Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så du Operation X igår?

Side 6 ud af 7 (61 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Jeg synes faktisk det er dybt rystende, at man på et iværksætter forum i 2012, kan finde personer som er ligeglade med deres kunder, blot de selv score en ekstra skilling...

Fuldstændig enig. Hvis der findes den slags personer her så synes jeg søreme også det er rystende, eller ihvertfald dumt.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Fra  Techmaster Skrevet kl. 08:21

Fashion-Seller:
Og hvorfor skal nogle butikker holdes kunstigt i live med fiktivt høje priser? 

Hvorfor bliver du dog ved med at skrive sådan noget vrøvl og pådutter mig holdninger som jeg ikke har. Prøv at læs hele debatten. Det drejer sig om at jeg ikke forstår at en butiksindehaver vil stille sig op på TV og sige ting som efter min bedste overbevisning kan gøre hans egen forretning dårligere, enten er det dumt, eller udtryk for at han uden hensyn til egne interesser ønsker at kæmpe en "større" sag, og respekt for det så.

Du og et par andre gør det her til en politisk sag og skriver alle mulige urigtige antagelser om mine holdninger til kunder osv. Det er under lavmålet for en seriøs debat, og jeg er nødt til at reagere på det, selvom jeg egentlig havde besluttet mig for at du var for langt væk fra min verden til at jeg gad beskæftige mig mere med at diskutere med dig.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår fuldt ud den forhandler der stillede sig frem. Hvis du vil lave en forretning så kan det sagtens gøres med at lave den slags aftaler. Hvis du vil lave en god forretning så er det ofte vigtigt at du tager kundens parti. Tror du at Jysk er blevet til det de er ved at sælge til samme pris som alle andre? eller IKEA? Wallmart? og jeg kunne blive ved. Nogle af de bedste forretninger jeg har gjort har væreret når jeg har sagt til en kunde at de ikke ønskede at købe et eller andet på trods af at jeg ville tjene penge på at sælge dem det. De kunder er altid kommet tilbage og købt 10 gange så meget af noget andet. Stort set alle store virksomheder jeg ser optil har med fuldt overlæg på nogle tidspunkter gjort ting som man regnede for mod deres egne interesser. Eksempelvis skulle en tidligere ISS direktør have givet fagforeningerne så meget at kvindeligt arbejderforbunds chefforhandler skulle have sparket ham over skinnebenet fordi det hun mente det ville slå ISS ihjel. ISS har i dag en kvart million ansatte og er den danske virksomhed med flest ansatte og sikkert en af de mest veldrevne. ISS sikrede at rengøring blev en profession i stedet for blot at være det laveste job man kunne få. Forskellen på at være en god forretningsmand og en genial forretningsmand er i mine øjne og kunne spotte hvornår man skal gøre ting der ser ud til at være mod ens egne interesser.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 10:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Techmaster:

Fashion-Seller:
Jeg synes faktisk det er dybt rystende, at man på et iværksætter forum i 2012, kan finde personer som er ligeglade med deres kunder, blot de selv score en ekstra skilling...

Fuldstændig enig. Hvis der findes den slags personer her så synes jeg søreme også det er rystende, eller ihvertfald dumt

Dumt, ok, lad os lige se på det. Det bliver nok lidt langt, men du sagde du ikke havde hørt 1 godt argument, jeg kan nok ikke gøre det anderledes end de andre, men jeg kan da prøve.

Lad os forestille os du bruger 1200 kr om ugen i supermarkedet. Lad os sige, at ved at køre fastpris politik over hele markedet, betaler 30% mere end du burde, og det vil nok i det lange løb være lavt sat. Det betyder, at du betaler 360 kr mere, hver gang du handler. Det bliver 1440 kr mere om måneden, end hvis der var konkurrence på prisen, altså 17280 kr mere på dine indkøb i supermarkedet om året. Hvis det er ok i din branche, er det vel også i andres? De mindre købmænd kan skrue prisen op, hvis de f.eks sludrer lidt med dig, og får en praktikant til at pakke dine varer og bærer dem ud i bilen som et eksempel. De leverer så en merværdi til deres produkt.

Så skal du snart ud at købe julegaver. Du køber for 6500 kr eksempelvis, altså 1950 kr mere, end du måske burde betale. Nu er vi oppe på en ekstra omkostning for dig på 19230 kr om året.

