Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Derfor tager det iværksættere 3-7 år at få succes

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lisbeth Birger Christensen

Martin har sikkert nogle bedre svar end jeg kan komme med, men vi har stået med noget af det samme som dig, men har gjort det lidt modsat.

I stedet for at vækste så meget som muligt har vi sagt nej til en del opgaver, så vi hele tiden havde fokus på kvalitet og indtjening. Der er perioder hvor vi ville ønske vi havde haft en eller to udviklere mere, men det er svært at finde de helt rigtige, og det kan nemt blive dyre lærepenge at ansætte de forkerte. Hvis de nye gør det dårligt kan man komme meget langt bagud, med utilfredse kunder som resultat.

BeChristensen:
Hvordan styrer man denne så man ikke lige pludselig får likviditetsproblemer.

Det vi har gjort er som sagt simpelthen at sige nej til ordrer og dermed ikke vækste mere end vi kan klare, uden problemer. Ja det kan være ærgerligt at sige nej til ordrer, men vi ville hellere køre med en lav risiko.

BeChristensen:
Er det så sjovt ? værd ? at vokse ?

Det er ikke sjovt at blive større, hvis det eneste man forøger er risikoen. For der er større risiko ved at have flere fastansatte, og indtjeningen bør vel i et eller andet omfang følge med.

Vi har en fast aftale om at når vi når fem udviklere ønsker vi ikke at ansætte flere. For os er det der hvor vi stadig kan klare regnskab, kundeservice og projektledelse selv (vi er to danskere der lever af forretningen), uden at skulle ansætte folk til den slags. Det er jo forskelligt hvilken forretning man ønsker at drive, men vi vil hellere være små og smidige og kun betale løn til folk der direkte påvirker bundlinjen, og så ikke blive større end vi selv har en finger med i spillet overalt.

Martin har sikkert et godt svar, hvis man ønsker at vækste sin virksomhed langt større, da han jo har en del erfaring med det, men nu kender du svarerne fra en nogle måske vil kalde en "forsigtig-per" :-)

Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:34
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas

Tak for dit svar. Godt at høre at andre også kender til vækst problematikken. Vi designer og producerer smykker både i Danmark og i udlandet. Siden krisen

startede omkring 2008 er vores gennemsnitspris pr. solgt enhed halveret, men selv om vi nu sælger dobbelt så mange enheder til flere antal kunder i 2008,

er vores administrationsomkostninger (ordreregisterring - produktionsadministration -fakturering - pakning - bogholderi mv) øget pga at styksalget er vokset. Det påvirker vores indtjening pr. solgt styk. Ja, vi har hævet vores spriser,

men der er en grænse for hvor meget vi kan hæve dem - især i krisetider. Engrossalget i Danmark er faldet, og

vi har så skulle hente salg ind fra udlandet, hvilket vi også har formået, men uanset hvor hurtigt vores danske personale

arbejder er der en grænse for hvor meget de kan nå. Nyansatte skal læres op - nogle har vi måtte sige farvel til fordi

de ikke fungerede (dvs spild af oplæringstid fra eksisterende personale til de nyansatte = stress). Hertil kommer 1 langtidssyg

(stress relateret pga dødsfald i familien) 2 gange på et år fra samme medarbejder (= tabte lønudgifter til 6mdr). Vi er forsikret

men den dækker kun 65% af lønomkostningerne plus koster os enorm lang tid i sygdomsfraværs administration. Hertil kommer

endnu 1 sygemelding fra en medarbejder hvis hus er brændt (= syg af stress men altså ikke arbejdsrelateret stress, men vi skal betale). 

Summa summarum medfører det danske velfærdssystem - som jeg eller har været fortaler for - at vores lille virksomhed taber så mange penge,

og medfører så mange ekstra arbejdsopgaver for os ejere, som ellers i forvejen har nok at se til. En trejde medarbejder blev gravid efter 4 måneders ansættelse,

lige efter at hun var blevet selvkørende. Måtte gå på barsel i 7 måned grundet komplikationer. igen igen en masse ekstra arbejde - sætte sig ind i barselsordning

etc. etc. samt tab af endnu en ellers velfungerende medarbejder.

