Det skal jeg ikke afvise. Jeg var inde januar til april 2000, så det er jo snart længe siden. Dog ikke længere end at jeg stadig kan huske (og længes efter) rushet. Men hvis det er selve det militærmæssige (våben, at grave huller, at blive råbt ad osv.) man har noget imod, er 6 mdr i korpset stadig en pretty sweet deal hvis man spørger mig. |
Dato: 11-06-2007 14:48:42
Forfatter: Anders Christensen
Hvis man slipper for at aftjene denne med en lægelige begrundelse følger den en hele livet og kan f.eks. være et problem hvis man senere ønsker at søge ind til f.eks. politiet.
Ikke fordi jeg som sådan vil til at diskutere det etiske og moralske i at snyde sig ud af værnepligten, men vil hurtigt knytte en kommentar; lige bortset fra politiet og vist nok Mærsk/A. P. Møller-koncernen, så har jeg ikke hørt om steder hvor ens militærtjeneste eller mangel på sammen spiller ind i ansættelsen.
Ingen private virksomheder har adgang til at se begrundelser for frafald eller papirer om afviklingen af værnepligten. Man kan rent ud sagt lyve og sige hvad man vil i en ansættelsessituation, om ikke andet kan man altid sige man trak frinummer.
Mine erfaringer med "uddannelsen" som værnepligtige får i militæret, tæller for mig ikke en døjt, faktisk nok kun lidt højere end hvis man havde været arbejdsløs i samme periode. Hvis jeg skulle vælge mellem to personer i en ansættelsessituation, hvor de var lige på alle andre punkter bortset fra at den ene havde aftjent værnepligt og den anden havde haft fagrelevant arbejde, så hælder vægten mod sidstnævnte...
Særligt hvis man har planer om at skulle være selvstændig kan "konsekvenserne" af manglende aftjent værnepligt ligge på et meget meget lille sted.
Dermed ikke sagt, at der ikke kan være fordele ved at tage en tur i militæret; oplevelsen, venskabet, afløb for drengerøvs mentalitet osv, men hvis man ikke har trangen og lysten så har jeg meget svært ved at se, hvad folk mister ved ikke at komme i Dronningens klæder :-)