Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Groft spørgsmål vedr. militærtjeneste!

Side 2 ud af 6 (56 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg ved blev 3 måneders forløbene i BRS afskaffet for nogle år siden, så der kun er 6 måneders hold tilbage? (Jeg aftjente selv min værnepligt på et 6måneders hold for nogle år siden)

Det skal jeg ikke afvise. Jeg var inde januar til april 2000, så det er jo snart længe siden. Dog ikke længere end at jeg stadig kan huske (og længes efter) rushet. Men hvis det er selve det militærmæssige (våben, at grave huller, at blive råbt ad osv.) man har noget imod, er 6 mdr i korpset stadig en pretty sweet deal hvis man spørger mig.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:30
Dato: 11-06-2007 14:48:42
Forfatter: Anders Christensen
Hvis man slipper for at aftjene denne med en lægelige begrundelse følger den en hele livet og kan f.eks. være et problem hvis man senere ønsker at søge ind til f.eks. politiet.

Ikke fordi jeg som sådan vil til at diskutere det etiske og moralske i at snyde sig ud af værnepligten, men vil hurtigt knytte en kommentar; lige bortset fra politiet og vist nok Mærsk/A. P. Møller-koncernen, så har jeg ikke hørt om steder hvor ens militærtjeneste eller mangel på sammen spiller ind i ansættelsen.
Ingen private virksomheder har adgang til at se begrundelser for frafald eller papirer om afviklingen af værnepligten. Man kan rent ud sagt lyve og sige hvad man vil i en ansættelsessituation, om ikke andet kan man altid sige man trak frinummer.
Mine erfaringer med "uddannelsen" som værnepligtige får i militæret, tæller for mig ikke en døjt, faktisk nok kun lidt højere end hvis man havde været arbejdsløs i samme periode. Hvis jeg skulle vælge mellem to personer i en ansættelsessituation, hvor de var lige på alle andre punkter bortset fra at den ene havde aftjent værnepligt og den anden havde haft fagrelevant arbejde, så hælder vægten mod sidstnævnte...

Særligt hvis man har planer om at skulle være selvstændig kan "konsekvenserne" af manglende aftjent værnepligt ligge på et meget meget lille sted.

Dermed ikke sagt, at der ikke kan være fordele ved at tage en tur i militæret; oplevelsen, venskabet, afløb for drengerøvs mentalitet osv, men hvis man ikke har trangen og lysten så har jeg meget svært ved at se, hvad folk mister ved ikke at komme i Dronningens klæder :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 11. Jun 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:01
Puha - Jeg synes den er svær.

Udsigten til at støtte, deltage, i militæret, kan jeg slet ikke bære.

Derfor ville jeg være militærnægter. Jeg kan bare slet ikke klare, at skulle spilde så meget tid - og penge.

Jeg ser mig selv som en driftig ung mand. 4 måneder som militærnægter vil sætte mig noget tilbage i mine nuværende projekter, da jeg simpelthen ikke får økonomisk råderum til at arbejde videre med disse.

Jeg er på en måde trist, men også helvedes vred over det!

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 16:14
Dato: 11-06-2007 16:00:55
Forfatter: Wertikanon

Puha - Jeg synes den er svær.

Udsigten til at støtte, deltage, i militæret, kan jeg slet ikke bære.

Derfor ville jeg være militærnægter. Jeg kan bare slet ikke klare, at skulle spilde så meget tid - og penge.

Jeg ser mig selv som en driftig ung mand. 4 måneder som militærnægter vil sætte mig noget tilbage i mine nuværende projekter, da jeg simpelthen ikke får økonomisk råderum til at arbejde videre med disse.

Jeg er på en måde trist, men også helvedes vred over det!

Tjaa, det er der jo ikke så meget at gøre ved - Da jeg aftjente min værnepligt i 2002 (tror jeg det var) var det før lønnen for værnepligtige blev sat op til noget i retning af 13.000, så for mig var det også en omgang "penge ud af vinduet" at være der, men sådan er det nu engang samfundet vil have det, så må man bare flette næbet og gøre som der bliver sagt.
Dengang var der 2900 skattefrit til kost, og så vidt jeg husker omkring 4000 i løn om måneden, de første fire måneder , derefter omkring 13.000 om måneden og ingen kostpenge.

Det er på ingen måde noget man blev rig af, men måske møder man nogle nye mennesker og ser tingene fra et andet perspektiv.
Derudover skader det ikke at få nogle rigtig gode færdigheder indenfor førstehjælp blandt andet.

