Jeg har fået en del opfordringer på at lave en video som går mere i dybden med de udfordring iværksættere har, når de går fra kælder til prof virksomhed. Martin |
Hej Martin.
Jeg synes du rammer spot on på flere områder som jeg selv genkender i min lille virksomheder.
Kompleksiteten stiger væsentligt når man skal til at være flere. Der er et enormt overhead ift. at koordinere og kommunikere. Det oplever jeg egentlig mest i mit almindelige job som lønslave, hvor vores virksomhed gik fra 6 ansatte til over 25 på få år.
Du nævner også at man så ofte vil høre at "det var bedre i gamle dage" - og dén følelse kender jeg kun alt for godt. Virksomheden var sjovere, mere fleksibel og innovativ i starten. Når virksomheden bliver stor, kommer der enormt meget mere fokus på hardcore business, og man kan ikke tillade sig at tage de samme chancer.
Casen med Agera sætter fokus på et af mine store problemer. Jeg er - hvis jeg selv skal sige det - en fantastisk produktudvikler. Men jeg er formentlig en håbløs forretningsmand. Det interesserer mig ikke en døjt at sælge, lave regnskab og alt det andet "fnidder". Jeg vil udvikle! Så det er helt afgørende at have en god partner på det område. Det er noget jeg planlægger at gøre noget ved i nærmeste fremtid.
Jeg kan også skrive under på, at tingene bare tager længere tid end man først tror. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har planlagt at frigive noget på et givent tidspunkt, og så er deadline overskredet med flere måneder. Det er enormt stressende når man har lovet det til sine kunder. Så i dag er jeg blevet klogere, og lover kun den slags når jeg ved at det er realistisk at jeg kan holde det. Som udgangspunkt lover jeg så lidt som muligt, så jeg kan tage det i mit eget tempo.
"Målet er at have det skægt". Det lyder som noget Steve Jobs har sagt :)
Min motivation var i mange år at tjene penge. Jeg mistede fuldstændig gejsten. I dag udvikler jeg fordi jeg er passioneret omkring det. Det kan jeg, fordi jeg har et almindeligt godt betalt arbejde ved siden af mine projekter. Det betyder så også, at jeg arbejder 15-30 timer ekstra ugentligt. Men jeg elsker det.
Tak for et godt indlæg :)