Beder en advokat hjælpe os - kan vi fyre sygemeldte - gravid medarbejder ??? - for at sikre os vi ikke får sager på halsen. Advokatudgifter = kr. 40.000 til

at hjælpe os, for derefter at konkludere at Nej vi kan ikke fyre sygemeldte - gravide medarbejdere. HJÆLP HJÆLP HJÆLP hvor er det næsten umuligt at være iværksætter i Danmark trods for at vi gerne vil ansætte danskere. Forstår lige pludselig hvorfor så mange danskere er arbejdsløse. Store danske virksomheder flytter arbejde ud af Danmark for at overleve. Bare ikke helt så nemt at gøre for mindre virksomheder. Beklage mit lange svar, og tak for din support. Tror kun man kan forstå problematikken hvis man selv har været iværksætter (alle politikere burde have prøvet det). Vi har sagt nej til store kunder i Japan og Tyskland simpelthen fordi vi ikke magter væksten, men det er jo ikke det Danmark kan overleve på i længden. DER ER NOGET GALT I DANMARK. Vi ansætter helt sikkert ikke flere danske medarbejdere, snarere tværtimod Big may be Beautiful -but small is safer, men skaber ikke nye danske arbejdspladser.

KH

Lisbeth

Tilmeldt 9. Oct 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:52

Hej Martin,
supergodt indlæg - som altid :O)
Vi driver et franchisekoncept - LOOP Cirkeltræning - indenfor fitnessbranchen og vi har stort set oplevet den proces du beskriver for så vidt angår selskabet bag konceptet. Det har også betydet at vi har gjort vejen lidt lettere for vores franchisetagere - hvilket det jo handler om - og det kan du fx se/høre lidt om i denne video:

. Beklager det lidt "tunge" nordjyske tempo ;O) God dag. Bh. Brian Schneider

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:26

Og så kom opfølgeren til videoen lige her 

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 16:37

BeChristensen:
Summa summarum medfører det danske velfærdssystem - som jeg eller har været fortaler for - at vores lille virksomhed taber så mange penge,

Jeg synes ovenstående er et kæmpe problem. Jeg har mange gange hørt tilsvarende fra forskellige kunder. For mit eget vedkommende ønsker jeg ikke at ansætte en eller flere medarbejdere, da det i min optik er for besværligt og dyrt i dagens Danmark.

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 16:51

Fantastisk video.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 17:03
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nu kommer det jo an på hvad du mener med succes.

Jeg kan på 1 uge lave en forretning der giver overskud. På 1 måned kan jeg lave en forretning der omsætter for 20.000 i måneden uden brug af markedsføring. Jeg sælger sjældent noget uden jeg har 50% på det i de små butikker

Min første onlinebutik omsatte for over 1 million det første år og omsætter i dag 3 år efter for 5 mil.

Det er slet ikke så svært hvis man tænker sig om

Fede malerier en blog om malerier

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:10

Fede Malerier:

Nu kommer det jo an på hvad du mener med succes.

Jeg kan på 1 uge lave en forretning der giver overskud. På 1 måned kan jeg lave en forretning der omsætter for 20.000 i måneden uden brug af markedsføring. Jeg sælger sjældent noget uden jeg har 50% på det i de små butikker

Min første onlinebutik omsatte for over 1 million det første år og omsætter i dag 3 år efter for 5 mil.

Det er slet ikke så svært hvis man tænker sig om

Der er ingen tvivl om at meget få mennesker kan gøre det du gør, men det er bare ufatteligt sjældent det sker.
Og tror folk de kan det fra starten, så gør de på røven med stor gæld.
Men super at du er så dygtig!

De bedste hilsner

Martin

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)