest skabt noget nyt?

De har raffineret vore teknologier, ja, men var det dem der oprindeligt opfandt vindmøllerne, mobiltelefonen, avanceret affaldsbehandling, radiatortermostaten, lego-klodsen, solpanelet, den klassiske musik, demokratiet, velfærden, plejehjemmene, det moderne landbrug og følgeindustrier, internettet o.s.v.? Nej, det var det ikke.

De er, med andre ord, aldrig nået længere end til at kopiere vores kreative ideer og produkter og de er teknologisk dygtige til at masseproducere dem til lave priser, men selv bidrage til nyskabelser, det kan de stadigvæk ikke.

Dette er jo netop dén fejl, som både du, og mange andre gør, når de skal planlægge fremad. De kigger bagud, og antager, at alt kommer til at blive som det altid har været.

Men hvis du nu, som dansker (med din enormt store venstre og højre hjernehalvdel), tænker fremad og ikke bagud, når fremtiden skal planlægges, så har vi måske en chance imod kineserne.

At planlægge fremtiden er ikke en copy-paste af fortiden, som mange desværre har tendens til, og det er en kæmpe trussel mod Danmark, at vi tror vi er så selvfede, og at ingen rundt omkring os kan noget som helst på vores niveau.

Se på, hvad der er ved at ske med B&O. De har i alt for mange år sovet de selvfedes søvn.

Hvad sker der med Vestas? De bliver presset vildt på prisen fra udlandet, herunder især en del kinesiske firmaer. Vestas lukker i stor stil arbejdspladser i DK, og flytter dem til udlandet.

Hvad skete der med Georg Jensen? Solgt til udlandet.

Hvad skete der med Royal Copenhagen? Solgt til udlandet.

Og hvad med Volvo (dog svensk firma)? De blev solgt til kineserne.

Er dét noget historik, som du kan bruge til noget, eller vågner du først op, når de danske virksomheder for alvor begynder at blive overtaget af kinesiske investorer?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:37

Martin E. Jensen:

At planlægge fremtiden er ikke en copy-paste af fortiden, som mange desværre har tendens til, og det er en kæmpe trussel mod Danmark, at vi tror vi er så selvfede, og at ingen rundt omkring os kan noget som helst på vores niveau.

Se på, hvad der er ved at ske med B&O. De har i alt for mange år sovet de selvfedes søvn.

Hvad sker der med Vestas? De bliver presset vildt på prisen fra udlandet, herunder især en del kinesiske firmaer. Vestas lukker i stor stil arbejdspladser i DK, og flytter dem til udlandet.

Hvad skete der med Georg Jensen? Solgt til udlandet.

Hvad skete der med Royal Copenhagen? Solgt til udlandet.

Og hvad med Volvo (dog svensk firma)? De blev solgt til kineserne.

Er dét noget historik, som du kan bruge til noget, eller vågner du først op, når de danske virksomheder for alvor begynder at blive overtaget af kinesiske investorer?

Yes Har ikke mere på "stjernekontoen" idag !

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 18:39

Vinkel,

iVinkel:
Nå, så blev den gamle traver (en bovlam krikke af ubestemmelig race) igen trukket af stalden. Det er jo ren Erasmus Montanus: "Mor er tung og flad. En sten er tung og flad - ergo er mor en sten".

Nu er jeg ikke den store fan af analogier.

Situationen er at jeg gerne vil have Ib laver et stykke arbejde. Ib vil have 100 kroner for arbejdet og jeg vil betale 100 kroner for arbejdet. Alle er glade, så simpelt er det.

Du syntes så jeg skal betale 400 kroner for arbejdet i stedet. Ib får stadig 100 kroner, hvis jeg er villig til at betale 400 kroner. Du vil så forklare mig at de 300 kroner går til alle mulige 'gode' ting. Til at undervise dine børn, til at betale genboens overførselsindkomst, til en frokost for alle offentligt ansatte, til at en mand på Fanø kan komme på hospitalet, til børnepenge, til at lave IC4, Rejsekort, Polsas, vindmølletilskud, kultur, forsørgelse af udlændinge, ...,  og naturligvis en myndighed der kontrollerer jeg betaler de 300 og nogle evalueringsrapporter der viser mine 300 kroner anvendes godt.

Jeg syntes det er helt i orden man vil have disse ting, men jeg syntes bare man selv skal betale for det.

Friedman forklarer det så smukt :)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 18:49

iVinkel:
Nå ja, selvfølgelig: Ib skal slet ikke ansætte en dansker. Han skal ansætte en ukrainer, så han blive ved med at holde lønomkostningerne nede. Hvor meget er det nu lige dét bidrager til Danmarks fremtid?

Det er super, hvis Ib gør det.

1. Ib tjener flere penge. De kan gå til 1. skat, 2. forbrug=nogen får et job, 3. opsparing/investering=nogen kan låne penge til forbrug/iværksætteri.
  2. Jeg kan købe billigt malerarbejde hos Ib, der maler mine dimser. Mine dimser falder i produktionspris, så nu kan jeg sælge flere af dem. Måske endda til Ukraine. 
  3. Ukraineren er glad fordi han har et job. Han får flere penge hos Ib end han kan få andre steder, ellers havde han arbejdet der.

Side 4 ud af 10 (94 indlæg)