Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til køb af restaurant. Er prisen realistisk?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Jeg er blevet tilbudt at købe en restaurant for 500.000,- i et sælgerpantebrev.

Restauranten har været åben siden marts 2012, og er først de sidste 2 måneder begyndt at køre med overskud. (inkl. Januar måned som jo skulle være død)

Ejeren sælger grundet han vil hive sine penge ud, for at fokusere på sine andre virksomheder, da alle hans penge er her i restauranten.

I Januar er der en gennemsnitomsætning på 6500,- om dagen. 

JEg vil meget gerne høre om plusser og minusser, og de informationer i skal bruge sender jeg gerne.

Tak

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:26

Det kommer jo an på hvor den ligger iforhold til potentiale og koncept?..

-Men lytter gerne med og kommer med en vurdering hvis der kommer mere info, blandt andet os mht. til inventar tilstand(alder osv)?, men lige umilddelbart lyder det ikk til og være nogen dårlig inversting

Dog har jeg aldrig været selvstændig inde fra branchen med arbejdet der i mange år, og har flere venner som forpagter og/eller ejer restaurant.

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 20:27

1. Du skal lige vide, hvor meget biksen reelt tjener. 6.500 i januar? Hvad med februar? Eller September? Du skal have et godt billede af hvor meget butikken tjener, og så SKAL du sikre dig, at han nu også virkelig omsætter for så meget, eller om det er måske "overpyntet". Kan du sikre dig, at overskuddet forbliver (nu hvor du kun har overskudsdata for to måneder)?

2. Hvis omsætningen er på 6.500, hvor meget er overskuddet så på?

Hvis 10% af tallet er REN overskud (dvs. medregnet lønninger, leje, apparatur, forsikring, rengøring, indkøb, kurser, markedsføring etc. etc.), så har du kr. 650 per dag, dvs. 30 * 650 = 19.500 kroner per måned. Af disse skal der så betales skat etc.. Dvs. at din "månedsløn" er på ca. 20.000 minus skat. Alligevel arbejder du måske en 50-60 timer om ugen (medmindre der altså er mange medarbejdere og dermed lidt mindre indtjening).

3. Hvordan er det med indtjeningsudsving? Måske var det bare et spike, at han omsatte for 6,5 kkr? Er der en konstant indtjening året rundt?

4. Hvad med fremtidsmulighederne? Er det svært eller nemt at udvide/gøre noget nyt i butiken?

5. Konkurrence i området, som truer?

6. Restaurantens image? Spørg evt. kunderne om hvad de synes om stedet når de går ud igen.

Bare nogle tanker. Hvis du tror, at stedet har et godt fremtidspotentiale, som tidligere ejer ikke har set (sådan så du kan få mere omsætning ud af virksomheden), så er det måske et godt køb. Men hvis du skal arbejde 80 timer ugentligt til almindelig løn uden udsigt til lønstigninger (læs: mere omsætning), ja, så må du tænke dig om en ekstra gang.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 20:30

I og med den er under 1 år gammel, og der er lavet en del fejl, så syntes jeg det ser rigtig fornuftigt ud med omsætningen pt.

Alt inventar er selvfølgelig inkluderet, og der er noget som er nyt og noget som af lidt ældre dato, dog maks 5år vil jeg skyde det til.

Mht konceptet, så er det et nyt koncept i den pågældende by, og det er taget rigtig godt imod, derfor kan man stadig udvikle på det.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 20:32

Farganis:

Hej..

Jeg er blevet tilbudt at købe en restaurant for 500.000,- i et sælgerpantebrev.

Restauranten har været åben siden marts 2012, og er først de sidste 2 måneder begyndt at køre med overskud. (inkl. Januar måned som jo skulle være død)

Ejeren sælger grundet han vil hive sine penge ud, for at fokusere på sine andre virksomheder, da alle hans penge er her i restauranten.

I Januar er der en gennemsnitomsætning på 6500,- om dagen. 

