Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til køb af restaurant. Er prisen realistisk?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Alei:
Du skal få papirer på ALT. Måske har han købt noget på afbetaling? Ikke noget med at tro, at tingene er på den ene eller den anden måde. Få tingene på papir.

Alt er købt og betalt. Det eneste der kører lejeaftale på er en kaffemaskine :) 

Alei:
Lad mig forstå det korrekt: Han sælger fordi, at han akut har brug for penge. Og dette på TRODS af, at butikken kører rigtig godt? Hvorfor tager han ikke et lån, hvis han har brug for pengene?

Jeg vil nu ikke mene at den kører rigtig godt, da den jo først begynder at give overskud nu, efter de har lavet store omstruktureringer i virksomheden, og han selv arbejder de 80timer dernede

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 21:06

Hvad får du for de penge?? 

Hvor stor er huslejen og hvor mange kvm er der?? 

Hvor mange kan der sidde i restauranten og hvilke slags mad bliver der lavet nu?? 

Vil du køre samme koncept videre?? 

Hvad har du af erfaring, med drift af restaurant??

Vh Jimmi

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 21:06
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Farganis:
Jeg vil nu ikke mene at den kører rigtig godt, da den jo først begynder at give overskud nu, efter de har lavet store omstruktureringer i virksomheden, og han selv arbejder de 80timer dernede

Ok, det vil sige 35-40.000 for 80 timers arbejde ugentligt: 4,3 uger/mdr * 80 timer per uge = 344 timer per måned. Din timeløn bliver altså = 101-116 kroner før skat.

Personligt ville jeg sige nej tak, men igen - det er personlige præferencer, og ikke nødvendigvis den rigtige beslutning for dig. Husk lige på, at indtjeningen jo kan stige (eller falde).

Eventuelt -hvis du kender personen rigtig godt- kan du betale ham halv pris og så være partner på 50/50 basis.

Eller også kan biksen forpagtes i en måneds tid eller to for at se, om denne nu også kører. Så kan du i forpagtningsaftalen skrive, at du kan købe butikken på x vilkår efter forpagtningens slutning.

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 21:11

Undskyld mig men jeg er lidt forvirret her..

Har den kørt med "dundrende underskud fra den åbnede også frem til dec? i såfald vil det sige den har lavet al indtjening her de 2 sidste måneder, -det lyder som en chance, og hvis du er uerfaren indefor branchen vil jeg opfordre dig til og tænke dig godt om hvad du kaster dig ud i, for iforvejen lyder det på mig som om der er stor risiko, godt renome, og faste kundekredse er ekstremt vigtigt og også en vigtig faktor i sådan en vurdering, og det får man bare aldrig med på samme måde med en hel nyopstartet restaurant(kan være både positivt og negativt) men specielt som uerfaren i branchen er det en stor fordel, som regel med et færdigt velfungerede koncept og fast kundekreds.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 21:54

Jimmi :
Hvad får du for de penge??

Jamen jeg får alt. Der er intet gæld osv.

Jimmi :
Hvor stor er huslejen og hvor mange kvm er der??

10.000,- - og der er vel 110kvm

Jimmi :
Hvor mange kan der sidde i restauranten og hvilke slags mad bliver der lavet nu??

40 siddepladser.

Jimmi :
Vil du køre samme koncept videre??

Ja helt bestemt. Det er et fedt koncept, og jeg vil ikke lave markante ændringer. Kun i udseende af restauranten udefra.

Jimmi :
Hvad har du af erfaring, med drift af restaurant??

Jeg har før selv arbejdet i 1år som bestyrer. Har også været tjener og kok.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 21:56

Kriegeren:
og hvis du er uerfaren indefor branchen vil jeg opfordre dig til og tænke dig godt om hvad du kaster dig ud i, for iforvejen lyder det på mig som om der er stor risiko, godt renome, og faste kundekredse er ekstremt vigtigt

Jeg vil ikke sige jeg er helt grøn i faget, og jeg vl derfor kunne videreføre den uden de store problemer rent ledelsesmæssigt. 

Det jeg hører fra medarbejdere og ude i byen er at den har et godt navn.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 21:59

Alei:
Ok, det vil sige 35-40.000 for 80 timers arbejde ugentligt: 4,3 uger/mdr * 80 timer per uge = 344 timer per måned. Din timeløn bliver altså = 101-116 kroner før skat.