Så kigger du dig om efter en ny bil til 250.000. Der er aftalt faste priser forhandlerne imellem, for hvorfor skulle leverandørerne ikke gøre det samme, når de kan få retailerne til at køre med faste priser. Nu betaler du eksempelvis 75000 kr mere for bilen, end du burde i eksemplet. Dine leverandører leverer dine varer til dig 30% over prisen, i forhold til fri konkurrence, men det er ikke noget ved at skifte, for de har alle aftalt, at det er bedst for alle at køre samme pris. Det kan blive rigtig dyrt for dig og resten af befolkningen at være dansker, hvis alle fulgte den stil, og jeg kan love dig det ikke bliver til din fordel heller i længden.

Du snakker om politisk korrekthed. For mig har det ikke en skid med det at gøre. Hvis der er noget staten er ekspert i, er det monopol og konkurrenceforvridning. De har sørget for der ikke er konkurrence på papirpenge. De har overladet beslutningerne herom til centralbankerne, hvor 10 mænd i jakkesæt, fortæller os hvad renten skal være, og hvor meget der sendes ud i systemet. Det kan vi se nu ikke er bæredygtigt, når de ikke er bakket op af værdier. Renten kan både være for høj eller for lav, men hvordan kan få mænd overskue markedet for hvad renten i Europa skal være, for at holde markedet stabilt?

I operation X fortæller Anette Vilhelmsen, at politikerne skal skride ind. Jeg er enig. Efter min mening, er det statens vigtigste opgave, at sikre folks frihed til at drive deres egen forretning og liv, så længe de ikke skader andre. De glemmer bare at feje for egen dør, og derfor er at tro på et frit marked til dels politisk akorrekt, da mere og mere stat og indblanden i markedet, (med undtagelsen af beskyttelsen af det frie marked og samfund) betyder mere monopol og højere priser for forbrugeren. Jeg siger ikke, at det ikke kan være nødvendigt med noget, men de prøver bestemt ikke særlig hårdt på at gøre det friere.

10 min. senere efter Vilhelmsen, hører jeg Bjarne Coridon tale om, at staten skal give kredit garanti til SAS, da HAN mener det vil være en fornuftig ide. Det er skatteyderne der lægger penge til den garanti. Hvorfor skulle staten garantere for noget, som ingen private firmaer endnu har haft lyst til at købe i sin nuværende form. Hvis SAS ikke ændrer hele deres setup, så dør de, det er ikke statens opgave at beslutte hvem der skal vinde eller tabe efter min mening, præcis som de gør med bankerne. Det underminerer fri konkurrence, da de store får nogle fordele i forhold til de små, fordi de er "too big to fail".

Jeg så også gerne der kom mere konkurrence og dermed priser på undervisning til folkeskolerne f.eks i en eller anden form. Jeg har ikke alle svarene på hvordan. Men folkeskolen er i dag mere eller mindre monopol drevet, hvor staten sætter retningslinjerne for, hvad der skal undervises og hvordan, og det giver mindre frihed til innovation, nytænkning og fleksibilitet, og det  er ikke godt for priserne, altså det vi betaler i skat, eller vores samfund og økonomi generelt. Man kunne f.eks lave en form for skattefradrag eller et voucher system, hvor du kan sige, jeg får et skattefradrag, men sørger selv for mit barn får den undervisning man mener vil udvikle mest, men stadig bevare folkeskolen, for dem der stadig ønsker at sende deres barn i folkeskole. Har du en lav indkomst, som f.eks mig selv pt eller synes folkeskolen fungerer super, dropper du bare skattefradraget, og sender barnet i folkeskole. Det betyder så samtidig, at staten er nød til at smøje ærmerne op, og få inspiration fra alle de nye skoler der er skudt op med bedre undervisning, og de gør det muligvis billigere og bedre, så nogle folkeskoler må lukke, og bygningerne sælges, så det passer til mængden der ønsker folkeskolen. De tomme bygninger kunne f.eks bruges til billige lejligheder, studerende har svært ved at finde.

Folk har brugt deres skattefradrag, og gået sammen om en ny skole i lokalmiljøet, som passer til deres temperament, det giver fleksibilitet i den måde vi uddannes på, og kan lynhurtigt tilpasse sig markedssituationen, hvorimod staten skal lave en one size for all, der ikke er fleksibel. Det er måske ikke 100% relevant lige i forhold til Operation X programmet, og så alligevel er det samme mekanismer. Du overlader staten til at bestemme prisen, hvad der undervises i og hvordan. Men det er ikke nødvendigvis det der er brug for i samfundet. Jaja, vi har jo "frihed og demokrati", men hvad med de 90% der ikke har stemt på beslutningstagerne.

