Hvad hvis du både har villa, volvo, vovse, kone og børn, - bliver du så også indkandt?
Om ikke andet kunne det da være en iværksætter-gode: Er du iværksætter på fuld tid er du fritaget værnepligt. Sådan. Bedre vilkår for unge iværksættere!
Hvis det nu ender med at de alligevel godtager at mit højre øje kun fungerer 20% - hvilket jeg ikke ligefrem forventer - så skal de ikke regne med at få meget godt ud af mig :)
Så vidt jeg ved blev 3 måneders forløbene i BRS afskaffet for nogle år siden, så der kun er 6 måneders hold tilbage? (Jeg aftjente selv min værnepligt på et 6måneders hold for nogle år siden)
Dato: 11-06-2007 19:05:33 Forfatter: Henrik Nielsen
Værnepligt i hæren kaldes idag for HBU (Hærens Basis Uddannelse) og varer 4 mdr. Efter endt uddnannelse overføres man til Totalforsvaretsregisteret,, og man har indtil 3 år efter pligt til at gøre tjeneste i op til 2 måneder.
[/QUOTE]
Nu er der jo også forskel på Hæren og Beredskabsstyrrelsen (BRS) og det var sidstnævnte jeg snakkede om, som stadigvæk er 6 måneder.
De kan da ikke være interesserede i at få folk ind, der af hele deres kæmpe hjerte bare overhovedet ikke gider?
Det er utroligt, hvad man kan, hvis man vil, men det er også utroligt, hvad man ikke kan, hvis man af hele sit hjerte ikke gider.
At værnepligten er et levn fra fortiden , hvor det var nødvendigt at indkalde en masse årgange, kan vi kun blive enige om, Hæren feks. ville helt sikkert gerne være foruden, det er iøvrigt et politisk ønske at der fortsat er en værnepligt.
Men det er ikke det det handler om i denne tråd, det handler om man ikke bør gøre sin pligt ifølge grundloven, eller om man skal snyde sig ude om.
Som Henrik siger: Hæren er faktisk ikke interesseret i at hive uvillige ind. Derfor er det også nemt til session at sige, at man har åhh så ondt i ryggen og dermed slippe fri. De véd sq godt, at det ikke passer.
Til min egen session (som jeg strittede gevaldigt imod at dukke op til, oven i købet!) forsøgte jeg at snyde med IQ-testen. Jeg satte forholdsvist tilfældige krydser rundt omkring, og endte med en IQ på over 160. Hmm... WTF, tænkte jeg. OK, så.. .Lad mig så bare tage resten af de der tests i ærlighed.
Høretest, synstest, koordinationstest og alt det andet klarede jeg så også til guldmedaljer. Men jeg ville ikke ind. Uanset hvad de fandt på, så ville jeg ikke ind.
Da sessionslægen spurgte mig om jeg havde nogle sygdomme, han burde vide noget om, så kunne jeg ikke komme i tanker om, hvad man kunne dumpe på. Han hjalp mig så ved at nævne en række lidelser, som han ikke kunne tjekke alligevel. Jeg valgte så ryggen.
Det pudsige i denne historie er, at jeg gik på gymnasiet, da jeg blev kaldt ind. Og gymnasiet havde gjort et stort nummer ud af at fastslå, at det var direkte ulovligt fravær at møde op til session i stedet for i skolen. Well...
Men det danske militær er som nævnt ikke interesserede i at få modvillige folk ind. Det kan de simpelthed ikke bruge til noget. De kommer til at spilde en masse energi på at få dem til at makke ret, i stedet for at bruge energien på dem, der gerne vil. Og jeg havde nok været et problem for hæren at få ind. Ganske aktivt, endda :-)
Det eneste, som nok taler imod min historie, er at da jeg selv var kommet ud fra "bedømmelsesværelset", så hørte jeg en stemme fra en af de andre "sessionister", som skreg: "VIL DU DA SKIDE I HAVET!!!!" Jeg tror, at han ikke ville ind...
Nogle af jer har ret - Jeg vil heller ikke sidde som crybaby og tude over det - Så må det bare klares.
Jeg tænkte nok debatten ville løbe lidt af sporet, og det er helt fint.
Jeg tror sagtens det kan være en oplevelse og så videre. Jeg tror desuden bestemt også nogle unge har rigtig godt af en tur i militæret. Jeg kender selv en, der har godt af en tur ind hvor der er noget disciplin.
Igen, jeg vil ikke tude over det - Jeg er fustreret, men det skal tråden ikke handle om. Jeg vil gerne slippe, det var egentlig det jeg ville frem til.