Og altså, hvis du ikke er igang med dit verdensfirma endnu, dør ideén så på de fire måneder du er væk?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Kbh
Tilmeldt 12. Aug 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 17:14
Come on, mand!
Jeg har helt respekt for, at du ikke gider militæret og her i landet er vi så heldige, at der findes alternativer hvis man vil undgå militærtjeneste, men pas nu på med at der ikke går tudefjæs i dig. Du betragter dig selv som en "driftig ung mand", så hvis du ikke kan klare sølle 4 mdrs. nægter-tjeneste hvad kan du så? Du lyder da som om, at du har nogle positive tanker/planer for dit liv. Hvis du vil bruge livet på at arbejde med selvstændige projekter, så må du altså kunne tåle lidt modgang ind imellem. Det er bare med at klemme balderne sammen og komme igennem det. Brug krudtet på nogle konstruktive tanker om din fremtid i stedet for fuppe dig udenom tingene og undgå, hvis du kan, at der kommer til at stå noget som helst dårligt om dit helbred på skrift nogen steder- man ved sgu aldrig hvad forsikrings- og pensionsselskaberne får fingre i efterhånden.
Du har livet foran dig. Og hvordan er det sangen lyder "op med hovedet ven, det'' jo ik'' så slemt" Og hvad angår det økonomiske, så må du sgu æde noget mere havregrød i en periode. Jeg tror de fleste iværksættere har har prøvet at svede over at få budgettet til at hænge sammen. Prøv og glæd dig over at du bor i et land hvor der er masser af muligheder og hvor du ikke er tvunget til ret meget ud over at betale din skat.  Se fremad!

mvh
Heine

"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 17:21
Et godt råd, når/hvis Du kommer ind, så skal Du stoppe alt klynken, jamren og have ondt af sig selv. Der er ingen af dine stuekammerater der gider høre på det 4 måneder i træk, og det vil Du også få af vide hvis Du begynder på det.

Derfor er det eneste fornuftige, når Du skal ind, at prøve at finde det positive i de forskellige ting, og bare komme igennem tiden derinde.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 17:22
Nu skal jeg ikke sidde og spille hellig, da jeg selv blev erklæret delvis egnet, og valgte IKKE at tiltræde i militærtjeneste.

Men på tidspunktet for min indkaldelse gad jeg simpelthen ikke militæret jeg anså det som spild af tid.

Fik jeg chancen den dag idag var jeg højest sandsynligt sprunget på, og gerne videre på sergentskolen.

En ting du også skal have i baghovedet mht. dette er at du som tidligere nævnt lærer en masse nye mennesker at kende, et netværk du måske senere i livet kan få brug for, specielt hvis du overvejer at starte noget selvstændigt op, eller lign.

Og hvad angår det civile arbejdsliv så er en gennemført militærtjeneste og tegn på hvilken psyke og erfaringer du har haft i dit liv indtil videre. Udover dette givet det dig også nogen ting som andre kan identificere sig med.

Men når nu du har bestemt dig for at du ikke vil ind forstår jeg dig fuldt ud. Jeg tror som det også tidligere er nævnt at den eneste mulighed for at slippe er at få en sygdom..

Når du nævner det med dit arbejde og dine planer, samt din lejlighed, vil jeg også sige at det, i mine øjne, er en fuldt ud lovlig grund.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 17:29
Dato: 11-06-2007 17:21:49
Forfatter: Schmidt
Når du nævner det med dit arbejde og dine planer, samt din lejlighed, vil jeg også sige at det er en fuldt ud lovlig grund.

Jeg var værnepligtig i 99-00, og er nu i HJV, så jeg er ikke inde i hvordan de ser på det efter den nye lette HBU-''værnepligt'' er kommet til, men dengang var ovenstående på ingen måde en undskyldning for ikke at komme ind. Mistede Du dit firma og lejlighed, var det bare synd. Det var ikke deres problem, Du skulle bare sørge for at stille til tiden, ellers blev Du hentet.

Hvis Du vil slippe så er der kun at få en læge til at underskrive at Du er syg, eller at nægte alt som deMib siger, og derefter ryge i fængsel.

Jeg har dog en kammerat som er født i Sverige, og han kan aldrig komme hjem igen, da han stak af fra sin værnepligt.
Træder han ind over den Svenske grænse, bliver han hentet af forsvaret. Så Du kan også flytte til Sverige :)

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 17:32
Hej  Vertikanon.

Din værnepligt og de oplevelser, som medfølger findes ikke andre steder.

Da jeg kom ind, var jeg sur og tvær og skulle nok få lavet systemet om. yeah right!

Da jeg lige så stille faldt i med de andre og begyndte at trække lidt på smilebåndene en gang imellem samt "smertebåndene", så må jeg nok erkende den dag i dag, at jeg har haft nogle af de bedste oplevelser dels med mig selv, men også de kammerater, som man fik.  Specielt dengang mig og min buddy krøb i samme sovepose en stjerneklar nat med minus 12 grader. Virkelig ømt hæ  hæ. (PS: sig det ikke til nogen)

Det kan godt være, at virksomheder måske ikke ser det som et krav længere, men overfor en selv, giver det noget, som er svært at definere, men også svært at undvære.

Jeg håber at alt flasker sig for dig. Det der med at snyde...Det er jeg ikke helt tilhænger af, så jeg håber at andre muligheder byder sig for dig.

Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 17:38
Jeg manglede lige et par enkelte ord i sætningen dimitri :)

Der er forskel på hvordan tingene er og hvordan de burde være.

Jeg vil sige at i et land som Danmark burde det respektere hvis folk har arbejde, bolig osv. Det er urimeligt i mine øjne at man "trækker tæppet" væk under folk der måske har kæmpet for at få disse ting.

Side 2 ud af 6 (56 indlæg)