Det handler ikke om perspektiv, det er bare å gjøre et søk på Google, så har du fasiten.
Min innstilling til MLM er i hovedsak ikke basert på artikler på internett, men på et svært omfattende datamateriale om MLM-bransjen som ingen andre sitter på som jeg vet om. Det var ved å tilveiebringe slik informasjon jeg "sprengte" pyramideselskapet Wealth Masters International, en kollaps som denne uken ledet til et søksmål på 10 millioner dollar. Først skulle de saksøke meg, så anklaget de det norske Lotteritilsynet for å ha konspirert sammen med meg, men nå saksøker de altså hverandre.
Nei, det jeg sikter til her er ikke vanlig markedsføring, det er spam. Se f.eks. hvordan Xocai-selgeren Adam Paul Green har opprettet hundrevis av nettsteder/blogger hvor han publiserer alle de samme artiklene bl.a. for å drukne all negativ omtale og drive trafikk til seg selv. Disse bruker ofte programvare som automatisk omskriver teksten i 50 forskjellige utgaver slik at de ikke skal bli oppfattet som identiske av søkemotorer. Dette kalles for spamdexing. Det er ikke ulovlig, men ingen seriøse firma driver med slikt.
Faktisk, det har jeg også gjort, jeg synes MLM er en interessant som konsept på, f.eks. slik Tupperware gjør. Det dumme er at de aller fleste selskapene som hevder å benytte denne modellen har verving som hovedfokus, ikke produktsalg, noe som gjør at det oppfører seg presis som pyramidespill. Jeg er altså en tilhenger av MLM når det drives på redelig vis. |
Vi har produktsalg som hovedfokus :-)