Tilbage til operation x. Hvordan undgår Georg Jensen, at priserne dumpes på deres kvalitetsprodukt? Det gør de ved at have en salgsprs til retailerne på 500 kr, da de er håndlavet og i ægte sølv, hvorimod et skodprodukt med sølv i plastik måske koster 50 kr i indkøb. Men det giver stadig butikken frihed til at konkurrere på prisen inden for de rammer indkøbsprisen har været.

Vi har fået tyske konkurrenter til vores shop, der er gået ind i Danmark, og har dumpet priserne på mange varer. Det er noget lort, det gør det jo sværere for mig. Jeg skal til og kigge på og føre nogle produkter de ikke sælger. Jeg skal yde mere og bedre service end de gør, for at retfærdiggøre den højere pris vi tager for nogle af de varer vi konkurrerer på. Det kan være mega hårdt, og det har kostet maaaange kræfter, og vi kæmper stadig, men det er for mig bare det eneste system, der også sikrer mig en ordentlig pris og service generelt på markedet, selvom jeg samtidig er betænkelig og kan råbe over at de presser os på den måde.

Jeg er ikke for et frit marked og prissætning fordi politikerne ønsker det, hvad der iøvrigt kan være svært at se at de er til tider. Jeg ønsker det af egoistiske grunde fordi jeg gerne selv vil bestemme, hvor jeg køber mine varer, hvad jeg sælger dem til, og iøvrigt forvente, at leverandører og andre omkring mig, presses på pris, kundeservice og alle andre parametre, der sikrer det bedst mulige produkt til den billigste pris og service, det gælder jo også i indkøb. Det tror jeg gavner min frihed og økonomi mere end et låst marked. For mig at se, modsiger du dig selv på mange punkter, men det er måske bare mig der også misforstår dig.

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 31. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 10:39

Jeg har svært ved at se det 'dumme' i at ville bestemme over sin egen forretning.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Fra  Techmaster Skrevet kl. 11:24

@Asger Jon Frounberg. Ja efterhånden har jeg det sådan at hvis folk har forstået mit debatoplæg og kommer med seriøs argumentation istedet for på useriøs vis bare at beskylde mig for alt muligt underligt så bliver jeg oprigtig glad. Den argumentation du kommer med her gør mig glad, for det er et seriøst bud på at der måske et eller andet sted kan være noget fornuft i det den pågældende forretningsindehaver gjorde ved at stille sig frem på TV. En vinkel på sagen som jeg ikke havde overvejet. jeg er nok ikke helt enig men OK, det er en behagelig variation i debatten, tak Smile

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:19
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er sku. da noget af det dummeste jeg har hørt, tænk dig dog om, specielt når du er i et forum som er med erhversdrivende...

Selvfølge skal der da være konkurrance.... ens død er en andenslevebrød... Hvis du selvfølgelig går ind for kommunisme. så kan jeg forstå din bevægelsesbaggrund... men eller er det ren volapyk...

Når man starter et firma skal man altid have for øje.... hvad kan jeg gøre bedre end de andre som gør det samme som mig... hvilke fordele og ulemper har jeg ved at være i denne branche...

jeg tror at du levere i en oste klokke... 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 15:23

tuxen:
jeg tror at du levere i en oste klokke... 

Jeg kan have dig mistænkt for det samme :o)

Hvis du tænker en lille smule længere frem end bare til det næste salg, vil du nok også komme frem til at det ikke nødvendigvis er den smarteste strategi, kun at kunne adskille sig på pris, For så snart du sænker prisen, bliver dine konkurrenter nødt til at gøre det samme. Når de har gjort det, bliver du nødt til at sænke prisen igen, og det samme gør dine konkurrenter. Det er en spiral der ikke kan stoppes når den først er sat i gang, og ender ret hurtigt med at det ikke er muligt at tjene penge på dette produkt.

