Åh ja.... Vi benytter det, for ellers er det lidt svært at få det kendskab til det, der gør, at vi lammetæver vores kunders konkurrenter på placeringer i Google, når vi benytter modulet (hvad vi faktisk ikke gør så tit). Det sælges til mange forskellige - og årsagerne spænder lige fra uvidenhed hos sælger til klokkeklare ønsker hos køber. Det er bestemt ikke alle, der har BEHOV. Men sådan er det vist også med biler, vin, motorcykler og den slags. Og etik i forbindelse med SEO kan - i min verden - oversættes til: Den løsning, der giver kunden størst mulige ROI - hverken mere eller mindre. Der er også noget, der hedder SEO shop, har jeg set, og der er SEO venlige CMS (der ikke er det), SEO eksperter (der heller ikke er det). Men som du skriver: Det er lidt lige meget. Mens debatten kører, sælger modulet i rå mængder og alle, der forstår at bruge det, får kanonplaceringer i Google, MSN og Yahoo med det. Og de menneskers øgede synlighed og øgede salg i webshops lader sig slet ikke mærke med, om modulet hedder SEO, Gurli eller Børge :-) Og så er det, at jeg mindes mine unge dage, hvor et lille bitte digt ofte blev nævnt over en vandpibe eller en ramme høkerøl: "Hver dag står solen op i øst og går ned i vest - uden at fortælle det til nogen". Og hver dag giver SEO modulet........ ![]() Og så er det vist svært at finde flere detaljer udover segmantiske diskrepanser :-) |
Dato: 02-09-2006 00:16:35 Forfatter: Christobel
Hej Thomas
Jeg faldt altså lige over denne her, som du skrev: 'Når det så er sagt: INTET erstatter god onsite optimering og godt med indgående links. SEO modulet er og bliver en løsning, der er egnet der, hvor onsite optimering er mere eller mindre udelukket.'
Det er vel ikke udelukket på Scannets webshop ???? Der kan man jo lige netop godt lave optimering helt lovligt (i selve systemet - uden SEO modulet) og uden noget med 30x i :) Og når man så kan det, hvorfor starter man så ikke der, når man skal sælge... Jeg ved godt at Scannet lever af at sælge produkter, men det er jo et RET følsomt emne, for det er altså søgemaskinernes evne og link bytte, som vi shopejere skal leve af ! Derfor har vi også fortjent at få en ordentlig rådgivning på dette område.. Så må man, efter min overbevisning, hellere sætte prisen på shoppen op, -og så fortælle kunderne at de faktisk får SEO med i købet....
Jeg tror godt, jeg kan svare nogenlunde præcist på det. ScanNets webshop er en "standard løsning" (og den bedste på markedet efter min fattige overbevisning). I manualen til webshoppen - som du har adgang til via din administration - er det meget tydeligt beskrevet, hvad der skal gøre mht. SEO. ScanNet er ikke leverandør af andet end "matricer og rammer" - og det er de til gengæld gode til. At putte de rigtige ting ind i rammerne overlader de til kunden selv - og de henviser gerne til deres samarbejdspartnere, når det drejer sig om design, SEO osv.
Bottom line: ScanNet starter faktisk der, hvor du efterlyser - ved at gøre meget opmærksom på tekstindhold etc. i manualen til shoppen. Og så er jeg da sikker på, at fremtiden vil vise endnu større fokus på SEO i deres shopsystem - de ved nemlig også godt, hvor vigtigt det er. F.eks. er deres CMS nu 100% CSS styret, genererer Google sitemaps etc. Så mon ikek fremtidne vil vise løsninger med shops, CMS etc. der er meget mere søgemaskinevenlige fra alle seriøse leverandører? Jeg tror det!
Og det SEO modul, som du har opsagt (som jeg forstår det) er UDEN 302 redirect og uden noget, der er farligt. Medmindre du selv putter noget snavs i det :-) Og der findes ikke ulovlige metoder - kun metoder, der KAN medføre problemer i forhold til Google. Men skal du følge deres retningslinier, må du ikke skrive ét ord ét sted, som du ikek ville have skrevet, hvis der ikke fandtes søgemaskiner. Så skal de overholdes, er metatags "forbudte", hensyntagen til søgeord er "forbudte" osv. Så deeeet.... :-)