|
Jeg tror heller ikke at Bjarne han kom ud offentligt med denne besked fordi han pludselig havde lyst. Han var presset af hans mange kolleger indenfor cykelsporten, som kendte ham, og som på det seneste har tilstået sit misbrug. Bjarne så uden tvivl helst, at dopingspørgsmålet aldrig skulle komme op igen. Han, og mange andre, har levet et dobbeltliv, hvor de har haft en facade overfor befolkningen, og Bjarne er taktisk og personligt stærk / dygtig / kold nok til at kunne holde denne facade.
Derfor er hans pressemøde også en del af en ny strategisk plan, hvor han har set på sine kort på hånden, og tænkt, hvad skal jeg gøre for at komme af med de lave kort, som jeg har siddet med på hånden i så mange år... Han har spottet den accept, som ligger i samfundet overfor cykelryttere, der indrømmer deres fejl. Netop derfor kan Mikkel have ret i sin udtalelse. Jeg mener dog, at Bjarne nævnte på pressemødet, at han gerne ville afgive sin toursejr i 1996 (og dermed også andre???), men han var glad for at kunne beholde de oplevelser, som lå bag. Jeg tror faktisk, at han inderst inde er imod doping, men under de omstændigheder han har været budt i sin karriere har givet ham sorteper, og han har måttet leve et dobbeltliv.
Ja, troværdigheden er meget lille, da hans tilståelse netop er kommet ud af et pres fra gamle venner og kolleger, og så er den kommet som et taktisk valg imellem to onder. Men det er jo i øvrigt umuligt at kunne ændre eller gøre skaden god igen, for hvor ville Bjarne have været i dag, hvis han ikke var dopet? Havde han haft en middel cykelkarriere, med deraf middel løn og PR værdi? Hvor mange var dopede i den tid? Hvem begyndte? Hvornår begyndte det? Det er klart, at hvis man arbejder i en branche (og har planlagt sin karriere fra man var helt lille) og det pludselig bliver normen at snyde, så er der nok mange mennesker, som normalt ville være reelle, som bliver presset ud i at snyde... For hvad ville deres alternativ være? Havde Bjarne sagt nej til doping i 1993, hvordan havde hans efterfølgende karriere så set ud? Var han blevet sat af holdet, til fordel for en anden rytter som var dopet? Jeg mener, at han i mange år har stået i et moralsk dilemma, hvor han har været presset. Han så muligheden for at gøre noget stort, og han vidste at han kunne gøre det, men ikke sålænge de andre snød. Det er frustrerende at vide, at du reelt set er blandt de bedste, men ikke er det, når alle andre snyder. Jeg mener, at han gjorde, som mange andre i samme situation også ville have gjort. |
Nu skal vi heller ikke glemme at Riis ikke er den eneste danske ex. top rytter der har brugt sprøjter. Lad os tage Jesper Skibby. Ham kan/kunne den danske befolkning rigtig godt lide da han var aktiv. Han indrømmede doping, for at tjene penge på en åndssvag bog. Og mig bekendt så sidder han idag inde i PARKEN og arbejder for Don Ø. Skal han så også forbydes at arbejde der, for det er jo om noget en del af sportens verden?
Hvad med Brian Holm? Sportsdirektør hos tyskerne, og ingen intereserer sig egentlig for ham og det han har gjort.
Problemet for Riis er, at han nok altid har virket lidt arrogant og ikke særlig god til pressen. Det rammer ham nu.
Bliv gratis medlem