Problemet for de brands "det går ud over" er, at det sandsynligvis er de store butikker / shops der først bliver nødt til at trække sig fra denne priskrig, da de har de største faste omkostninger, og dermed ikke kan nøjes med at tjene det samme som eks. en gymnasieelev der driver en webshop i sin fritid. Det kan betyde flere ting. En af dem er at de store butikker vælger dette brand fra til fordel for et andet, hvor de har mulighed for at holde en fornuftig avance. Skulle det ske står producenten / brandet tilbage med en vare der bare bliver solgt billigere og billigere, i små webshops, og det vil være skadeligt for brand værdien da produktet så ikke længere er specielt eksklusivt, og i øvrigt kun sælges i små "ligegyldige" shops. Og derudover vil de selvfølgelig gerne være til stede der hvor kunderne er.

Derudover er de store butikker ved at lægge pres på producenterne for at stoppe denne udvikling, så de fortsat kan tjene penge. Og det bliver de nødt til at høre efter. Så de er nødt til at gøre noget.

Det der i øjeblikket sker i stor stil er, at mange er i gang med, eller i gang med at forberede, oprydning i distributionsleddet. Dette sker for at sikre at priserne holdes på et niveau hvor dem der har noget at skulle have sagt, mener de hører hjemme.

Jeg kender til flere producenter der har folk der sidder og screener diverse shops for at finde ud af om der er nogen der sælger varerne for billigt i forhold til "markedsprisen". De foretager jævnligt testkøb, for at lokalisere hvilken distributør der leverer til denne "lavpris" shop. Når de finder ud af det bliver distributøren tvunget til at stoppe leverancen til disse shops, ellers mister de retten til at distribuere produktet. Måden at stoppe det på er enten at sætte indkøbsprisen urealistisk højt op for de pågældende shops, eller simpelthen at stoppe for al leverance af dette mærke.

En anden konsekvens af denne "oprydning" er desværre også, at det fremover bliver sværere og sværere for små shops, at komme til at forhandle de populære mærker. Simpelthen fordi producenterne ikke kan leve med den udvikling der er sket gennem årene. Dermed bliver det også sværere som en lille selvstændig, at etablere en ny og attraktiv shop, hvis du ikke kan få de mærker kunderne efterspørger. Denne udvikling er kun i startfasen, og jeg er desværre overbevist om at den vil eskalere de kommende år. Det er selvfølgelig ikke en katastrofe for nye små shops, da de bare finder på andre løsninger, men det vil i hvert fald blive betydeligt sværere at komme med et attraktivt start-up.

Set med forbrugernes øjne er denne udvikling naturligvis ikke optimal. For det første bliver priserne ikke reguleret af markedskræfterne, og når der endelig er nogen der kan skille sig ud på prisen, vil det i mange tilfælde være fordi der forhandles kopiprodukter. Ingen af delene er specielt attraktive. Problemet med kopiprodukter er allere stort, og hvis jeg får ret i at ovenstående er den udvikling vi står overfor, vil det problem bare blive større.

Jeg bryder mig ikke om at priserne fastsættes oppefra, men jeg bryder mig heller ikke om alternativet. Men uanset hvad jeg bryder mig om, bliver jeg nødt til lige at komme ud af klokken, og forholde mig til udviklingen omkring mig :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:17
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der kommer på et tidspunk hvor konkurrenterne IKKE kan følge med og derved lukker og slukker de, så langsomt kan marked overtages af os... og derved står vi alene på marked og kan derefter sætte prisen efter vores eget ønske... og man skal vel og mærke tænke på krisen uden for selvfølgelig... så kunderne har ikke de samme pengene som før og søger samme brand bare billigere udført andet sted.

Så der kommer på et tidspunkt hvor eks. de små banker ikke kan følge med mere og de større overtager punktum 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 18. Aug 09
Indlæg ialt: 9
Fra  Nobrainer Web Skrevet kl. 00:32

Det jeg synes der er fuldstændigt ubegribeligt er, at det er muligt for Georg Jensen og andre virksomheder og sidde og lyve direkte på tv.
"Det der bliver sagt, er for sælgers egen regning, det er ikke vores politik" - ALLE i det her land ved det er løgn, men det har formentligt ingen konsekvenser.

Der er en lov, om man er enig i den eller ej, så skal den sgu overholdes og så er det bare til grin at Georg Jensen med flere ikke omgående får klasket en bøde i nakken på flere millioner, når de åbenlyst bryder loven.

Hvor svært kan det være at bevise? Det er sgu ikke et tilfælde når alle kører samme pris på en vare.

Side 6 ud af 7 (61 indlæg)