JEg vil meget gerne høre om plusser og minusser, og de informationer i skal bruge sender jeg gerne.

Tak

Hvad er det konkret du vil have plusser og minusser på? Det er svært at sige om du skal købe en restauration udfra de forholdvis få informationer. 

Men stol ikke blindt på sælger, og sørg for at omsætningen kan dokumenteres med regnskab

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:32

Enig med Alei!

Skulle lige til og tilføje mere konkrete spørgsmål, så som tilhørende lokaler og pladser iforhold til koncept?

(overvejelser iforhold til fremafrettet drift og personale)

Desuden vil det være vigtigt for og komme med en vurdering og høre den samlet års omsætning, men hvis den laver overskud i januar "kan" det være en go indikator på den kører godt.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 20:37

1/Fra start og frem til December har der været dundrende underskud. Og de 6500,- er det reele. 

2/ overskuddet er mellem 15-25.000,- alene i Januar måned. Ud over det så giver han sig selv 20.000,- i løn hver måned.

3/OM det er konstanst indtjening året rundt, er jo svært og sige da den ikke har været åben i 1år endnu. 

4/ Man kan sagtens udvide butikken, men det vil kræve en investering på ca.200.000,-, 

5/ *Der er altid konkurrence, da der er andre restauranter i byen, men endnu ikke nogen med samme koncept.

6/ Imaget er vildt godt når man hører i byen. JEg har snakket med flere tjenere og kokke dernede, at der kommer mange og siger at de er blevet anbefalet det af FLERE.

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 20:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Farganis:
Alt inventar er selvfølgelig inkluderet, og der er noget som er nyt og noget som af lidt ældre dato, dog maks 5år vil jeg skyde det til.

Du skal få papirer på ALT. Måske har han købt noget på afbetaling? Ikke noget med at tro, at tingene er på den ene eller den anden måde. Få tingene på papir.

Farganis:
I og med den er under 1 år gammel, og der er lavet en del fejl, så syntes jeg det ser rigtig fornuftigt ud med omsætningen pt.

Mht konceptet, så er det et nyt koncept i den pågældende by, og det er taget rigtig godt imod, derfor kan man stadig udvikle på det.

Lad mig forstå det korrekt: Han sælger fordi, at han akut har brug for penge. Og dette på TRODS af, at butikken kører rigtig godt? Hvorfor tager han ikke et lån, hvis han har brug for pengene?

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 20:48

Farganis:

1/Fra start og frem til December har der været dundrende underskud. Og de 6500,- er det reele. 

2/ overskuddet er mellem 15-25.000,- alene i Januar måned. Ud over det så giver han sig selv 20.000,- i løn hver måned.

Vil det sige, at der er REN overskud på 35-40.000 per måned? Dvs. når ansattes lønninger er udbetalt, når lejen og indkøb og alt andet er købt ind, så står du med 40.000 kroner i hånden?

Hvor mange timers arbejde ugentligt kommer du til at lægge i butikken?

Farganis:
3/OM det er konstanst indtjening året rundt, er jo svært og sige da den ikke har været åben i 1år endnu. 

Ja, men du skal selv vurdere, om der vil forblive med at være overskud i fremtiden.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  Phoenixx Skrevet kl. 20:53

Alei:
Vil det sige, at der er REN overskud på 35-40.000 per måned? Dvs. når ansattes lønninger er udbetalt, når lejen og indkøb og alt andet er købt ind, så står du med 40.000 kroner i hånden?

Ja sådan som jeg aflæser regnskaberne. 

Lige nu er han der hele tiden. grundet at det har kørt så dårligt som det har.

Alei:
Ja, men du skal selv vurdere, om der vil forblive med at være overskud i fremtiden

Ja det er jo det. Jeg er selv uerfaren i branchen, men alle jeg sprøger siger bare at januar burde være en død måned, og der har restauranten egentlig holdt en flot omsætning. 

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)