Hvordan hænger det sammen, hvis man har et fast arbejde og dertil tilhørende en virksomhed, som man lige har startet ? Mister man retten for, at få barselspenge ?
Nej du har jo optjent din ret i dit faste job - og først når du ikke har det længere, vil du miste retten til barselsdagpenge hvis du ikke opfylder de tre punkter tidligere i tråden. Mister du det faste job så vil optjeningen ske via dit selvstædige som du så skal bevise aktivitet og indtjening i. Jeg ville dog ringe til barsel.dk (nummer tidligere i tråden) for at høre om du skal dokumentere noget som selvstændig i forhold til "reffusion Danmark" eller om det bare er din faste arbejdsgiver der skal gøre det, for du skal sikkert bekræfte, at du faktisk er på orlov og ikke bare knokler i virksomheden under din orlov fra det normale arbejde. MED MINDRE andre herinde kan det præcise svar.
Mig bekendt skal du så også som selvstændig undlade at bruge daginstitution under barslen, så du rent faktisk overholder barsel.
Så er der almindelige dagpenge (arbejdsløsheds), som du ikke spørger om, men du kan læse om her SELVSTÆNDIG OG DAGPENGE .
Der skal du regne med at lukke dit CVR for at komme i betragtning
her kan du læse om forsikringen - som giver barselsret efter 6 mdr medlemskab - så det ser ud som at man kan forsikre selv om man er gravid, men jo - hvis man vil på barsel 2 mdr før man føder - så så skal man ha tegnet det 1 måned inde i barslen og vil man på barsel først dagen efter fødslen, så 6 mdr inden termin. http://www.statens-adm.dk/Forsikring/Ejere-af-enkeltmandsvirksomhed-eller-IS/Barsel
vh
Jeg har lige læst det igennem igen. Men kan ikke se noget om 2 måneder før. Men kun 4 uger. Kan du hjælpe mig med en mere præcis henvisning ?
Jeg er ikke barselsrådgiver - det er muligt det kun er 4 uger før det er standarden, men visse fag har længere - ex pædagoger under BUPL som har fraværsaftale og 8 uger (udvidelse af barselsorloven) - Men til trådstarter og andre som ikke har en a-kasse til hjælp:
Ring til basel.dk på de angivne numre, for at få din helt præcise situation som vi jo ikke kender- hvad du har haft af optjening som lønnet osv - om du har indtjening som selvstændig - alle de ting som er helt individuelle + forskellige fra om man taler forsikringsordningen eller det offentlige systems barselsordning for alle (i arbejde eller med indtjening som selvstændig) - selvstændige - ring til samme nummer hos barsel.dk hvis du har indtjeningog ellers ring til forsikringskassen
Dagpenge OG barsel er så enkelt at få konkreet svar på ved at tale med dem der skal udbetale, men herinde vil der ofte mangle nogle oplysninger for at give det konkrete svar