Problemet er at de næste replikker og duplikker er så forudsigelige og det orker jeg ikke. Jeg fast holder at vi ikke kan og mener ikke at man skal førsøge at konkurrere på asiatiske vilkår. Er det ikke et legalt synspunkt man kan fremsætte uden at være forpligtet til at rode sig ud i en makroøkonomisk diskussion? Hvis jeg (ganske forudsigeligt) svarer, at vi skal konkurrere med vores innovationsevner og kreativitet, så vil du (ganske forudsigeligt) stensikkert sige, at det er vi heller ikke alene om længere. Det er jeg så ikke enig i. Og nej ... jeg undervurderer ikke asiaters intelligens (i venstre hjernehalvdel) og deres evne til at videreudvikle på det de har kopieret i vesten, men hvornår har de senest skabt noget nyt? De har raffineret vore teknologier, ja, men var det dem der oprindeligt opfandt vindmøllerne, mobiltelefonen, avanceret affaldsbehandling, radiatortermostaten, lego-klodsen, solpanelet, den klassiske musik, demokratiet, velfærden, plejehjemmene, det moderne landbrug og følgeindustrier, internettet o.s.v.? Nej, det var det ikke. De er, med andre ord, aldrig nået længere end til at kopiere vores kreative ideer og produkter og de er teknologisk dygtige til at masseproducere dem til lave priser, men selv bidrage til nyskabelser, det kan de stadigvæk ikke. |
Ib Abildgaard, RÅD & MAL:Ser mange iværksættere der i deres prisfastsættelse, bl.a. glemmer der er noget der hedder moms m.m. Og dermed får pågældende branche og samfundet nogle helt forkerte forventninger til priser m.m.
Fejlslagne iværksætter projekter koster også samfundet og den enkelte.
Ib, skat og moms må i særdeleshed ramme din branche.
Hvis vi er enige om at du skal have 100 kroner efter skat for et stykke malerarbejde, så skal du have 200 + moms af mig = 250. Da jeg allerede er beskattet af de 250 skal jeg tjene 500 kroner brutto for at give dig 100.
Jeg ved godt der er lavet nogle lappeløsninger med skattefradrag på håndværkerarbejde og jeg laver oprundinger i eksemplet, men problemet burde alligevel være ret tydeligt.
Du skal så konkurrere mod en anden malermester, der ansætter en dagpengemodtager sort og udfører arbejdet sort. Så skal jeg i stedet for 4-500 kroner betale 100 kroner før håndværkeren har de samme penge i hånden.
Ovenstående skal ikke opfattes som nogen opfordring, men en påpegning af problemet.
Hvis jeg f.eks. selv var ledig og ufaglært på dagpenge, så kunne det være Ib ville tilbyde mig et job til at rengøre/klargøre. Udover omkostninger til udstyr, administration, forsikring osv, så skal Ib minimum betale mig 125 kroner i timen. Jeg vil være helt ærlig og sige, at jeg ikke gider gå og gøre rent for Ib for det samme beløb, som jeg kan få derhjemme. Hvis Ib hæver lønnen med 50 kroner i timen bliver det sjovt nok at gå på arbejde, men det betyder jo så at han skal hæve prisen med 50 kroner + moms + skat for privat kunden - altså rask væk 150-200 kroner.
Jeg forstår godt en udlænding uden offentligt forsørgelsesgrundlag syntes jobbet hos Ib er meget sjovere end jeg gør.
Ib Abildgaard, RÅD & MAL:Det er vel en "samfunds opgave", at se på, hvad vi som samfund skal leve af fremadrettet ?
Jeg mener det er en samfundsopgave at indrette rammerne, således at hver især kan forsørge sig selv.
Politikere skal ikke forsøge at påstå de kan gætte hvilke virksomheder der vinder i fremtiden. Hvis de tror de ved noget om det, så skal de bare starte deres egen biks i stedet for at bruge andres penge til 'godgørende' formål.