Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barselsdagpenge for selvstændige kvinder

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ved at starte virksomhed og blev lige gjort opmærksom på, at man ikke kan modtage barselsdagpenge som selvstændig, hvis man ikke har kunne give sig selv en løn på min. 26.000 om måneden det seneste år inden termin. Kan det virkelig passe?

Jeg forventer ikke at betale mig selv nogen løn fra virksomheden overhoved det første år eller to, og tro at der vil gå mange år inden jeg når op på en løn på 26.000.

Vil det så sige at jeg er afskrevet fra barselsedagpenge, hvis jeg et år inden termin har haft en privat indtjening på dkk 0,-

Håber på jeres dejlige svar :-)

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:26

Hvis du er selvstændig kan du tegne en sygeforsikring, der garanterer dig mindst 2/3 af den fulde barselsdagpengesats, uanset hvad du tjente det forrige år.
Læs alt om barsel på -> Min-Mave.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50

Hør udbetaling Danmark mere konkret- Det er korrekt, at man som selvstændig baserer barselsdagpenge på løn og - ofte sidste års løn hvis der ikke er en fast løn der udbetales og skal erstattes af barselsdagpenge - men ring til udbetaling DK og hør dem. Det er jo ikke så mystisk, at hvis man ikke har indtjening får man ikke dagpenge (barsel)

For ex arbejdsløshedsdagpenge er der også regler, som omfatter dels omsætning og dels mulig løn - i forhold til optjening af a-kasse dagpenge, tale med din a kasse hvis du er er tvivl

vh

Tilmeldt 9. Oct 07
Indlæg ialt: 95
Fra  InnoCore ApS Skrevet kl. 23:16
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 09:31

Hej,

Jeg har købt en sygedagpenge forsikring og det gør det muligt for dig at få barselspenge. Skal selv have en lille snart. Det er der smart er, at du har muligheden for at halvere din dagpengesats og dermed arbejde halvdelen af det du normalt arbejdede før du gik på barsel. Dette er rart, da man jo ikke bare lukker ned i 6 måneder for barsel som selvstændig.

Mvh Kristina

Tilmeldt 15. Feb 13
Skrevet kl. 16:12

Hej Kristina,

Vil det sige at du ikke har fået løn op til din barsel men vha. forsikringen gør det det muligt alligevel? Eller skal man have tjent en vis sum penge for at kunne få nytte af forsikringen? Hos hvem har du købt sådan en forsikring?

Tak for hjælpen

Tilmeldt 15. Feb 13
Skrevet kl. 16:15

Ja jeg var inde og se på den side i går, men kunne jo kun få svaret på hvad du skal have tjent hvis man skal have den højeste sats. Men hvad er så den laveste sats... er det så 0,- i barselsdagpenge hvis man har tjent 0,-? 

Tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27

Du kan få det hele forklaret hos UDBETALING DANMARK der står for det ved at ringe til dem, og formentlig også blive guidet vej via borgerservice og du kan ringe til barsel dk på 70 10 16 11 - bedst mellem 8:30 og 11 for kortere ventetid - men:

• du har arbejdet i mindst 6 måneder inden for de sidste 12 måneder, før du går på barsel, og
  • du har arbejdet den seneste måned før din barselsorlov, og
  • du har arbejdet mindst på halv tid (18 ½ time om ugen) i din virksomhed.
Disse tre punkter skal alle opfyldes. Har du feks ikke haft virkomheden i 6 mdr og ikke haft andet arbejde så opfylder du ikke betingelserne. Barselsdagpenge er en % sats og har du 0 i indtægt, så er det 0% af 0 MEN - som selvstændig kan du også dokumentere at du har arbejdet mig bekendt (i alle fald i forhold til arbejdsløsheds dagpenge) ved at vise omsætning, også selv om du ikke har haft overskud - det er som selvstændig dit overskud som er lig din løn i den sammenhæng. Har du ikke haft omsætning, så vil du i alle fald ikke kunne få barselsdagpenge på baggrund af selvstændig virksomhed
Hvad forsikring angår, tror jeg ikke du kan tegne noget der dækker, når du er gravid og lige ved at skulle på barsel, det vil være lidt som at opdage ild ovre i hjørnet af butikken, og så tegne brandforsikring. Hør evt her om forsikring: 70 25 14 26
venligst JH
Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 16:46

Præcis som Cookie skriver.. Jeg har ikke trukket penge ud af firmaet til løn endnu. Du skal købe den hos staten. Kan varm anbefale den, især hvis du som jeg er enkeltmand. 

MVH Kristina 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:50

her kan du læse om forsikringen - som giver barselsret efter 6 mdr medlemskab - så det ser ud som at man kan forsikre selv om man er gravid, men jo - hvis man vil på barsel 2 mdr før man føder - så så skal man ha tegnet det 1 måned inde i barslen og vil man på barsel først dagen efter fødslen, så 6 mdr inden termin. http://www.statens-adm.dk/Forsikring/Ejere-af-enkeltmandsvirksomhed-eller-IS/Barsel 

vh

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)