JA det lyder ikke af meget, men man skal have in mente at den er under 1 år gammel, og det er januar måned, og det er den dårligste måned undtagen februar. 

Så man må forvente at omsætningen vil stige, i og med at den budskabet stadig skal spredes.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 22:56

Hej Farganis....

Lyder rigtig spændende med dit projekt, jeg vil lige skyde en fodnote ind her.

Når man gør sådan en måned op kan det godt snyde en del. Fordi du skal kigge på de månedlige omkostninger i gennemsnit. Nogen måneder er der mange regninger, andre måneder er der næsten ikke nogen. Ved du præcis hvordan sælger har gjort dette op, når han siger der er overskud i Januar ??

Min pointe....hvis du sælger for 6.500 pr måned. "er det inklusiv moms" ? så sælger du for 195.000 inklusiv moms. Så trækker vi momsen ud "har sælger husket det i salgstalen?" den moms skal betales til maj og udgør 39.000 og skal lægges til side for Januar.

Så har du 156.000 tilbage. Så skal du tage dit gennemsnitlige køb af varer. Er der købt ind i Januar og hvad er dækningen normalt i branchen, det aner jeg så ikke, men jeg anslår f.eks at der er 100.000,00 tilbage når dette er betalt, passer det ok ?

Så har du husleje på 10.000 kr, du har også en relativ høj EL-regning, kender du den?..den betales også pr kvartal, er den med i januar beregningen ?...du har vedligeholdelse, du har forsikring som betales årligt osv....alle disse udgifter, er de opgjort med deres anpart på januar måned, har du set om det er tilfældet ??...for ellers risikerer du at januar er god, men så bliver februar eller marts måske rigtig dårlig ???

Jeg går ikke så meget op i arbejdstid, for tit er det drivkraften og du virker som om du også gør det af lyst, så lad dig ikke holde tilbage af en timeløn, men du skal sikre dig at du ihvertfald kan overleve. Især hvis du kan se der er plads til forbedringer, det er altid rigtig godt !

jeg håber du fik et lille indblik i det med omkostningerne, skriv det hele ned og sikrer dig at det er med i januar omkostninger beregnet som et gennemsnit pr mdr for hele året.

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 23:26

Farganis:

JA det lyder ikke af meget, men man skal have in mente at den er under 1 år gammel, og det er januar måned, og det er den dårligste måned undtagen februar. 

Så man må forvente at omsætningen vil stige, i og med at den budskabet stadig skal spredes.

Det er klart.

Som alt andet i livet, er der risici ved iværksætteri. Hvis du tror på projektet, og du synes, at der er et potentiale bag det - så go for it! Det er i sidste ende din helt egen beslutning. Jeg ønsker bare, at du tager alle aspekter med i billedet, og kommer "ordentligt i gang" :-)

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 07:57

Har du en branche relevant uddannelse?

- Hvis ikke, har du så styr på kalkulationer, køkkenprocent, spild og så videre? Her brænder de fleste nemlig fingrene. Hvis du f.eks ikke kan lave kostkalkulationer og herved udregne din køkkenprocent, har du reelt ingen ide om hvorvidt du tjener penge eller ej, på den ene eller den anden ret. Det ved du først når alle regninger er betalt og du kan se hvad der står tilbage på kontoen, det kan ende i både plus og minus.

Jeg er oprindelig kok og har set så mange brænde fingrene på den branche. Det er absolut ikke for at tegne et dystert billede for dig, men du skal virkelig passe på hvis du ikke ved præcis hvad du går igang med.

6500 i omsætning pr. dag? Det lyder ikke at ret meget. Fordi, et par kan sandsynligvis få en hovedret hver samt en flaske vin, for 500,- kr., omregnet betyder det jo at der kun er 13 kunder/par i restauranten på en hel dag. Det er ikke ret meget med 40 siddepladser. Jeg kender ikke priserne på den pågældende restaurant, så det er ren spekulation. Hvis restauranten har frokoståben også, så har du potentielt 80 siddepladser (40 til frokost og 40 til aften), nogle kan benyttes flere gange f.eks om aftenen, så derfor er det faktisk 40 siddepladser x 2,5, det giver 100 siddepladser. Ud fra min spekulation, har restauranten så kun 26 pladser optagede, ud af de potentielt 100 pladser på en hel dag. Det er kun en udnyttelsesgrad af restauranten på 26%, hvilket er alt for lavt.

Smile

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)